zaterdag 14 april 2012

raddraaien: 19.59

Het raddraaien bevalt dermate goed dat ik één van mijn allertrouwste volgers vroeg om twee cijfers: De eerste moest tussen de 1 en 24 zijn en de tweede van 1 tot en met 150. Omdat ik het 'systeem' nog niet klaar heb, kan nog enige tijd duren, slaat het eerste cijfer op de bak en de tweede op de hoeveelste single. Bak 19 is redelijk ongesorteerd. Ik heb donderdagavond uit een bananendoos de pre-1978-singles gehaald en in bak 19 gedeponeerd. Nu moeten ze op alfabetische volgorde en dan tussen de anderen gevoegd worden. De 59e single in bak 19 is 'Hang On/ Sister' van Heart. Niet de Canadees-Amerikaanse groep rondom de zusjes Ann en Nancy Wilson, maar een vroege band van Patricia Paay. 'Hang On' is een van de spaarzame Nederlandse singles met een dubbele a-kant, waarvan beide totaal geen indruk achter lieten op de hitparade. Tóch zal dit verhaal het meest draaien om het vrouwelijke boegbeeld van de formatie.

Patricia Anglaia Margareth Paaij mocht vorige week zaterdag 62 kaarsjes uitblazen op de taart. Overigens wordt Paaij al haar hele carriére gespeld als Paay. Ze begint haar loopbaan in het orkest van haar vader als zangeres in een nachtclub. Dat is 1965 en een jaar later zien we haar al optreden in een twintig minuten-durende special bij de Tros. Dit resulteert in een handjevol Nederlandstalige hits. De eerste, 'Je Bent Niet Hip' uit de zomer van 1967, heeft een erg opvallende percussionist: Pierre Kartner bewerkt in het nummer een colaflesje met een theelepel. 'Wat Moet Ik Doen?', vraagt de Rotterdamse zich later dat jaar af. Nou meid, ik zou eens een Nederlandstalige coverversie opnemen van een liedje van Isabella Ianetti. 'Corriamo' is daarmee voorlopig haar laatste succes op de Top 40 onder eigen naam. Ze staat in 1970 op nummer 1 met Golden Earring, in de hoedanigheid van achtergrondzangeres op 'Back Home'. Met haar zus Yvonne Keeley neemt ze in 1971 een single op als Honey Pie en formeert ze een nieuwe Himalaya. Nog vóór 'Je Bent Niet Hip' had ze Gerard Visser leren kennen, die toen als gitarist voor een groep met dezelfde naam werkte. Het was Patricia's eerste van de drie gestrande huwelijken. Met haar eigen Himalaya neemt ze een cover op van 'Put Your Hand In The Hand', een gospel die op dat moment hoog in de Amerikaanse hitparade staat in een versie van Ocean.

Nu was het altijd al een beetje oorlog tussen EMI en Phonogram in Nederland, de strijd barstte los nadat de Engelse producer het talent van Suzi Quatro had ontdekt. Quatro, evenals Paay begonnen in de band van haar vader, moest een soort van 'stoere rock' maken met eerder krachtige credo's dan diepgravende songteksten. Phonogram kwam prompt met Bonnie St.Claire en Unit Gloria ('Clap Your Hands And Stamp Your Feet'), maar EMI moest even flink nadenken over een troef. Toen werd in de zomer van 1973 besloten Himalaya te laten reïncarneren tot Heart en 'Hang On/ Sister' is daarvan het eerste resultaat. Waar 'Hang On' 'van-dik-hout-zaagt-men-planken' is, daar is 'Sister' iets meer ingetogen. De single blijft echter in de Tipparade steken. De opvolger, 'Love Maker' uit 1974, is een iets groter succes, maar verder dan 28 in de Top 40 zal die ook niet komen. De band en Patricia scheiden hun weegs, de muzikanten zullen in 1975-76 nog een handvol hits hebben als Limousine. Patrica kijkt dan inmiddels al een tijdje over de grens.

Mede dankzij haar zus Yvonne Keeley mogen de gezusters Paay hun strotjes doen gelden op platen van Steve Harley en Cockney Rebel. Dit succes wordt door EMI aangepakt om de historie van Paay te vergeten en haar als een nieuw product in de markt te zetten. Met het album 'Beam Of Light' (1975) wordt groots ingezet om Paay in Engeland en Amerika te verkopen. Alle promotie ten spijt, het album gooit alleen in ons land hoge ogen. Jaap Eggermont, ex-drummer van The Golden Earrings, heeft in Frankrijk een liedje op de radio gehoord en tekent voor de arrangementen en productie van Paay's grootste Top 40-hit: 'Who's That Lady With My Man' (1977). Merkwaardig genoeg doet 'The Lady Is A Champ' iets meer in het buitenland, zonder dat er veel promotie is gedaan, wat het fiasco van haar eerste album enigzins goed maakt. Er volgen nog enkele hits, waaronder duetten met Jacques Kloes (ex-Dizzy Man's Band) en nog eentje met Yvonne (nadat die van de koude kermis was gekomen met 'If I Had Words'). In 1982 zingt ze 'Tomorrow' uit de musical 'Annie' de top tien in en is ze een jaar later terug op die plek met haar moeder en zus Yvonne als The Star Sisters. Deze Nederlandse parodie op The Andrews Sisters is na vijf jaar helemaal uitgemolken. Na een huwelijk met de modekoning Joey Fresco, leert ze de Veronica-dj Adam Curry kennen en samen vertrekken ze in 1988 naar Amerika.

Eind jaren negentig keert het gezin terug naar Europa en zijn ze dagelijks te bewonderen in hun docusoap 'Adam's Family'. In mei 2009 strandt ook dat huwelijk. Behalve drie bruiloften met Curry en drie echtgenoten heeft Paay nog iets met het cijfer drie: Zoveel maal heeft ze naakt geposeerd voor de Playboy. De laatste keer dat ze uit de kleren ging voor dat blad is tevens een opmerkelijk record, met haar zestig lentes is mevrouw Paay de oudste vrouw ter wereld die naakt poseerde voor het blad. Over smaak valt te twisten, maar ik ga meteen in de foetus-houding liggen...

Natúúrlijk houd ik jullie hier op de hoogte van mijn recente plaataankopen. Vanmiddag kon ik het niet over mijn hart krijgen om voor een euro 'Heaven Must Be Missing An Angel' van Tavares te laten liggen. Zeker niet nadat ik de afgelopen week ontdekte dat al mijn exemplaren van die single in erbarmelijke staat verkeerden en het de enige van Tavares is die ik niet in fotohoes had. Zo, hebben we dat ook weer opgebiecht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten