dinsdag 28 mei 2019

Verticaal vijf letters: Dinsdag 28 mei



Niet alleen een maand sinds de vorige aflevering van 'Verticaal vijf letters' maar tevens vier ik dat ik 44 jaar en een maand oud ben. Het is de dag van de staking in het openbaar vervoer. Wat zou het openbaar vervoer ermee aan moeten als wij gingen staken? Er zullen heus ook vakbekwame buschauffeurs zijn maar ik heb recent weer eentje getroffen? De Dorpsstraat in Havelte is twee maanden gestremd geweest. Het kan niet als een verrassing komen want reeds een kilometer vóór Havelte wordt het onderhoud gemeld. Wat schetst mijn verbazing als ik op een vrijdagmiddag met de bus naar het werk wil en de chauffeur alle borden negeert en zichzelf klem rijdt op de afzetting. Ik heb hem door Havelte moeten loodsen en heb hem verteld wat zijn collega's langs rijden. Als ik had geweten van de staking dan had ik op dat moment uitgecheckt en had ik Havelte-Meppel als vergoeding gerekend. Enfin, ik heb vandaag niets met het openbaar vervoer te maken of het zou moeten zijn om terug van de winkel in Uffelte te komen. Het weer is aangenaam en ik heb zin in een wandeling. Het wordt 'niets bijzonders' hoewel iedere wandeltocht in deze omgeving op zichzelf al iets bijzonders is. De foto is een maand oud.

,,De fietstocht begint op het erf", roep ik als ik net in Uffelte woon. Voor de wandeltochten geldt dat evenzeer. Geen kaal of vervelend stuk dat je moet overbruggen voordat het mooi wordt. En zeker in deze tijd van het jaar is het een schilderachtige omgeving. Vanaf de boerderij de Dorpsstraat uit richting Holtinge en voorbij de oude hooischuur. Linksaf de Uffelterkerkweg in dat aanvankelijk een zandpad door het bos is. Daar waar het kruist met de Nieuwe Ruiterweg gaat het meteen Uffelterkerkweg heten en gaat na de kerk over in de Eursingerkerkweg. Zo loop je dan in iets meer dan een half uur van Uffelte naar de Albert Heijn in het centrum van Havelte. Ik ben om half zes klaar bij de winkel en hoef pas om zeven uur in de lucht te zijn met 'Tuesday Night Music Club'. De show is klaar en alle promotie is gedaan. Dat betekent dat ik nu een anderhalf uur 'vrij' ben. In navolging van de Dorpsstraat ligt er nu een stuk Molenweg uit voor doorgaand rijverkeer. Wandelaars kunnen nog steeds oversteken naar het voetpad en langs de huisartsenpraktijk loop ik het park in. De Ruiterweg oversteken en dan de nieuwe woonwijk in. Het is niet een van tevoren bedacht plan maar ik heb opeens zin om een stuk bos mee in de route te nemen. Langs de Startbaan naar het golfterrein en vanuit daar het bos in. Ik kan het nu heel eenvoudig houden en de lijn volgen van het golfparcours maar kan ook een beetje gaan slingeren om meer richting Uffelte te gaan. Ik doe dat laatste en weet op een gegeven ogenblik helemaal niet meer waar ik ben. Dan kom ik echter langs het stukje dat ik vier weken geleden ook heb gelopen en waarvan ik de foto toen heb gebruikt. De tijd begint te dringen maar dan hoor ik in de verte een maaimachine. Zo kom ik uit bij de recreatiewoningen achter op het Westeinde. Om tien voor zeven ben ik thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten