zondag 21 juli 2024

Week Spot Kwartet: week 29


'The morning after the night before'. Meer daarover in een later bericht. Ik denk dat ik vandaag driemaal ga publiceren plus dat er een kleine verandering komt in het schema. Ik had beloofd twee afleveringen te doen van de Gele Bak Top 100 maar dat wordt slechts eentje. Het andere bericht wil ik graag spenderen aan de dag van gisteren waar ik met alle plezier de huidige 'kater' ga uitleggen. Ook hoop ik dat in de loop van deze dag iemand een fraaie sfeerfoto plaatst die ik kan 'lenen' voor het bericht. Dat is nu nog niet het geval. Dan ga ik eerst verder met het kwartetje Week Spots uit de voorgaande vier jaren inclusief eentje die vanavond zeker gaat langskomen in de radioshow. Voor de goede orde: Ik doe vanavond de soul-aflevering van 'The Vinyl Summer Spirit Of 2017'. Veiligheidsriemen vast en gaan met de banaan.

2020: Dathon's Theme - Soul Survivors (1968)
Buiten de ene plaat uit 2017 om is het vandaag vooral een sixties-feestje. Het jaar 1968 moet een knaluitzending zijn geweest op de zondagavond. Van de zaterdag staat me niet heel veel meer bij. Dat zal vooral een drukke uitzending zijn geweest door de tijdsduur van de gemiddelde platen. Ik bedoel... op zondagavond heb ik bijvoorbeeld 'Mac Arthur Park' kunnen draaien van dik zeven minuten, maar in de soul is het verhaal na drie minuten wel verteld. Dat geldt trouwens ook voor dit weekend in 2021. 'Dathon's Theme' is een beetje een eigenwijze 'ontdekking' van ondergetekende. 'Explosion In Your Soul' is een fraaie novelty met de geluidseffecten maar ergens zoek ik meer naar een zekere klasse. En dat vind ik in het meer ingetogen 'Dathon's Theme'. Het is ook handig dat ik in februari 2020 nog een upgrade van de Nederlandse persing heb gevonden. Of... een upgrade? Ik heb hem in de jaren negentig met Nederlandse fotohoes maar die heb ik al tijden niet meer gezien. Net als 'Mama Soul' overigens.

2021: Sad Sad Feeling - The Autographs (1966)
Het weekend zélf heeft geen specifieke indruk achter gelaten. Feit is dat ik de shows terug luister op de eerste zondag dat ik de elektrische fiets heb gehuurd. Het is de ietwat bewolkte en niet geheel droge zondag dat ik over Bakkeveen fiets. Hoewel ik de plaat vast over het hoofd zal zien bij een dergelijke onderneming zou het geheel verdiend zijn om deze op te nemen in een favouriete soul top 100 of iets dergelijks. 'Sad Sad Feeling' is op alle fronten perfect. Het nummer en de 'wear' van het styreen... dit somt voor mij wel het begin van de soulverzameling op. En dan te bedenken dat ik in die tijd vooral op zoek ben naar het meer stampende 'I Can Do It'. Het is een groeibriljantje gebleken!

2022: Higher - Grace Love (2017)
In deze weken van 'The Vinyl Summer Spirit' kun je soms eindelijk een Week Spot kiezen waarvan je het vermoeden hebt dat deze al eens Week Spot is geweest. Dat maakt het in 2024 met het huidige concept ook lastig. Veel van de 'nieuwe' platen zijn al eens Week Spot geweest. Volgende week wordt dus naar waarschijnlijkheid weer een heruitgave omdat ik alle 'nieuwe' platen al eens als Week Spot heb gehad. Hoewel Grace Love uit 2017 stamt, ademt deze plaat 2018 voor mij. Het is de periode dat ik Cannonball op de voet ga volgen. Alberto vindt een paar losse exemplaren van 'Higher' welke eigenlijk al lang uitverkocht is en biedt deze aan met twee nieuwe releases. Het zou dus nog kunnen dat El Willie de Week Spot wordt in de komende week. Ik doe vanavond dus de soul in 'The Vinyl Summer Spirit Of 2017' en twee jaar geleden heb ik... 'The Vinyl Summer Spirit Of 2017'. Op zaterdag draai ik uitsluitend releases uit de nieuwe eeuw en op zondag doe ik het concept dat nu de norm is geworden op die avond. Uit de Gele Bak Top 100 van 2017 en 2018 stel ik een top 40 samen van platen die ik in 2017 heb gekocht. Het komt helemaal goed uit want ik hou niet zo van herhaling en dus vanavond de soul uit 2017 plus alle heruitgaven en nieuwe releases van dat jaar.

2023: Stuff - Jeanette Williams (1969)
Foutje bedankt? Ik heb vorig jaar wederom shows gedaan met 1968 in de hoofdrol maar als ik Jeanette heb uitgekozen als Week Spot en het bericht reeds heb geplaatst, ontdek ik dat ik de plaat eigenlijk uit 1969 komt. Enfin, zoiets gaat me vast nog wel eens overkomen? Het onweer lijkt voorbij te zijn in Uffelte en dus moet ik straks maar een buitenactiviteit ondernemen. Om de kater kwijt te raken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten