zaterdag 7 september 2013

niet vergeten: KLF



Ik ben gisteravond, echt, vergeten om te publiceren. Toch hou ik het vandaag gewoon bij een bericht en morgen waarschijnlijk ook. Ik heb nog steeds geen onderwerp voor de Schijf van 5 bedacht, dus gebruik ik mijn fantasie en kom met een Schijf van 5 over fantasieën. Ik ga straks en morgen nadenken over geschikte kandidaten, het kan ook zo zijn dat die pas maandag wordt gepubliceerd. Mijn zondagen beginnen inmiddels goed gevuld te worden. Maar goed, straks ga ik weer 'in de lucht' met Floor Fillers en ik heb het voorgevoel dat het de laatste wordt. Volgende week doe ik samen met collega's Paul en Lee een Northern Soul-allnighter op Wolfman, de week erna treed ik op in De Buze. Dan blijft er nog één zaterdag over en zoals het nu lijkt zit ik na vanavond door mijn oorspronkelijke lijst heen. Of ik ga 'last minute' nog een Floor Fillers organiseren en samenstellen of ik doe iets volslagen anders. Zo'n Subspace-achtige show was best lollig, maar het juiste onderwerp wil me zo snel niet te binnen schieten. Ja, ik kan altijd een 'reisje' maken, maar waar naar toe en waarover? Ik heb desondanks toch wel wat te danken aan Floor Fillers: Ik ben de laatste weken anders gaan luisteren naar dansmuziek uit de jaren negentig. Muziek waar ik dan een enorme hekel aan heb, blijkt anno 2013 zeer fijn te smaken. Eén van die acts is KLF, hun 'Justified And Ancient' is sinds een maand een kleine 'hit' in huize Louwsma.

'Justified And Ancient' staat in de Top 40 genoteerd van 14 december 1991 tot en met 14 maart 1992. Dan hebben we meteen wel een hele markante periode uit mijn leven te pakken. Ik heb twee weken ervoor 'Smells Like Teen Spirit' van Nirvana gekocht en deze plaat heeft mijn leven op de kop gezet. Tot die tijd heb ik me vrijwel ondergedompeld in de muziek uit de jaren zestig en zeventig en plots sta ik met beide benen in de wereld van de alternatieve muziek. Op 1 februari 1992 schrijf ik mijn eerste recensie voor het Sneeker Nieuwsblad. Jutrijp is dan pas een paar maanden aangesloten op de kabel en MTV staat geregeld aan. KLF, dat stelletje lawaaimakers uit Engeland, komt ook geregeld voorbij. De samenwerking met de beschaafde country-zangeres Tammy Wynette heb ik nooit kunnen begrijpen. Maar ik maak me er ook niet heel erg druk over, want op het gebied van het gitaargeweld gebeurt er genoeg! Begin 1992 hang ik eveneens veel in 'T Hokje, ons clubhuis in Hommerts, en word in deze periode voor het eerst dronken en rook mijn eerste sigaretjes. Geen dank aan KLF.

Bill Drummond en Jimmy Cauty hebben beide een voorliefde voor cijfers. Daar kan ik me ook in vinden. Drummond is 33 jaar en vier maanden (33 1/3, als het toerental van een elpee) als deze besluit dat zijn leventje maar eens een omwenteling moest hebben. Hij werkt dan als A&R-manager bij WEA en heeft zodoende Echo & The Bunnymen en Teardrop Explodes onder zijn hoede. Drummond is zijn leven lang al geobsedeerd door de Illuminatis Trilogie, een esoterische roman, en bouwt met Cauty aan een filosofie die hierop gebaseerd is. Cauty heeft even daarvoor gespeeld bij de groep Brilliant, die in 1986 een heel klein hitje heeft met 'It's A Man's Man's World', maar nooit de verwachtingen waar heeft kunnen maken. Het is aanvankelijk het idee van Drummond om een hiphop-duo met Cauty te beginnen. De naam komt eveneens van Illuminatis: The Justified Ancients Of Mu-Mu, ook wel afgekort tot J.A.M.'s. Hiphop zal het nooit worden, maar binnen de electronische dansmuziek zorgt het duo wel voor een aantal veranderingen. Zo wordt KLF/JAM's verantwoordelijk gehouden voor de uitvinding van de 'stadium house': 'Rave'-muziek met een pop-productie gemixt met kreten uit een fictief publiek. Maar wie de groep nauwkeurig onder de loep neemt, herkent overeenkomsten met The Residents. En is hun hit 'Doctorin' The Tardis', als Timelords, niet stiekem de eerste 'mash-up' die in de hitparade terecht komt?

Justified Ancient Of Mu Mu brengt al hun platen in eigen beheer uit en dan ook nog in verschillende oplagen. Met iedere plaat is namelijk wel iets aan de hand. Vaak zijn er samples gebruikt waarvoor de oorspronkelijke schrijvers hun toestemming niet hebben verleend. Dit is meteen raak met de eerste plaat, 'All You Need Is Love', een wilde mix tussen The Beatles en Samantha Fox. We hebben het dan over het jaar 1987 en zo heet ook de eerste elpee. Daarop staat 'The Queen And I', waarop JAM's is los gegaan op 'Dancing Queen' van ABBA. Ook deze plaat moet vroegtijdig uit de handel worden gehaald. Drummond en Cauty gaan vervolgens met de overgebleven albums en een journalist van New Musical Express naar Zweden om ABBA te ontmoeten. Die laten zich niet zien en op de terugweg gooit het duo de overgebleven exemplaren van '1987' overboord. Na het uitstapje als Timelords, de eerste grote hit voor het duo, gaan ze verder als KLF. Nu richten ze zich meer op eigen nummers en zijn het niet de minsten die komen opdraven. Tammy Wynette zingt op 'Justified And Ancient', terwijl Deep Purple-zanger Glen Hughes 'America: What Time Is Love' zingt. KLF doet eveneens remixen, onder andere voor Pet Shop Boys. Neil Tennant is zwaar onder de indruk van de werkwijze van Drummond en Cauty. Ze remixen niet, maar herschrijven het compleet, met als uitgangspunt een akoestische gitaar. Het muzikale genie van het duo wordt echter dwars gezeten door de reputatie van hun optredens. Het optreden met Extreme Noise Terror tijdens de Brit Awards in 1992 vormt de slagroom op de taart: Bij de receptie na afloop van het feest laat KLF een dood schaap bezorgen. De boodschap is duidelijk: KLF bestaat niet meer. De gewonnen award wordt later opgegraven nabij Stonehenge. Er verdwijnt niet alleen een act, maar ook een volledige catalogus. Alleen 'The White Room' wordt in Amerika nog geperst door Arista, maar verder zijn alle platen en cd's van KLF en JAM's uit roulatie. Samen met de beperkte oplagen en de, door het duo zelf, verbrande platen, vormen deze al jaren een apart hoekje van de Britse platenverzamelaars-cultuur.

Het duo mag dan niet meer heel actief platen maken, wel komt het nog geregeld in het nieuws. Bijvoorbeeld in 1994 als ze, van de opbrengsten uit de KLF-verkopen, 1 miljoen pond in de hens steekt. In 1997 komt het nog eenmaal terug als 2K en 'Fuck The Millenium', in Nederland staat het twee weken in de Tipparade. Dan heb ik het verhaal nog kort en bondig proberen te houden, want je kan een boek schrijven over dit merkwaardige avontuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten