maandag 22 juni 2026

Singles round-up: juni 6


Gemak dient de mens. Ik zou eigenlijk 'Het zilveren goud' willen doen, maar dan moet ik een foto maken en daar heb ik nu even geen zin in. Bovendien moet ik nog even nadenken over wat ik precies wil gaan vertellen over juni 2001. Intussen heb ik vrijdag al de foto gemaakt van het meest recente pakket van Chris om te gaan behandelen in een 'Singles round-up' en dus kan ik net zo gemakkelijk deze van de camera halen. De singles zijn afgelopen zaterdag in het tweede uur van 'Do The 45' aan bod gekomen, alleen heb ik daar de jaren zestig weer even gescheiden van de jaren zeventig. Voor de rest kunnen jullie dus 'live' mee luisteren. De koffie is ingeschonken en de apparatuur kan aan voor een veertiental Engelse persingen.

* Darrell Banks- Open The Door To Your Heart (UK, Stateside, 1966)
Een iconische Northern Soul-single. London meent aanvankelijk de rechten te bezitten voor het Revilot-label uit Detroit. Een paar jaar geleden is een Engelse London-single geveild voor een prijs waarvoor je ook een fraaie middenklasser kan kopen. EMI blijkt dan toch de rechtmatige distributeur te zijn van Revilot in Engeland en zo verschijnt deze Stateside-single. Chris biedt hem aan met '4-prong-centre'. Als ik de bestelling heb geplaatst, krijg ik meteen berichtje van hem. Hij heeft de verkeerde foto geplaatst. De '4-prong' is in een 'matige' staat en hij heeft een 'solid centre' voor mij. Ik geef aan liever de '4-prong' te hebben en dan pakt hij het rigoureus aan. Hij geeft me bijna het volledige aankoopbedrag terug en verzendt alsnog de '4-prong-centre'. En...? Ach, hij klinkt voor een plaat van zestig jaar oud en een enorme favoriet in de Northern Soul helemaal niet slecht. Een licht kraakje op de achtergrond maar ik heb het wel minder meegemaakkt. 'Our Love Is In The Pocket' is ietsje rumoeriger maar nog altijd binnen de perken. Het is een knalharde Detroit-opname. Een klassieke 'double-sider'. 

* The Blossoms- You Got Me Hummin' (UK, MGM, 1968)
Chris heeft van beide kanten een geluidsclip toegevoegd maar ik moet nog altijd wennen aan 'Tweedle Dee'. 'You Got Me Hummin' op de b-kant is meteen helemaal raak. Het is ook weer een 'plaatje om naar te kijken' want het is een Engelse demo met een kleur roze dat pijn doet aan de ogen. 'Tweedle Dee' is rockende versie van het oudje maar is voor de soulhobby nauwelijks interessant. Nee, doe me dan maar de uitstekende uitvoering van 'Hummin', ook al moet ik bekennen dat ik de plaat had laten liggen als het niet een demo was geweest. 

* Brenda & The Tabulations- One Girl Too Late (UK, Epic, 1973)
Deze heb ik al in 2018 als Engelse persing van Discogs gehaald, alleen hangt deze tegen de 'distortion' aan. Deze is opeens spotgoedkoop en dat betekent dat ik nu de '4-prong' en de 'solid centre' heb. De laatste is het meest geschikt om te draaien en ik reken het als een upgrade. Er bestaat een kans dat de '4-prong' de algemene jaren zeventig-bak in gaat. Moet ik even bekijken. 

* James Brown & The Famous Flames- Night Train (UK, Sue, 1964)
* James Brown & The Famous Flames- There Was A Time (UK, Polydor, 1968)
'Night Train' ken ik vooral van de soundtrack van 'Quadrophenia' en het eerste dat me opvalt: De versie is daar vertraagd! Het mag de pret niet drukken van een originele Sue uit 1964 met een semi-instrumentaal nummer van James en zijn kornuiten. 'There Was A Time' is officieel gezien de b-kant. Het is eveneens opgenomen door Gene Chandler en zijn versie is gewoon ietsje beter. Mijn persing blijkt nu van december 1969 te zijn en heeft 'There Was A Time' als a-kant plus het King-logo op het label. Het is in 1968 overigens de eerste Engelse single op Polydor, daarvoor heeft Pye International de distributie gedaan van het King-label. 'I Can't Stand Myself When You Touch Me' is een vroege schets van 'Sex Machine' en dergelijke hits. 

* The Delfonics- La-La Means I Love You (UK, Bell, 1968, re: 1971)
* The Delfonics- Ready Or Not (UK, Bell, 1968, re: 1971)
Dan ontbreekt er eentje in het rijtje? Jawel, die zit in het volgende pakket. Ik moet tot mijn schrik concluderen dat ik al wel enkele singles heb van The Delfonics maar nog altijd niet één van de drie 'grote' nummers van de band. Dat is nu ineens recht gezet met deze fraaie heruitgaven uit 1971. De derde is overigens 'Didn't I Blow Your Mind This Time'. 

* Betty Everett- I Can't Say No To You (UK, MCA, 1969)
Fraaie crossover van Betty! 'Better Tomorrow Than Today' is meer upbeat en zeker niet slecht, maar ik geef stiekem de voorkeur aan 'I Can't Say No To You'. 

* The Fiestas- So Fine (UK, London, 1958)
Als jullie willen weten hoe dit plaatje eruit ziet? Blader dan even terug naar de week dat Sugababes de Week Spot heeft. Het Engelse London-label voert tot en met 1958 de 'tri-centres' en de combinatie met de 'silver top' is in 2000 het uitgangspunt voor de Sugababes-single. Na 1958 zullen het ronde middenstukjes worden. Doorgaans is 1958 té lang geleden maar 'So Fine' is gewoon een erg prettig plaatje en het hoeft je de kop niet te kosten. 

* The Glories- I Stand Accused (UK, CBS, 1967)
Ik zie nu dat 'I Worship You Baby' al in 2016 is uitgebracht door Outta Sight. Beter laat dan nooit? Toch maar eens een exemplaar aanschaffen. Intussen mag ik 'I Stand Accused' toevoegen aan de collectie. CBS staat dan op het punt om speciaal een soul-label op te zetten en dat wordt Direction waarop de volgende Engelse singles van The Glories zullen verschijnen. Ik ben wel benieuwd naar de b-kant maar het lijkt erop alsof Chris daar geen schoonmaakmiddel aan heeft verspild. Ook de a-kant heeft wat steenslag gehad maar kan er alleszins mee door. 

* Beryl Marsden- When The Lovelight Starts Shining Thru' His Eyes (UK, Decca, 1964)
Haar andere single is nét verkocht maar ook voor een meer gepeperde prijs. Beryl is ietwat een cultfiguur. Ze komt uit Liverpool en wordt derhalve gerekend tot de Merseybeat, alleen heeft ze een soul in de stem waar menig Engels vakcollega jaloers op kan zijn. De platen worden alleen geen hits en zijn niet vooral gezocht door de verzamelaars van Merseybeat en Mod. Dit is uiteraard een cover van het welbekende Motown-nummer. De b-kant doet het hem helaas niet voor mij. 

* The Olympics- Baby, Do The Philly Dog (UK, Fontana, 1966)
De groep van 'Western Movies' uit 1958. In de midden jaren zestig houdt de groep zich vooral bezig met dansjes. 'The Bounce' uit 1964 staat nog hoog op mijn verlanglijst maar eerst maar eens 'The Philly Dog'. De b-kant bevat een nieuwe opname van 'Western Movies' en dus moeten we het alleen doen met 'Baby, Do The Philly Dog'. 

* Nino Tempo & 5th Ave. Sax- Sister James (UK, A&M, 1973)
Elpees hebben nooit mee gedaan in mijn collectie, maar feitelijk heb ik dit nummer al twintig jaar op elpee. Ik heb eigenlijk nooit kunnen begrijpen waarom uitgerekend 'Sister James' is uitgekozen als single. Volgens mij staan er wel betere nummers op de elpee. Maar vooruit... omdat dit formaat niet meedoet in de collectie hebben we het nu eens op de single. Buiten een klein refreintje om een vrijwel instrumentaal nummer met elektrische piano, saxofoon en een talking box. 'Clair De Lune' brengt de klassieke componist Debussy naar de jazz maar is niets meer dan een novelty in mijn boek. 

* The Watts 103rd St. Rhythm Band- Spreadin' Honey (UK, Jay Boy, 1966, re: 1972)
Ik kijk een beetje verbaasd naar 1966 op het label. 45cat vertelt me dat de single in Amerika is verschenen in 1967 hoewel ik het zelf altijd heb beoordeeld als 1968-69. 'Spreadin' Honey' is een grote 'hit' in mijn setjes in 2010-11 en dan van de originele Amerikaanse Keymen. Het is nu pas dat ik de b-kant eens draai: 'Charley'. Dat is iets meer upbeat en klinkt ook best fijn. 

Morgen maar eens verder gaan met 'Het zilveren goud'. Ik ga nu eerst weer proberen te slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten