zaterdag 8 februari 2020
Week Spot Kwartet: week 6
Het is als de dag van gisteren. Een woensdagavond in januari 2016. Ik heb dan het idee opgevat om iedere donderdag een terugblik te doen op de Week Spot-singles van 2012 tot en met 2015. Dat maakt een kort en eenvoudig bericht voor na 'Floorfillers' (dat inmiddels 'Afterglow' is geworden). Ik maak op deze bewuste woensdagavond voor een heel jaar de fotocollages. Dat gebeurt met behulp van 45cat en Discogs. De betreffende labels zoeken, downloaden, formaat aanpassen en dan in een frame plakken. Het klinkt eenvoudiger dan het is en ik ben een hele avond zoet met 52 kwartetten. Deze week is de Week Spot precies acht jaar oud en dat betekent dat we inmiddels een tweede kwartet hebben: 2016, 2017, 2018 en 2019. Ik weet nog niet of ik het 'Week Spot Kwartet' op zaterdag ga houden of donderdag. Het is de ene avond de 'Eretitel' en de andere het 'Week Spot Kwartet', dat is althans het idee. Het verschil met 2016 is dat ik nu 'live' de foto's neem van de platen die Week Spot zijn geweest in het verleden. Ik heb niet zoveel zin om twee trappen te lopen en maak deze foto op de deurmat voor de voordeur. Dat lukt vandaag ook nog aardig en dat is vast dankzij de twee fotohoesjes. Met witte hoesjes wordt geheel al snel erg flets. Het behoeft geen uitgebreide verhalen want de singles zijn immers al Week Spot geweest, maar hierbij het eerste kwartet van dit jaar.
2016: I Live The Life I Love-Willie Parker (1968)
In januari 2016 ben ik reeds druk op zoek naar een alternatief voor Nijeveen en heb op dat moment even mijn zinnen gezet op woningen in De Wijk. Ik ben er dan namelijk al achter gekomen dat Actium nagenoeg geen sociale huurwoningen heeft in Meppel. In Ruinerwold zijn de eengezinswoningen te duur voor mijn budget en in Havelte hebben de huizen voor mij een té laag energielabel. Ik heb al eens een huis gezien in De Wijk maar twijfel dan nog. Nu doe ik een virtuele fietstocht van De Wijk naar Meppel met Google Earth en besluit ik dat ik toch maar moet gaan letten op een huis in De Wijk. Het is per slot van rekening dichter bij dan Ruinen. Dat is het decor waarin het foto's zoeken voor de eerste serie Week Spot-kwartetten plaats vindt. De verjaardag van de Week Spot wordt ook in 2016 gevierd met een 'Classic Week Spot'. Ik heb de single al in 2011 in Hoogeveen gekocht en vijf jaar later mag het dan toch nog Week Spot worden. In Nederland is het de b-kant van 'You Got Your Finger In My Eye' en beide kanten verschijnen in Amerika als afzonderlijke singles op het One-derful!-label.
2017: I Can't Stop Dancing-Archie Bell & The Drells (1968)
Eigenlijk is 2020 een uitzondering, hoewel ik Sylvester ook al jaren geleden heb aangeschaft. In 2017 doe ik in de eerste weken van het jaar steeds een single uit een oplopend jaar vanaf 2012 en Archie Bell brengt ons bij 2016. Het is typisch één van de vele opvolgers van 'Tighten Up', maar dan net even leuker en minder afgezaagd. Het is op dit moment ook de enige Archie Bell-single die in de koffers mag staan, de rest is verbannen naar de reserve-Blauwe Bak en een jaren zeventig-single zelfs naar de algemene bakken.
2018: That's All A Part Of Loving Him-Tommie Young (1973)
In 2018 hou ik minder een volgorde aan en kijk vooral naar leuke plaatjes die het nog eens verdienen om Week Spot te mogen worden. Tommie Young mag daarin niet ontbreken. In mijn aldoor groeiende verzameling Contempo-singles is deze best bijzonder: Het is de enige rode demo die ik op het moment heb. Mark heeft flink buikpijn gehad want het gekriebel op het hoesje laat zien dat hij van twintig pond naar vijftien is gegaan en uiteindelijk naar tien. Dat is de prijs waarvoor ik het meeneem. Op een bepaald moment meen ik nog dat de plaat niet lekker klinkt, maar dat is volkomen onzin. Ik denk dat het een mono-opname is en dat maakt het wellicht wat krakkemikkig op een paar punten. De plaat is mede geschreven en geproduceerd door Bobby Patterson die afgelopen jaar de Week Spot heeft gehad met 'Recipe For Peace'.
2019: Someone Like You-Kim Weston (1967)
Kim heeft zojuist een grote hit gehad met 'It Takes Two' in duet met Marvin Gaye en verwacht nu een loonsverhoging. Als de normale cheques binnen komen, gaat ze verhaal halen bij Berry Gordy van Motown. Dan leert ze van de wijze waarop Motown omgaat met personeel en inkomsten. Motown is een fabriek waarbij de artiesten het personeel zijn aan de lopende band en de inkomsten worden geïnvesteerd in nieuwe producten. Weston neemt daarop de benen en neemt ook manlief Mickey Stevenson mee. Het volgende avontuur is de single 'I Got What You Need' voor het MGM-label. Ik meen lange tijd dat deze single Week Spot is geweest in 2012 en ben verontwaardigd als ik zie dat dit niet het geval is. Tegelijk ben ik de b-kant, 'Someone Like You', zo ben gaan waarderen dat ik reeds in september 2018 besluit dat dit de 'Classic Week Spot' gaat zijn in week 6 in 2019. Waarvan akte.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten