vrijdag 20 oktober 2023

Singles round-up: oktober 7


In het werk heb ik de zaakjes helemaal voor elkaar. Ik heb met samengeknepen billen naar de Buienradar gekeken en gezien dat het vandaag niet droog gaat worden. Mijn lijf en kleding doet er niet toe, dat kan afgedroogd worden. Aanhoudende regen gaat dwars door textiel heen en dus wordt de post vroeg of laat ook nat. Een telefoontje met mijn voorvrouw is voldoende. Ik ga morgen extra vroeg beginnen en draai qua post dan een 'dubbele dienst'. Ofwel: Er is vandaag al weinig en wellicht dat het morgen allemaal nét de moeite waard is. Verder heb ik vooral een lamlendige dag gehad. Ik hoef er niet uit en ga dus ook niet naar buiten. Alleen even op en neer naar de groene brievenbus. Na regen komt zonneschijn en dat lijkt morgenmiddag het geval. Temperaturen omhoog en ook zondag en maandag lijken geen onaardige dagen te worden. Het roept zelfs iets over 'fietsweer'. Ik vervolg nu met de singles van Mark omdat ik eentje morgenavond al ga draaien in de show en dus wil ik hem nu alvast even draaien.

* The Manhattans- That New Girl (UK, Carnival, 1966)
Deze heb ik in 2016 al in de Amerikaanse uitdossing gekocht van Mark en heb ik vrijwel meteen in de Northern Soul-bak geparkeerd. Dat komt ook omdat ik dan een andere Manhattans-single heb gekocht welke net even meer favoriet is en ik 'That New Girl' associeer met de eerdere jaren zestig-hobby. Terecht? Nee, het is aan de trage kant voor de Northern Soul-dansers en is zelfs een erg goed nummer. Tot een paar maanden geleden wist ik niet dat deze single ook in Engeland op Carnival was uitgebracht en dit trekt me over de streep. Het nummer verdient wel wat herwaardering. In Engeland is het overigens de b-kant voor 'Can I?' en dat is een ballade. Erg fraai maar ik hou het bij 'That New Girl'.

* Meditation Singers- Let Love Fill Your Heart (US, Checker, 1968)
Gospel uit Chicago met credits voor Gene Barge en Charles Stepney. Dat moet wel goed zitten. De leadzangeres heeft veel weg van Mavis Staples en dat is altijd fijn. Overigens is het aan deze kant een vrij algemene boodschap natuurlijk. Je hart vullen met liefde kan ook zonder behulp van een boek of een gebed. Een heerlijke kant. Op de keerzijde staat 'Stand Up And Be Counted' en ook dit is een fijne Chicago-productie. Eigenlijk best een 'double-sider'.

* Mighty Clouds Of Joy- Look On The Bright Side (US, ABC, 1977)
Mighty Clouds Of Joy heeft in mijn geboortejaar bijna een hit in Nederland met 'Mighty Cloud Of Joy'. Deze heb ik al geruime tijd in de Blauwe Bak staan. De opvolger heet 'Mighty High' maar die is bij mij gewoon in de Gele Bak gegaan. En deze? Tja, hij is veel te duur geweest om in de Gele Bak te zetten en bovendien heb ik hem destijds al via Youtube beluisterd en beoordeeld. Van Chicago verhuizen we ineens negen jaar en zitten we in Philadelphia. 'Look On The Bright Side' is beduidend meer midtempo dan de twee genoemde nummers uit 1975. Deze kant is nog vrij 'seculier' want zelfs als het leven Johnny Rotten is, heb je nog altijd niet een geschrift nodig om dingen van de positieve kant te zien. Toch komt de oppermacht nog wel voorbij in de tekst. De b-kant laat er geen gras over groeien. 'I Came To Jesus' is 'rocking gospel' en totaal niet interessant.

* Mokie, J.J. & R.O.B.- You're So Real (US, Sun Moon And Stars, 1975)
Een plaat waarvan ik me oprecht niet kan herinneren dat ik het heb gereserveerd. Het gaat een paar keer kosten voordat het zal gaan groeien. Qua arrangement en zang doet het me nogal denken aan The Fifth Dimension. 'Come Together In Love' is de meer upbeat kant van de twee maar ik zal vooral de moeite moeten nemen om 'You're So Real' beter te leren kennen. Op dit moment ben ik er niet zo zeker van.

* David Perrett- Girl I'll Always Be In Love You (US, Cadet Concept, 1970)
De naam van het label verwijst naar het sublieme Cadet Concept 12-geluid. Het siert menig Chicago-productie uit de jaren 1968 tot en met 1970 en ik ken het vooral van The Dells en Marlena Shaw. Ook bij David Perrett hebben de blazers een aangename plek in de rechter oorschelp. Het nummer zelf is niet echt opvallend maar wel een fijne Chicago-productie. 'Soul President' klinkt me té poppy en dus hou ik het bij 'Girl'.

* Greg Perry- I'll Be Comin' Back (US, Casablanca, 1975)
Platen van Greg Perry geldt als gereedschap voor de dansvloer en dus heb ik maar een half woord nodig om deze meteen te reserveren. Het is een opvallende productie met een geweldig intro en vervolgens een heerlijke danser met een fraai arrangement. Helaas duurt het plaatje iets meer dan drie minuten en ik zou geen bezwaar hebben gemaakt als het nog eens tien minuten zou doorgaan. Het is een dj-promo met gewoon hetzelfde nummer aan de andere kant, hoewel Casablanca nog wel de moeite heeft genomen om het label iets aan te passen.

* The Persuaders- Please Stay (US, Atco, 1973)
Het origineel is van The Drifters en persoonlijk heb ik een enorme voorliefde voor The Cryan' Shames' uitvoering uit 1966. Toch mag ook deze upbeat versie van The Persuaders er zijn. 'Bad, Bold And Beautiful Girl' is daarentegen een ballade met wel weer de fraaie doowop zang van de heren Persuaders. Tegen alle verwachtingen in een 'double-sider'. Op deze manier kunnen 29 singles toch snel weer 40 nummers opleveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten