vrijdag 2 september 2022
Uffelter vergezichten: Vrijdag 2 september
Het staat wederom genoteerd voor het volgende jaar, hoewel ik vorig jaar had besloten dat het in 2022 hoorde te gebeuren. Verstandig worden. Vier uren slaap en dan in de benen om de helft van mijn plan tot uitvoering te brengen. De terugweg is ook al gepland maar dan veranderen de plannen en wordt de fietstocht fors uitgebreid. Ik weet dankzij de routeplanner van de Fietsersbond dat de heenweg rond de zeventig kilometer moet zijn geweest. Terug is nóg meer geworden. Doe eens gek! Het is voortreffelijk fietsweer met een aanwezige noordoostelijke wind welke het zeer aangenaam houdt op de fiets. De heenweg heb ik geregeld de telefoon in handen om de knooppunten op te zoeken en zo zie ik de tijd voorbij glijden. Dan stop ik de telefoon in de tas en heb ik geen flauw benul van tijd. Achteraf gezien heb ik het helemaal niet slecht gedaan! Ik ben iets over negen uur vanmorgen weggegaan en ben om tien uur thuis in Uffelte. Een onvergetelijke fietsdag!
Het is begin vorige week begonnen: Ik heb opeens het verlangen om weer eens in Dokkum te kijken. Ideaal met elektrische fiets en dan het liefste met een bewaakte fietsenstalling waar het ding aan het stroom kan terwijl ik op zoek ga naar mijn 'slaapbank'. Ik kan hem op Google Streetview niet vinden. Eerst maar eens vragen bij de Tourist Info (waar is de VVV gebleven?) en deze geven nul op het rekest. Geen fietsenstallingen in Dokkum. Op de gewone fiets is het té gek, hoewel ik even het plan heb om een nachtje in een b&b te gaan. Maar dan...? Aan één nacht ga ik niet genoeg hebben want dan fiets ik de eerste dag naar Dokkum en de tweede terug naar Uffelte. Langzamerhand verdwijnt het van de kaart en dan zie ik opeens Earnewâld staan. Vroeger heette de plaats Eernewoude maar de lokale gemeente vond het nodig alle plaatsnamen in het Fries te doen. Earnewâld is zo'n plek waar ik nog nooit eerder ben geweest hoewel ik positieve dingen heb gehoord. Het eerste plan is om naar Earnewâld te gaan. Niet lachen! Mezelf daar een paar uur te vermaken en dan via een iets andere route terug naar Uffelte. De heenweg bevat een stuk NAP tussen de Weg Achter De Es en het knooppunt Terwisscha bij Appelscha. Verder is het de meest voordelige route volgens de Fietsersbond.
Ik heb gisteren al geschreven over het ritje naar Dwingeloo. Het is 'normaal' geworden hoewel het verre van normaal is en eigenlijk een prachtige route welke méér aandacht verdient. Hetzelfde geldt voor het stuk NAP. Ik heb het zó vaak gefietst dat ik de kuilen in de weg bijna weet te omzeilen. Bij Terwisscha begint het avontuur? Nou nee, het eerste stuk heb ik vorig jaar op de eerste maandag van de vakantie gefietst in tegengestelde richting. In Oosterwolde fiets ik dezelfde route als op de zondag met de elektrische fiets. Dan kan het avontuur beginnen? Ik ga door Donkerbroek en mag even later een prachtige oude ophaalbrug over. Ik pauzeer daar even en neem een foto van de brug. Het heeft echter niet de 'edit' doorstaan voor bij dit bericht. Ik koers aan op Hemrik en daar duik ik de bossen in van Olterterp en Beetsterzwaag. Ik meen dat de route me gedeeltelijk door Drachten wil hebben, maar daar zal ik niet komen. Ik kijk even op het kaartje en vermoed dat ik tussen Nij Beets en Drachten onder de A7 ben door gegaan. De weg naar De Veenhoop is kaal maar de wind is hier bijzonder aangenaam. Het pontje wil net weg varen als ik arriveer en ik mag nog mee. Omdat ik terug ook over De Veenhoop zal komen, stel ik de foto even uit. Helaas zal ik er niet meer komen. Het pontje naar Earnewâld is een fraai fotomomentje waard en dat is de bovenstaande foto.
Waarom mag er niet worden gelachen als ik zeg dat ik een paar uren daar wil door brengen? Welnu, ik had er méér van verwacht. Buiten een kerk, een aantal huizen, een peperduur restaurant en een iets beter betaalbare ijssalon is er niet veel te beleven in het dorp. Ik heb al even georiënteerd. Het is klokslag twee uur als ik in Earnewâld ben en heb dus een zee van tijd en genoeg energie in mijn benen. Ik eet een schepijsje bij de genoemde ijssalon en fiets dan naar het pontje van Warten. Dat heette vroeger dan weer Wartena. Als ik me niet vergis, kwam Twarres uit Warten(a). Dan zit je slechts een paar kilometer onder Leeuwarden en dus is het zaak om snel weer af te zakken. Ik zet koers op Grou. Er is me zojuist iets te binnen geschoten en dat lijkt me wel aardig!
In 2009 fiets ik de Rietlandenroute van Holwerd naar Kampen. Deze doet eveneens Grou aan en gaat dan via Oude Schouw en Akkrum naar Oldeboorn. Ik moet vast de bordjes wel tegen komen? Nee, geen enkel bordje gezien. Het lijst wel alsof die niet meer bestaat? Vanuit Oldeboorn fiets ik dan maar naar Gersloot en Luxwoude, aan de rand van De Deelen, en de A7 onderdoor naar Langezwaag. De route wordt nu bijna per bordje bepaald. Feit is dat ik een beetje genoeg ga krijgen van het fietszadel. Ook heb ik al uitgerekend dat ik niet vóór acht uur in Havelte ga zijn en dat het wellicht handiger is om onderweg iets te eten. Via het altijd gezellige Bontebok ga ik naar Nieuwehorne. Daar vind ik een cafetaria en eet een flinke maaltijd. Ik ben nog altijd dankbaar dat ik dit heb gedaan want het maakt de laatste loodjes draaglijk. Na Nieuwehorne komt de muziek eraan te pas en ik ga via Nijeholtpade naar De Hoeve. Daar ga ik van de fietsknooppunten af en ook dit stuk is in principe gesneden koek. Ik heb het al heel lang niet meer gefietst. Ik laat Steggerda links liggen en ga schuin over naar de Eese. Mijn sigaren zijn bijna op en ook wil ik graag een fles limonade hebben. De Albert Heijn in Steenwijk is tot tien uur open en die moest ik wel kunnen halen. Hoewel de duisternis net is ingevallen, heb ik het gevoel dat het véél later is. Het blijkt net negen uur te zijn. Voor de rest fiets ik terug over Havelterberg, Darp en de rand van Havelte. Straks ga ik slapen en ga ervan uit dat ik voorlopig even niet meer wakker word. Morgen wellicht een rustige dag? We zullen zien! Ergens speelt het idee om naar Emmen te gaan, maar dat kan ook gemakkelijk op maandag.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten