woensdag 11 oktober 2023

Singles round-up: oktober 4


Nadat ik dit bericht heb gepubliceerd, zal ik weer eens serieus kijken naar de lijst van komende zaterdag. Daar moet immers een Week Spot vandaan komen. Als ik deze regels schrijf, denk ik meteen aan eentje. Straks maar even kijken of ik daar meer informatie over kan vinden. Ik heb tijdens het weekend niet gepubliceerd en dus heb ik maandag drie blanco berichten. Die heb ik na vanavond gevuld met de 'Singles round-up'. Ik heb zojuist de Buienradar gezien en ondanks dat het relatief 'koud' gaat worden, ziet het er morgenmiddag droog uit met bijna geen wind. Een ritje naar Hoogeveen kan zomaar méér singles opleveren maar dat zien we dan wel weer. Bovendien heb ik afgelopen weekend afgerekend bij Mark en verwacht binnen twee weken weer een fikse partij voor de Blauwe Bak. Nu eerst de laatste eenentwintig uit Beilen. Ik heb nu weer eens de 3x7-selectie geprobeerd voor de foto, maar nee...het is gewoon teveel voor een duidelijke foto. Ik ga de singles ook in deze drietallen behandelen.

* The Love Unlimited Orchestra With Webster Lewis- Welcome Aboard (NL, Unlimited Gold, 1981)
* Massada- Latin Dance (NL, Kendari, 1978)
* Giorgio (Moroder)- Today Is A Tomorrow (Duitsland, Hansa, 1972)
Misschien heb ik de geplande Week Spot wel te danken aan de eerste in de 'Singles round-up'. Ik denk nu namelijk aan een 12" die komende zaterdag voorbij komt. Deze single van Love Unlimited Orchestra bevat de zang van Webster Lewis en van hem heb ik zo'n 12"-single in de Blauwe Bak, tot zover ik deze kwijt kan in een singles-bak. 'Welcome Aboard' heeft een 'pak me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen'-gehalte en de rol van Webster blijft beperkt tot het zingen van de titel. Als dit alles is? Nee, er begint toch iets van een liedje maar ik vind het allemaal erg minimaal. De b-kant maar even proberen. 'Strange' begint meer als een ballade Ik heb hem een beetje snel geprikt want Webster Lewis wordt op het label vermeld maar ik denk dat zijn aandeel hier heel erg klein moet zijn. Ik gun de plaat desondanks een plekje in de Blauwe Bak en wellicht moet ik even wennen aan 'Welcome Aboard' of 'Strange' in zijn geheel draaien. Massada en Giorgio heb ik beide al. Deze van Massada heeft een complete fotohoes waar de oude in twee stukken ligt en bovendien wil ik deze 'nieuwe' wel in de Blauwe Bak hebben. Latin rock lijkt een dingetje te worden in de meer progressieve soulhoek en dan vind ik Massada zeer aanvaardbaar. Giorgio heb ik nog niet met fotohoes. Ik heb deze singles onder de M van Moroder staan.

* Robbie Nevil- C'est La Vie (EEG, Manhattan, 1986)
* Lynsey De Paul- Getting A Drag (NL, MAM, 1972)
* Lynsey De Paul- Won't Somebody Dance With Me (NL, MAM, 1973)
'Getting A Drag' is de enige van dit trio welke compleet onbekend is voor mij. Het is blijkbaar als directe opvolger uitgebracht voor 'Sugar Me' maar het duurt tot 'Won't Somebody Dance With Me' eer Lynsey weer in de vaderlandse Top 40 terecht komt. Het is een mysterie waarom deze plaat is blijven steken want het is een erg leuke single. 'Won't Somebody Dance With Me' koop ik in 1998 al in de Engelse persing maar deze blijft achter in Mossley. Ruim vijftien jaar later schaf ik dezelfde Engelse persing aan in Meppel en die heb ik nog altijd. Het is een leuke aanvulling om hem ook in de Nederlandse fotohoes te hebben. Robbie Nevil is zo'n jaren tachtig-plaatje waar ik maandagmiddag gewoon zin in heb en dat mag. De singles zijn immers vijftig cent per stuk.

* Gene Pitney- Twenty Four Hours From Tulsa (US, Musicor, 1962, re: 1975?)
* Sad Café- Everyday Hurts (UK, RCA, 1979)
* Sad Café- My Oh My (NL, RCA Victor, 1980)
Op een ene of andere manier is 'Mecca' de kant van Gene Pitney die me het meest aanspreekt. Dat zal komen omdat ik in 1989 regelmatig oog in oog sta met de originele Nederlandse persing, maar ja... met vijf gulden zakgeld in de week is de gevraagde twee gulden ietsje te duur. Er liggen meer van deze heruitgaven en ik probeer selectief te zijn maar vanwege 'Mecca' mag deze mee. 'Everyday Hurts' heb ik al in de Nederlandse uitdossing met fotohoes en de Engelse is een fraaie aanvulling. 'My Oh My' staat dan nog wel op mijn verlanglijstje. Die moet even flink worden schoongemaakt en klinkt daarna vast als een zonnetje.

* Santana- Samba Pa Ti (UK, CBS, 1970, re: 1974)
* Shalamar- The Second Time Around (NL, RCA Victor, 1979)
* Tony Sherman- I Wrote You A Letter (NL, Basf, 1974)
Ach kijk, ik heb ook een exemplaar van 'Never Knew Love Like This Before' van Stephanie Mills in de Blauwe Bak staan. Dat is ook een grote hit geweest en dus een beetje 'not done' voor mijn principes. 'The Second Time Around' is één van de weinige disco-hits welke me meteen in beweging brengt en daarom ga ik het een plekje gunnen in de Blauwe Bak. Van Tony Sherman neem ik wel deze mee en niet 'Tonight', terwijl ik beide al verschillende keren heb. Bij mijn weten moet de b-kant interessant genoeg zijn voor de Blauwe Bak. 'I Wrote You A Letter' is een uitstekende Stevie Wonder-imitatie waar ik altijd goede luim van krijg. 'I'll Be There' is inderdaad een heerlijk nummer dat helemaal past in de Blauwe Bak. Santana mag mee vanwege de Engelse persing. Deze heb ik ook al in de Nederlandse persing van een jaar eerder.

* Showaddywaddy- Why Do Lovers Break Each Others' Hearts (Duitsland, London, 1980)
* Peter Skellern- Our Jackie's Getting Married (Duitsland, Decca, 1972)
* Slade- The Bangin' Man (US, Polydor, 1974)
Het wordt weer gezellig op de zondagavond met zo'n plaatje van Showaddywaddy. In de tijd dat ik in Mossley woon, kijk ik graag naar artiesten en groepen uit de regio. Zo herinner ik me een ophaaldienst in de plaats waat Peter Skellern zijn oorsprong heeft. Ik moet het even opzoeken, dat is in Bury. Dan zie ik ook dat hij ons in 2017 op 69-jarige leeftijd is ontvallen. 'Our Jackie's Getting Married' is de opvolger van zijn monsterhit 'You're A Lady' en is in dezelfde jaren dertig-stijl. Toch is dit niet de gewenste hit en ik sta evenmin te juichen bij het nummer. Slade heb ik al in de Nederlandse persing maar vind de Amerikaanse 'wel geinig' hoewel hij oogt als brandhout.

* Slik- Requiem (NL, Bell, 1976)
* Paul Stookey- Wedding Song (US, Eric, 1971, re: 1974)
* Sylvia- L.A. Sunshine (UK, All Platinum, 1976)
Slik ontbreekt nog in de collectie. Bij Paul Stookey moet ik meteen denken aan Peter, Paul & Mary of vergis ik me hier? Nee, het is de Paul uit dit trio. Opvallend is dat het wordt weergegeven als een 'Public Domain'. Stookey vertolkt het nummer voor het eerst tijdens de huwelijksplechtigheid van Peter Yarrow en hij zegt dat hij het nummer niet heeft geschreven maar dat het hem is ingegeven. Vandaar het ontbreken van de credits. Zou hij daar spijt van hebben gekregen? Petula Clark en een aantal anderen nemen later het nummer op en zullen eveneens hits hebben. Sylvia is een 'blast from the past'. Ik koop de Amerikaanse in 2016 en zal een heuse 'Do The 45'-klassieker en een Week Spot worden. De Engelse mag vanzelfsprekend in de 'parallelle' Blauwe Bak met de Engelse persingen.

* Timex Social Club- Mixed Up World (NL, Mercury, 1986)
* Tina Turner- Let's Stay Together (EEG, Capitol, 1983)
* Chuck Willis- Hang Up My Rock And Roll Shoes (NL, London, 1958)
Tot slot twee uit de jaren tachtig. 'Mixed Up World' is de opvolger van het altijd leuke 'Rumors'. En het klinkt zeker niet onaardig hoewel het nummer bij mij niet is blijven hangen. Van Tina Turner moet ik over het algemeen weinig hebben maar voor haar cover van 'Let's Stay Together' maak ik een uitzondering. Het begeleidende MGM-hoesje kan ik ook weer voor een oudere single gebruiken. Chuck Willis heeft zichzelf helaas uit het Parlophone/Odeon-hoesje gescheurd. Het ding ligt nu dwars door midden. Was leuk geweest voor een oude Beatles-single. Chuck Willis is een lekkere rocker en klinkt nog opvallend fris qua vinyl voor een plaat van vijfenzestig jaar oud.

Love Unlimited, Massada, Shalamar, Tony Sherman en Sylvia zijn voor de Blauwe Bak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten