zondag 12 mei 2019

Het zilveren goud: april 1994 deel XI



Vanavond een enkel bericht om niet teveel achterop te raken en morgen wellicht een dubbel bericht. Ik heb een rustige zondag gehad en heb vanmiddag een deel uit de 'Vakantiemix' opgenomen. Ik heb sinds gisteren de nieuwe naalden geïnstalleerd en dat klinkt dermate fijn dat ik ze, als het ware, wil 'vastleggen' in de mixen. De tijd dat ik na drie maanden de 'oude' naalden weg gooide, is lang geleden. De ene hing, volgens mij, een jaar eronder als het niet langer is geweest. De andere net een half jaar. Daar moet ik bij zeggen dat ik buiten de shows om de draaitafels minder intensief gebruik dan dat ik wel heb gedaan. Er gaat wel eens een week voorbij dat ik tussen zondagavond en zaterdag de draaitafels niet heb gebruikt en dat was een paar jaar geleden wel anders! Ik vind rustig ontbijten zonder koptelefoon op eigenlijk ook een fijne start van de dag en dus hoeven de platenspelers niet meer iedere dag aan. In 1994 hebben ze geen dag rust. Een dag zonder vinyl? Na vanavond nog twee delen van april en dan gaan we naar een relatief rustige meimaand. Het 'verhaal' bewaar ik dan ook nog even voor een keer later. Ik wil straks eigenlijk wel gaan slapen.

1770 Travelin' Pain-The Westbrooks (US, Mira, 1966)
1771 Leaving On A Jet Plane-Gloria Loring (US, 1969)
1772 Anyone Who Had A Heart-Dionne Warwick (Nieuw Zeeland, Fontana, 1964)
1773 We Love You Baby-Mighty Joe Young (US, Webcor, 1965)
1774 Rockin' Pneumonia And The Boo Ga Loo Flu-The Shy Guys (US, Uni, 1967)
1775 Zai Zai Zai-Ben Cramer (NL, Omega, 1967)

Wellicht de meest obscure aflevering van 'Het zilveren goud' tot nu toe? Over The Westbrooks is niets te vinden op Youtube, althans niet als ik ga zoeken. Ik kom uit bij volledige afleveringen van 'The Westbrooks' en bij mensen die Westbrook heten. Hank van de band Charity ontbreekt alleen in dat rijtje. De single zelf is té gehavend om dit mijn verse naaldjes aan te doen en dus blijft het een mysterie. Ik zie trouwens wel een hele leuke single van The Darlettes op het label met een lief liedje dat is geschreven door Van McCoy. Als ik even verder kijk, blijkt The Darlettes een voorloper te zijn van The Sweet Things. Gloria Loring staat per abuis in mijn jaren zeventig-bak, maar is dus echt van 1969. Op de keerzijde van het plaatje staat een cover van Fred Neil's 'Everybody's Talkin' waar Harry Nilsson dan juist een hit mee heeft gehad. Dionne Warwick heb sinds een paar jaar ook in de Nederlandse uitdossing met het gele Fontana-label. Mighty Joe Young is een rhythm & blues-muzikant die in bepaalde contreien van de soul hoog staat aangeschreven. Toch is 'We Love You Baby' té bluesy voor mijn koffers en ook hier is het vinyl bijkans onbegaanbaar geworden door de krassen. The Shy Guys is zelfs bij de cracks op 45cat een zoekplaatje. Er zijn verschillende outfits met deze naam. Er zijn verlegen jongens in Florida, Detroit en Wisconsin en het vermoeden bestaat dat de laatst genoemde deze update van 'Rockin' Pneumonia And The Boogie Woogie Flu' op de plaat heeft gezet. Tenslotte hebben we daar onze eigen Ben Cramer. Het fotohoesje heb ik eens later gevonden. In de volgende aflevering trappen we af met de laatste uit 'de emmer vol singles' en kunnen we weer vaker genieten van een fotohoesje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten