vrijdag 2 augustus 2013

Raddraaien: The Beatles



Als een kapper mij drie singles verderop laat uitkomen bij een artiest of groep die we al in de voorgaande serie Raddraaien hebben gehad, zoek ik vaak nog even door naar een alternatief. Bij The Beatles is dat een ander verhaal. Ik heb nooit gepretendeerd om het volledige verhaal van het kwartet in één bericht te persen, het volledige verhaal is dus nóóit verteld. Dat geldt voor nog een paar groepen en artiesten. Bovendien zou je met gemak boeken kunnen vol schrijven over de liedjes uit hun repertoire, vandaar dat ik 'Twist And Shout' uit de vorige serie moeiteloos laat volgen door 'Rock And Roll Music'. Opnieuw weer een cover en dat maakt het juist interessant om meer specifiek naar het liedje te kijken. Vanaf 'Rock And Roll Music' heb ik nog zeker 25 Beatles-singles te gaan eer ik bij 'Come Together' ben in die bewuste jaren zestig-bak, dus wie weet en zit de groep in de volgende serie weer in Raddraaien. Als de kapper uit de volgende ronde tussen nummer dertig en vijfenveertig woont, begroeten we hier The Bee Gees. Ook al zo'n groep waarover je niet uitgeschreven raakt. Vandaag belicht ik echter 'Rock And Roll Music' van The Beatles (1965).

Waar George Harrison aanvankelijk de rhythm & blues de groep binnen brengt, daar is John Lennon de enige echte rock'n'roller van het gezelschap. Mede aangestoken door zijn natuurlijke moeder leert Lennon de opzwepende muziek van Elvis en Chuck Berry waarderen. Het is dan ook niet gek dat Lennon binnen The Beatles regelmatig uit het repertoire van Berry diept. 'Rock And Roll Music' is een nummer dat al sinds hun dagen in Hamburg op de setlist staat, maar dat lange tijd niet in hun uitvoering verkrijgbaar is. Pas tegen het eind van 1964, na een aantal slopende tournees, gaan de vier de studio in. Ze zijn moe. Op de hoes van hun volgende elpee 'Beatles For Sale' hebben ze de wallen onder de ogen. De inspiratie om zélf liedjes te schrijven, ontbreekt even helemaal en ze besluiten een paar van deze rock'n'roll-stampers uit hun live-shows aan het vinyl toe te vertrouwen.

Lennon is een vurige bewonderaar van Chuck Berry, toch kopieert hij niet letterlijk Berry's versie. Wat wel opvallend is, is dat zowel Berry's origineel als de cover van The Beatles op precies twee-en-een-halve minuut eindigen. Waar Berry in het origineel op nogal een eentonige manier de muziek volgt, daar gaat Lennon helemaal over de top. Er kwam tijdens deze opname enig 'overdubben' aan te pas, want Lennon's stem had dit geen tweede keer aan gekund. Het is iets wat in die jaren vaker het geval is bij The Beatles, tegen het einde van de lange opname-dag nemen ze een 'Rock And Roll Music' of 'I Saw Her Standing There' op en perst Lennon het allerlaatste uit zijn longen. God mag weten hoeveel keelpastilles hij gedurende zo'n avond slikt, want de volgende dag is hij weer terug en is zijn stem weer intact!

'Rock And Roll Music' is een volkslied, geschreven door één van de grondleggers van de beweging: Chuck Berry. De opnamedatum van het origineel is niet bekend, het zou op 6 of 21 mei 1957 zijn opgenomen in Chicago. De gebroeders Leonard en Phil Chess zijn verantwoordelijk voor de productie, op de basgitaar horen we niemand minder dan Willie Dixon. In september 1957 verschijnt de plaat op Chess en bereikt tegen het einde van het jaar een zesde plaats in de rhythm & blues-lijsten en een achtste positie op de Billboard. Het origineel heeft in de daaropvolgende 55 jaar, terecht, veel lof gekregen. Het is praktisch gezien de eerste plaat die de rock'n'roll definieert. De versie van The Beatles komt qua populariteit op een tweede plek, maar ook de uitvoering van The Beach Boys uit 1976 krijgt ruim baan.

'Rock And Roll Music' wordt door The Beatles in de bekende bezetting opgenomen, alleen is er onduidelijkheid over de piano. De ene beweert dat het George Martin is, weer een ander zegt dat het de samengevoegde partijen van John, Paul en George Martin is. In Engeland verschijnt het op 'Beatles For Sale', het 'zoethoudertje' van de platenmaatschappij, en in Amerika op de elpee 'Beatles'65'. In een paar landen, waaronder Nederland, verschijnt het nummer op single. Een plaat met dubbele a-kant: 'No Reply' is net zo verantwoordelijk voor de verdiende eerste positie in de Top 40.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten