donderdag 4 juli 2024

Honderd achteruit: Dave Mason


Er ontstaat momenteel weer even ruimte voor een aflevering van de 'Honderd achteruit'. Een paar maanden geleden heb ik nog de hoop dat ik de serie kan besluiten vóór de publicatie van de Gele Bak Top 100 van 2024 maar dat is niet gelukt. Komend weekend krijgen jullie de eerste twee afleveringen van de Gele Bak Top 100 van dit jaar. Als ik eenmaal klaar ben met 2022 ga ik overigens wel meteen naar 2024 kijken bij de 'Honderd achteruit' over 2023. Eenzelfde laken een pak als bij de 'Honderd achteruit' van 2022 in het laatste jaar. De Top 100 is eigenlijk bedoeld voor hagelnieuwe toevoegingen tot de verzameling. Buiten het foutje met 'Hi Hi Hazel' van The Troggs ga ik soms toch nog even de fout in. Zo staat 'Lady Eleanor' van Lindisfarne in de top tien in 2023 terwijl ik deze single al heb in Engeland. Ook dit jaar, 2024, staan er een paar van zulke singles tussen. Ik had ook eenvoudig de nummer 89 van 2022 op herhaling kunnen sturen want ik heb in september een upgrade gekocht van de single. De plaat staat al laag genoteerd omdat de eerste uit 2022 niet in een bijster goede staat verkeert. Vanavond aandacht voor de nummer 89 in de Gele Bak Top 100 van 2022 en daar vinden we 'World In Changes' van Dave Mason (1970).

Voor het najaar staat er een reünie gepland voor oud-vrijwilligers en andere medewerkers van De Buze in Steenwijk. Dit in verband met de vijftigste verjaardag van het podium. Zaterdag over twee weken vieren we dat al met een festivalletje. Een kwartier nadat het programma bekend is gemaakt, heb ik al een ticket gekocht. Uiteraard zal ik de ervaring hier met jullie delen. Een paar weken geleden spreek ik iemand die bezig is met de reünie en vraag hem naar mijn oude buurman Robert. 'Ja, die hebben we in het vizier', is het antwoord. Gelukkig maar! Robert is jaren lang vrijwilliger geweest maar is een paar jaar geleden een beetje van de aardbodem verdwenen. Ik weet dat hij ergens in Friesland woont maar hij doet niets meer met sociale media en ik ben zijn telefoonnummer ook al jaren kwijt. Met Robert heb ik heel wat avonturen beleefd! Als ik binnenkort het tripje naar Primitive!  maak, komt zijn verjaardagsfeestje ongetwijfeld ter sprake. De reden waarom ik hem aanhaal in dit bericht is omdat hij een exemplaar van 'Alone Together' van Dave Mason in de kast heeft staan. Naar eigen zeggen heeft hij het vanwege de kleurrijke hoes gekocht. We zullen de plaat vast eens op mijn verzoek hebben gedraaid in combinatie met absint en/of snuifjes.

David Thomas Mason is de naam op zijn paspoort welke 10 mei 1946 aangeeft als geboortedatum. Hij wordt geboren in Worcester. In 1967 is hij één van de oprichters van Traffic waarmee hij het album 'Mr. Fantasy' maakt. Het album is kwalijk uitgekomen of Mason neemt de benen. De Amerikaanse release volgt een paar maanden later en daar kiest Traffic ervoor om twee Mason-composities weg te laten. De single 'A Hole In My Shoe' wordt wel toegevoegd en deze is opnieuw geschreven door Mason. Halverwege de opnames van het tweede album, 'Traffic' in 1968, voegt Mason zich opnieuw bij de groep en levert onder andere 'Feelin' Alright' aan. Direct na de release van het album is Mason weer vertrokken. In 1971 doet hij nog mee op het live-album 'Welcome To The Canteen'. Steve Winwood legt later uit waarom Mason niet lekker 'ligt' in de groep: 'Met Jim Capaldi en Chris Wood was ik gewend om gedrieën de nummers te schrijven of een nummer uit te werken. Dave Mason kwam altijd met een compleet liedje naar de studio en gaf ons instructies hoe we moesten spelen. Dave beschouwde ons als zijn begeleidingsband'.

Vreemd genoeg is Mason de rest van de tijd vooral een sessiemuzikant. Hij is goed bevriend met Jimi Hendrix en zingt mee op 'Crosstown Traffic', maar laat Jimi ook voor de eerste keer Bob Dylan's 'All Along The Watchtower' horen. Mason speelt mee op 'Street Fighting Man' van The Rolling Stones, Dat heeft hij dan voornamelijk te danken aan Jimmy Miller, producent voor zowel Traffic als de Stones. In 1969 gaat hij werken met Delaney & Bonnie & Friends als Eric Clapton ook deel uitmaakt van het muzikale circus. Hij is te horen op 'All Things Must Pass' van George Harrison en doet mee met Derek & The Dominoes. In 1968 trapt hij zijn solo-carrière af. Hij heeft het album 'Music In A Doll's House' van Family geproduceerd en in ruil daarvoor begeleidt Family hem op de eerste opnames. 'Just For You' is in 1968 zijn eerste single. In 1970 neemt hij een album met Cass Elliott van The Mamas & The Papas. In hetzelfde jaar verschijnt zijn debuutalbum 'Alone Together'. Op het album wordt hij bijgestaan door zijn virenden Bonnie Bramlett, Leon Russell, Jim Capaldi (Mason zal ook het debuutalbum van zijn Traffic-collega produceren), Rita Coolidge, Carl Radle en Jim Gordon. Een derde van de eerste oplage van de elpee verschijnt op zogenaamd 'marble vinyl', een mix van roze, beige en bruin. Het is dan trouwens nog vrij ongebruikelijk om kleuren te gebruiken voor het zwarte vinyl. Het slotnummer 'Look At You, Look At Me' wordt samen met Capaldi geschreven, verder is alleen Mason verantwoordelijk voor de liedjes.

Tussen 1970 en 2020 maakt Mason vijftien solo-albums maar hij zal voor altijd een 'musicians' musician' blijven. Rond 1994-95 maakt hij korte tijd deel uit van Fleetwood Mac. Hij neemt met hen het album 'Time' op en doet een tournee. 'Het feit dat ik één van drie gitaristen ben om Lindsey Buckingham te vervangen, zegt meer over zijn kwaliteit dan de mijne'. Een paar jaar later gaat hij opnieuw op tournee met zijn Traffic-maat Jim Capaldi. Buiten dat hij van tijd tot tijd is te zien op een podium is hij vooral druk met filantropie. Hij zet zich onder andere in voor oorlogsveteranen maar ook voor muzikale educatie van kinderen.

'World In Changes' verschijnt alleen in Europa als single. In Nederland is het een weekje Alarmschijf en piekt vervolgens op nummer 31 in de Top 40. Na twee weken is het verblijf in de hitparade weer ten einde. In Amerika is 'Only You Know And I Know' dé hit van het album, hetzij bescheiden. Het nummer zal een jaar later worden opgenomen door Delaney & Bonnie. De Nederlandse uitgave is de eerste single op het Blue Thumb-label, vandaar dat het logo de voorkant van het hoesje domineert. Op de achterkant een erg blitse beschrijving van Mason's debuutalbum in het Nederlands. Toch is de single in 1970 in Duitsland op het Harvest-label verschenen. Deze heb ik vorig jaar september in Emmeloord gekocht en is op zijn minst niet uit het lood geslagen zoals mijn Nederlandse Blue Thumb en de opname is iets krachtiger.

De volgende 'Honderd achteruit' zal over de nummer 91 gaan, gezien de nummer 90 'Stay Awhile' is van Dusty Springfield en ik deze zangeres onlangs nog te gast heb gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten