vrijdag 10 september 2010

Time Ex-ceeded


Maart 1992. Nauwelijks zes poprecensies geschreven voor het Sneeker Nieuwsblad, of ik word naar de Popkelder gestuurd. ,,Kun je mooi schrijven over de bandjes, die daar oefenen", luidde mijn opdracht. Het is dinsdagavond en ik sta bij een groep mannen in het hok. Ze spelen symphonische funkrock. De naam versta ik eerst als Time Explosion, maar ze heten Time Exposure, genoemd naar een album van Stanley Clarke. Ik heb het meeste oog voor de bassist, die de snaren met blote duim bespeeld. Ik stel weinig doelgerichte vragen. Het interviewen zal ik pas later onder de knie krijgen...

'De beste bassist van Sneek'. Zo zal ik even later Leo noemen in een recensie. Hij buldert het uit van het lachen, maar we zijn vrienden voor het leven! In 1993 zitten we op zaterdagmiddagen veel bier te drinken bij Peanuts. Time Exposure en de leden van Bad Mothers. Time Exposure heeft dan net een demo uit, 'Devil's Golf Course'. Ik strooi wat cassettes rond in Denemarken. Eén probleempje: Er staat geen contactadres of telefoonnummer in de inlay. Google en Myspace moet nog uitgevonden worden...

'Devil's Golf Course' is voor mij een klassieke tape. Twee covers ('Superstition' van Stevie Wonder en 'Shaky Ground' van Frankie Miller), een aantal progressieve jazzrock-exercities en 'Couldn't Stay Another Day', een klassieke progrock-hit, die in 1979 tijdloos zou zijn genoemd.

Twee jaar later komt een volgende demo, waarop zanger/drummer Henk de zang apart heeft opgenomen. Maar dan komt Mario. Een biker met een zwak voor Hollandstalig. En zo kan het verkeren dat 'De Clown' van Ben Cramer tussen 'Couldn't Stay Another Day' en een progressieve instro geplakt zit.

De Popkelder opent in 1997 een opnamestudio. Eerste klant: Time Exposure. Ruim een jaar werken ze aan een cd, inclusief nieuwe versie van 'Couldn't Stay Another Day'. Op de foto, het barretje van de Popkelder waar de groep het grootste deel van de tijd doorbrengt. De elpees aan de muur is een vangst 'geestelijk repertoire' van ondergetekende.

Gitarist en mede-oprichter Foeke Kootje overlijdt vrij plotseling, maar Patrick (voorheen rapper P-Double) neemt de drumstokken over, terwijl Henk gitaar gaat spelen. 'De Clown' blijft er onveranderd in...

Maar nu is het dood! Na 22 jaar heeft Time Exposure haar laatste adem uitgeblazen. Ze konden geen dag langer blijven...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten