maandag 27 september 2010

vinylsap


Horen kiwi's in de koelkast? Of gewoon op een fruitschaal? Heb ik niet, maar is eenvoudig zelf te maken. Ik heb immers een ruime keuze aan Nana Mouskouri... Maar of ik er echt veel plezier aan ga beleven? Als kind kreeg ik thuis elke dag fruit, zoals het hoort. Een appel mee naar school (of tot It Far, het beekje bij de school) en 's middags een sinaasappel of mandarijn bij de lunch. Het is onbewust gebeurd dat ik dit heb afgeschaft. Ik vergeet het gewoon...

Vorig jaar april ging de bezem er in. Geen alcohol. Tijdelijk (2 weken) niet gerookt. Iedere ochtend fris uit bed, nog voor het ontbijt, een kwartier op de hardloopband. Beviel uitstekend! Ik geloofde zelfs dat ik het thuis kon, voor de koffie drie kilometer rennen. Het lijkt lichtjaren geleden...

Verder was de Paaz nog ergens goed voor: Ik plunderde bij tijd en wijle de fruitschaal. Omdat ik bewuster wilde leven en gezonder, at ik sinaasappels totdat ik er buikpijn van kreeg.

Eenmaal thuis, was het alras weer vergeten. Soms herinnerde een vriendin me eraan. ,,Eet je wel elke dag fruit", was voor mij een reden om fruithapjes mee te nemen van de buurtsuper.

Zoals iedere zondag blijkt, waren er na de hersenschudding bepaalde dagen 'blank'. Cd's die niet meer zijn teruggevonden, maar ook een zak kiwi's. Hetty kwam eens bij me langs om platen op te halen. Om een dame te ontvangen, moest ik even schoon schip maken. Ze gaf me een mager zesje. Dat bakje singles moest ik even kwijt en schoof het onder het theewagentje waar mijn stereo woont. Op het bakje lagen een paar boodschapjes...

Het bakje stond er goed en bleef daar. Totdat ik veel visite van fruitvliegjes kreeg... Drama! Die verrekte kiwi's! Klotehersenschudding! De kiwi's waren week geworden en waren gaan lekken. In het bakje singles... Kiwisap is funest voor vinyl. Het was redden wat er te redden viel. Talloze fotohoesjes in de GFT-bak. Mijn Mint-exemplaar van 'Birds And Bees' van Warm Sounds is Poor+ geworden. 'Sittin' All Alone' van The Pretty Things heb ik net vervangen. En ik was al zo blij dat ik Tom Clay voor weinig had gevonden? Totaal verrot.

Verbaast het iemand dat ik nooit weer fruit heb gekocht?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten