maandag 29 juli 2024

Singles round-up: juli 7


Het is begonnen in 2019 of 2020. Ik zit op een bepaald moment krap en kom er niet aan toe om weer platen bij Mark te bestellen. Juist, dat moet 2020 zijn geweest. Op een gegeven moment heb ik zoveel uitstaan bij Mark dat ik het onmogelijk in één keer kan afrekenen. Bovendien wordt het pakket dan zó dik dat ik ongetwijfeld invoerkosten moet betalen. Mark kent me echter lang genoeg en is er content mee om zo nu en dan een verrassingspakket samen te stellen met singles die ik in de loop der jaren heb gereserveerd. Op dit moment is het opeens erg behapbaar geworden en zou ik eenvoudig de balans op nul kunnen zetten. Maar, aan de andere kant, ik ga de verrassingspakketten wel missen. Enfin, eerst maar eens zien welke kosten de fiets met zich mee brengt. Het ketting moet worden gespannen en dan moet ik ook even kijken hoe de tandwielen er uit zien. De voorste buitenband heeft niet heel veel profiel meer en ik denk achter idemdito. Het zadel kan wellicht nog onder de garantie? Ik heb vorig jaar september bedankt voor een nieuw zadel omdat ik van deze plank hou. Inmiddels begint het wel erg te scheuren en moet ik zien dat ik weer zo'n ding kan krijgen of dat ik het leren zadel van de Multicycle kan overzetten. Nu eerst de laatste acht van deze maand uit de partij van Mark.

* B.B. King- Slow And Easy (US, ABC, 1977)
Natuurlijk is B.B. King een bluesartiest. Het is echter één van de weinige oudgedienden die in de jaren zeventig bezig is met de blues te actualiseren. Dat levert een aantal singles op die best interessant zijn voor een soulliefhebber. 'Slow And Easy' heeft bijvoorbeeld een zeer prettig Memphis-geluid en B.B. kan best soulvol zingen. Een lekker nummer! Op de b-kant staat 'I Wonder Why' en dat is beduidend rustiger maar niet minder soulvol. Het is een 'double-sider' voor mij hoewel ik vermoed dat 'Slow' dé hit gaat worden.

* Arthur Prysock- Between Hello And Goodbye (US, Old Town, 1977)
Over oudgedienden gesproken. Arthur Prysock is al tien jaar over zijn hoogtepunt heen als hij het geluk heeft dat hij in de jaren zeventig een tienerdochter heeft. Deze komt thuis met de nieuwste discoplaten en dat spreekt vader wel aan. Hij kan dat ook wel! Hij benadert de eigenaar van zijn vorige platenmaatschappij, Old Town, welke net drie jaar eerder de toko heeft gesloten. 'All I Need Is You Tonight' is al een Blauwe Bak-hit geworden en nu heb ik hier de opvolger. Dit heeft qua begeleiding meer weg van Sammy Davis Jr. Toch kan de oude crooner goed uit de voeten met 'Between Hello And Goodbye' en het levert wederom eigenzinnige disco op. Op de keerzijde staat 'Since I Fell For You' en dat is een pure ballade waarin Arthur zijn oude beroep nog eenmaal kan uitoefenen.

* The Realistics- Love Vibrations (UK, Epic, 1977)
Heb ik deze gereserveerd? Ongetwijfeld, alleen heb ik hem niet genoteerd. Het is niet The Realistics uit Indiana waarvan ik al een single heb op het Brunswick-label. Nee, deze Realistics is afkomstig uit Engeland en maakt een trits singles voor het Epic-label in de late jaren zeventig. Het is een band welke bekend staat om haar 'magische' optredens maar ze kunnen dat maar niet overbrengen op het vinyl. 'Love Vibrations' klinkt een beetje als The Chi-Lites op de discotoer. 'The Magic That You Do' op de keerzijde heeft minder gimmicks dan de a-kant en klinkt een stuk aangenamer. Voor mij is dit de winnaar maar de single is geen hoogvlieger.

* Chicago Pete & The Detroiters- Do You Remember (US, Mojack, 1983)
Een paar weken geleden heb ik hier een andere single van Chicago Pete te gast gehad. Pete is voortdurend op doorreis en neemt dit plaatje op in Detroit. 'Do You Remember' klinkt lekker 'quirky' en 'lo-fi' maar het levert desondanks aangename dansmuziek op. Op de andere kant tapt Pete echt uit een bluesvaatje met 'Society'. 'Remember' is de winnaar voor de Blauwe Bak.

* Roger Williams- You Bring Out The Springtime In Me (US, Idaho, 1985)
We blijven in de indie soul uit de jaren tachtig. De gitaar verraadt dat Roger zich ook prima thuis voelt in de blues maar met behulp van synthesizer wordt een soort van disco uit het doosje getoverd. 'Love Master' op de keerzijde is 'in your face'-disco met een hoop gimmicks en weer opnieuw de bluesy gitaar. Toch klinkt het allemaal erg fout en hou ik het maar bij 'Springtime'.

* Innocence- A Matter Of Fact (UK, Cooltempo, 1990)
Als ik me niet vergis heb ik al een andere plaat van Innocence uit de jaren negentig. Van de 'lo-fi' zitten we opeens in de 'hi-fi' en een productie welke helemaal volgens het boekje is gegaan. Volgens mij heb ik deze gereserveerd voor de b-kant. De a-kant is een beetje traag in mijn oren, 'Reflections' heeft iets meer een beat, maar nee... het is en blijft instrumentaal. Okay, ik moet dan gaan wennen aan 'A Matter Of Fact'. Ik denk dat het wel gaat lukken met een paar draaibeurten.

* Liparis Nervosa Sextet- Prayer (US, Allcity, 2007)
Tom heeft het schip al lang verlaten en tegenwoordig kun je volledige albums downloaden in plaats van dertig seconden van een liedje. MySpace. In 2007 heeft iedere zichzelf respecterende muzikant, groep of dj zijn of haar MySpace-account. Opeens is het afgelopen en kort daarop wordt de site overgenomen door schaars geklede dames. Tegenwoordig heb je dan weer Bandcamp. Allcity is een platenlabel dat bestaat met de gratie van MySpace. Ik heb al een andere single op het label in de koffers staan en deze is destijds via MySpace aan de man gebracht. Ik vermoed dat hetzelfde het geval is met Liparis Nervosa Sextet. 'Prayer' is weliswaar instrumentaal maar spannend genoeg om in de smaak te vallen bij mij. Het is jazzy funk met dwarsfluit. 'Broker' op de keerzijde is meer complexe jazzfunk  en nee... dat trek ik niet! 'Prayer' is echter een fraai stukje muziek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten