vrijdag 5 juli 2024

Week Spot Kwartet: week 27


Het is niet vaak dat ik op vrijdagavond toe kom aan publiceren. Meestal kan ik na een dag werken en een radioshow wel wat ontspanning gebruiken na een show. Dit ligt nu even anders omdat ik me vanmorgen ziek heb gemeld. Niets ernstigs, niets om zorgen over te maken, maar even een kleine adempauze. Ik heb de voorvrouw al beloofd dat ik dinsdag weer van de partij ben. Dit maakt dat het vanavond niet erg belangrijk hoe laat ik in bed beland en het Week Spot Kwartet neemt normaal gesproken niet zoveel tijd in beslag. Morgenavond trap ik af met de 'Vinyl Summer Spirit Of 2015'. Qua Blauwe Bak en 'Do The 45' op zaterdag zet ik dit voort tot 2022 en misschien ook wel 2023. Ik heb eerder het voornemen om de huidige Gele Bak Top 100 in het laatste weekend van augustus te doen op de radio maar ontdek vanmiddag dat de lijst van 2022 uiteraard veel lijkt op die van 2023 die ik de afgelopen weken heb gedaan. Qua Gele Bak sla ik 2022 en 2023 over, hoewel in de Gele Bak Top 100 nog wel enkele platen uit de tweede helft van 2023 zitten. In 2020 trap ik dit weekend af met 'The Vinyl Summer Spirit', het is in 2018 en 2019 uitsluitend 'The Summer Spirit Of' geweest. Op zaterdag doe ik de parade van de Week Spots en op zondagavond 'The Vinyl Summer Spirit Of 1982'. Dat levert ook de eerste plaat in de aflevering van deze week.

2020: Down For You - Stacy Lattisaw (1982)
Doorgaans probeer ik altijd een Week Spot te vinden die recent in de verzameling is gekomen. Ik hanteer enkele jaren de voorwaarde dat de plaat niet meer dan een jaar ervoor mag zijn gekocht. Gedurende de zomer mag ik dit principe helemaal laten varen. Vandaar dat we in deze aflevering ook een paar 'oudjes' vinden. Ik koop Stacy Lattisaw op de platenbeurs van het Zwolse café De Singel in 2015. Het is het café waar ik enige tijd een maandelijkse residentie heb gehad totdat ik het eigenhandig verkloot. De hoop om ooit nog eens in De Singel te draaien wordt met de tweede lockdown definitief de kop in gedrukt. Het café heeft de eerste lockdown overleefd maar de tweede gaat té zwaar worden. Anderzijds biedt de eigenaar van het pand de eigenaars een voortreffelijke regeling aan. In week 27 in 2020 is de kroeg dus de laatste maanden open naar zal blijken. Ik trap de nieuwe serie af met 1982 omdat ik dat jaar vrij goed gedocumenteerd heb op single en zelf bijzondere herinneringen heb aan deze zomer. Misschien is het wel de eerste zomer die ik helemaal bewust heb meegemaakt en welke nog altijd vers in het geheugen zit. De Week Spot moet eveneens uit 1982 komen en dat is een lastige opdracht in 2020. Inmiddels heb ik genoeg andere singles uit 1982 in de Blauwe Bak maar dat is in 2020 vrij lastig. 'Down For You' is één van de opvolgers van Stacy's grote hit 'Jump To The Beat' en hoewel het geen grote hit is geweest, is dit nummer wel net zo aanstekelijk.

2021: Bring On The Love - Gloria Jones (1978)
Deze single van Gloria Jones arriveert zelfs weer in de zomer van 2020. Het is vlak voor mijn vakantie in Warnsveld en ik neem een paar mixen op van de meest recente aanwinsten. Deze zullen de soundtrack vormen van deze bijzondere vakantie. In 2021 is dit het weekend van de finale van het uitgestelde EK voetbal. Engeland speelt de finale tegen Spanje en zijn nog volop bezig als ik mijn show ga beginnen. Ik besluit het eerste uur dan maar te doen als een razende reporter die (geïnspireerd door Theo Koomen) de situatie op de radio nóg spannender maakt dan op het veld. 'Bring On The Love' wordt in 1978 uitgebracht maar is al een jaar eerder opgenomen in Engeland. De b-kant, 'Cry Baby', is geschreven door Jones samen met Marc Bolan welke ook deze kant produceert. Het vermoeden is dat Jones 'Bring On The Love' nog snel in Engeland heeft opgenomen, daags na het noodlottige ongeval waarbij Bolan het leven laat. Volgens mij kan ik de oprechte emotie horen in haar stem. Feit is dat ze daarna hals over kop naar Amerika vertrekt omdat de Engelse autoriteiten haar willen vervolgen voor 'dood door schuld'. Zij bestuurt Bolan's Mini terwijl ook zij té diep in het glaasje heeft gekeken.

2022: Someday - The Tempests (1968)
Ik zeg uit mijn hoofd dat ik The Tempests in 2021 heb gekocht. De single is in 2020 verschenen op het Soul Essentials-label van Outta Sight. Oorspronkelijk is 'Someday' een albumtrack en is hier sprake van 'blue-eyed soul'. 'Ain't no color to soul', zingt Okie Duke in de midden jaren zeventig op een plaatje. Het is waar dat de zwarte gemeenschap middels haar gospelkoor de soul met de paplepel krijgt in gegoten en toch is huidskleur irrelevant. Er zijn genoeg zwarte artiesten die naar mijn menig geen soul hebben en maar net alsof doen. In geval van The Tempests moet ik een paar keer checken. Is het echt? Ja, The Tempests is een band uit de garagerock welke goed heeft geluisterd naar de soulartiesten en zo met dit overtuigende 'Someday' op de proppen komt. Met name de zondagavond van dit weekend is legendarisch. Ik heb die opname ergens liggen en heb hem vorig jaar nog eens beluisterd. De zaterdag is iets minder geslaagd.

2023: Oh Baby - Ebony Rhythm Funk Campaign (1975)
In 2023 heb ik de meeste interessante jaren al gehad en probeer ik iets met persoonlijke hitlijstjes uit een bepaald jaar. Dat levert ons deze fraaie plaat van Ebony Rhythm Funk Campaign op als Week Spot. Een plaat waarmee ik meteen in het huwelijksbootje zou willen stappen als dat mogelijk is. Het maakt de cirkel vanavond wel weer rond want deze single heb ik sinds begin 2020 in de bakken staan. Morgenavond staat 2015 centraal met in het eerste en derde uur de 'oldies' die ik in 2015 heb gekocht en in het tweede uur de 'nieuwe' releases en heruitgaven van 2015 plus de Week Spot. Het zijn er niet heel veel maar omdat de Week Spot over de vijf minuten heen gaat denk ik dat ik het wel ga redden. Morgen dan het eerste deel van de Gele Bak Top 100 op deze plek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten