donderdag 1 augustus 2013

Raddraaien: Carla Thomas



Raddraaien uit de Blauwe Bak gaat doorgaans niet heel gemakkelijk. Soms komen we tot een artiest waar helemaal niets over bekend is of een single die we al eens hebben behandeld. Ditmaal is het gewoon in één keer helemaal raak: Carla Thomas. Recent heb ik nog een single gekocht voor in de 'echte' Blauwe Bak, hoewel dat tegenwoordig twee zilveren koffers zijn, en staat de Raddraaier in de 'reserve'-Blauwe Bak. Ik heb hem begin dit jaar gekocht, maar bij een laatste schifting is-ie toch de reserve in gegaan, hij is namelijk niet 'Northern' genoeg voor de Blauwe Bak, maar de korte geluidsclip van Rare Northern Soul deed mijn hart in januari smelten en ook de prijs was helemaal okay! Een beetje een gek ding: Precies hetzelfde label en catalogusnummer als degene op de foto, alleen is die van mij een promo met op beide kanten hetzelfde nummer. Degene op de foto komt uit een Ebay-handel en zou de originele met 'Sugar' op de b-kant moeten zijn. Hoe dan ook: 'I May Not Be All You Want' van Carla Thomas (1972) is vandaag de gelukkige in Raddraaien.

Misschien kon Carla al zingen voordat ze kon praten? Het zou me niks verbazen als je haar achtergrond in ogenschouw neemt. Haar vader is niemand minder dan Rufus Thomas. Hier in de lande het beste bekend van 'Do The Funky Chicken', maar in de muziek-scene van Memphis voor heel wat meer dingen verantwoordelijk. Haar broer Denzell en zus Vaneese zijn eveneens op jonge leeftijd al met muziek bezig en vader Rufus is in haar jeugd spreekstalmeester in Palace Theatre aan Beale Street. Het is daar waar Carla haar eerste schreden in het vak zet. Als tienjarige treedt ze toe tot The Teen Town Singers, maar daar speelt haar vader andermaal een grote rol. Voorwaarde is dat je de 'high school'-leeftijd hebt, maar de invloed van haar vader doet de regels versoepelen. The Teen Town Singers brengt wel met zich mee dat Carla Venita lessen op school moet missen en haar huiswerk niet kan maken. Op woensdag- en vrijdagavond zijn de repetities en op zaterdag treedt ze op. Toch heeft ze zelf nooit een probleem gehad met dit leventje. Ze kijkt er met veel plezier op terug!

Carla blijft bij de groep tot haar achttiende en neemt dan een single op met haar vader: 'Cause I Love You'. Dat is op de hitparade geen succes. In 1961 gebeurt dat met 'Gee Whiz', maar dat is niet direct een succes. Carla neemt haar versie thuis op en Rufus gaat in eerste instantie naar Vee-Jay in Chicago. Die ondernemen te weinig actie om distributie van de plaat op touw te zetten en dus keert Rufus met het liedje terug naar Memphis. Hij heeft een eindeloos geloof in het nummer. Carla is met haar achttien lentes eigenlijk al een beetje te oud voor 'Gee Whiz', het moest eigenlijk gezongen worden door een twaalfjarige, het is een erg kinderlijk liefdesliedje. Rufus krijgt uiteindelijk een distributie-deal bij Atlantic en 'Gee Whiz' is tevens de eerste nationale hit voor het Stax-label. Tot 1966 maakt Carla Thomas een handvol singles en twee elpees, maar ze kan nauwelijks het succes van 'Gee Whiz' evenaren. In 1963 neemt ze een kerstsingle op: 'Gee Whiz It's Christmas', maar dat is warempel één van de allergrootste flops uit haar carriére. In de midden jaren zestig neemt ze onder andere 'I'll Never Stop Loving You' op, dat geen hit in Amerika is, maar in de jaren zeventig door de Northern Soul wordt geadopteerd. In 1966 heeft ze een grote solo-hit met 'B-A-B-Y', maar dan houdt het verder op met haar solo-successen. Wel heeft ze een aantal grote hits met Otis Redding, waaronder het prachtige hoorspel 'Tramp'.

'I Like What You're Doing To Me' is in 1969 de laatste single die de Billboard top vijftig binnen dringt. Otis Redding is dan al bijna twee jaar niet meer onder ons en Carla wordt alleen herinnerd vanwege 'Gee Whiz' en in mindere mate 'B-A-B-Y'. Toch blijft ze actief in het maken van platen en zo verschijnt in november 1972 de Raddraaier: Zo'n heerlijke ballade die alleen maar uit Memphis kan komen. Evenals andere platen uit die tijd doet het niet mee op de hitparade.

Carla is afgelopen december 70 jaar geworden en komt nog wel eens opdraven voor een Stax-documentaire of een prestigieuze prijs in ontvangst te nemen. Haar laatste plaat met 'nieuw' werk is 'Love Means' uit 1971. In 2007 verschijnt echter een registratie van een concert van Carla Thomas uit 1967 op cd. 'I May Not Be All You Want' mag dan niet echt geschikt zijn tussen de upbeat soul-stampers, het is een nummer om van te watertanden. Omdat het lijkt alsof ik momenteel even door een 'deep modern soul'-fase ga, kan dit plaatje wellicht toch nog van pas komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten