woensdag 14 september 2022
Honderd achteruit: The Housemartins
Het is een komen en gaan van rubrieken op Soul-xotica. In vergelijking met het eerste begin van twaalf jaar geleden is wel het een en het ander veranderd. In 2012 start ik de rubriek 'Raddraaien', maar voor die tijd doe ik al bijna dagelijks 'random' berichten over een artiest of groep waarover ik wil schrijven. Ik geef eerlijk toe dat Soul-xotica anno 2022 meer een dagboek uit het verleden is geworden. Ik vind het té leuk om terug te kijken op mijn leven tot dusver en dat op papier te zetten. Toch introduceer ik ieder jaar wel een rubriek waarin de muziek centraal staat. Twee jaar geleden heb ik de 'Verzamelwoede' gedaan. Vorig jaar wilde ik daaraan een vervolg geven maar dat is niet van de grond gekomen. Nu een volgende poging. Het is al een paar jaar traditie dat ik de nummer 1 uit de Gele Bak Top 100 een apart bericht geef. De overige 99 platen komen er dan bekaaid van af. Met name in de top twintig zitten een aantal artiesten en groepen die ik beslist nog eens moet behandelen en daaruit is 'Honderd achteruit' ontstaan. Ik pak de Gele Bak Top 100 van dit jaar en ga terug rekenen: Van nummer 2 naar 100. Ik weet niet of ik het voor elkaar krijg om de gehele Top 100 op deze manier te doen maar ik ga een dappere poging ondernemen. Ik start vandaag met de nummer 2 uit de Top 100 zoals ik die in juli heb gepubliceerd: 'Build' van The Housemartins uit 1987.
De kroost van mijn ouders zijn actieve pop-consumenten in de jaren tachtig. Mijn oudste broer begint in 1978 met het kopen van de populaire hits. Mijn zus sluit later dat jaar aan met 'Windsurfin' van The Surfers en zal daarna voornamelijk de uitverkoopbakken langs gaan. Dat levert een eclectische verzameling op van bijna-hitjes uit de jaren 1978 tot en met ongeveer 1983. Mijn volgende broer krijgt in 1980 zijn eerste single en zal vanaf 1982 druk zijn met plaatjes kopen. Ik krijg in 1983 mijn eerste single voor de verjaardag en begin in 1988-89 met verzamelen, hoewel bij mij de nadruk zal liggen op de tweedehands plaatjes uit de jaren zestig en zeventig. Als mijn oudste broer is geëmigreerd naar Denemarken wil hij nog altijd de Nederlandse hits op single hebben. Op zondagmorgen bellen we met broer en het is traditie dat mijn broer als laatste de lijn tot zijn beschikking heeft. Hij gaat dan met broer de Top 40 door met de singles die in deze week potentieel uit de hitparade gaan verdwijnen. Broer heeft voorrang bij platenzaak Looper om als eerste deze singles te mogen uitzoeken voor een rijksdaalder per stuk. Bij een vakantie aan Denemarken gaat een koffer singles mee vanuit Nederland. Ook ik ben geregeld te vinden bij de uitverkoopbakken en dat is mijn eerste associatie met 'Build' van The Housemartins. Overigens ook met een plaat die we net buiten de top twintig gaan treffen als ik deze serie ga voortzetten. Hoewel The Housemartins een prettige associatie heeft voor mij, laar ik de single in 1989 voor een gulden staan. Hoe anders zou mijn leven kunnen zijn als ik toen de piek had geïnvesteerd in de plaat?
Waarschijnlijk niet anders... Feit is dat ik het werk van songschrijver Paul Heaton pas op waarde ben gaan schatten nadat ik kennis heb gemaakt met collega-radiomaker Lee. The Housemartins ken ik vooral van de hilarische video voor 'Think For A Minute' en uiteraard de monster-hit 'Caravan Of Love'. Ik hoor 'Build' pas voor het eerst als ik enige jaren voor Wolfman Radio werk. Inmiddels ben ik de plaat zó gaan waarderen dat het bijna op nummer 1 had gestaan. Ik denk als ik The Smoke niet een paar weken eerder had gevonden?
De eerste associatie met Hull is 'koud'. Niet zo gek want het ligt immers aan de kust en is voor mij vertrek en eindpunt van een vakantie in Nederland. Als je bent georiënteerd op York of Greater Manchester is Rotterdam-Hull vv de meest logische keuze. Vanuit Hull rijdt ook de National Express naar Birmingham welke je over York, Oldham (het dichtste bij Mossley) en Manchester leidt. De sneldienst doet er langer over dan de trein maar kost ook een fractie. In deze stad ontstaat in 1983 The Housemartins, ook wel The Fish City Five genoemd. Zanger Paul Heaton en gitarist Stan Cullimore spelen aanvankelijk als duo op straat. Ze nemen met een paar vrienden een demo op welke terecht komt op de burelen van Go! Discs. Dat wil graag verder met Heaton en daarop wordt de groep uitgebreid. De bezetting wisselt snel want bassist Ted Key verlaat eind 1985 de band. Hij wordt vervangen door Quentin Cook. Cook schaamt zich dermate voor zijn voornaam dat hij zich Norman laat noemen. Hij zal later pas echt beroemd worden als de dance-producer Fatboy Slim. In 1986 neemt de band twee sessies op met de legendarische radioman John Peel en dat leidt tot een doorbraak. 'Happy Hour' is de eerste single en nestelt zich meteen in de Britse top tien. De elpee 'London 0 Hull 4' volgt later in dat jaar. Buiten de opvallende kwaliteit als liedjesschrijver door Paul Heaton heeft de groep nog een enorme gave: Het kan prachtige acapella harmoniezang verzorgen. De uitvoering van 'Heaven Help Us All' van Stevie Wonder is een persoonlijke favoriet maar de groep kan ook ermee uit de voeten als Isley-Jasper-Isley 'Caravan Of Love' op de markt brengt. The Housemartins hebben uiteindelijk dé hit met het nummer in Engeland.
In 1987 maakt de groep het album 'The People Who Grinned Themselves To Death' en daarvan is 'Build' de eerste single die nog niet eerder is verschenen. De groep komt nog eens opdraven bij John Peel en kort daarop is het verhaal afgelopen. Norman Cook komen we in 1988 tegen als dj op 'It Began In Africa' van Urban All Stars (een Blauwe Bak-favoriet) en sluit zich daarna aan bij Beats International. In 1998 zal hij een megaster worden als Fatboy Slim. Paul Heaton formeert met Dave Hemingway The Beautiful South. Deze band kennen we in Nederland alleen van 'Song For Whoever' (1989) en 'A Little Love' (1990) maar blijft de rest van de jaren negentig actief. 'Perfect 10' is een grote hit als ik in Mossley woon en middels een jukebox in de pub leer ik 'Rotterdam Or Anywhere' kennen. Stuk voor stuk artistieke hoogstandjes uit de pen van Heaton. Heaton werkt tegenwoordig nog altijd met Beautiful South-zangeres Jacqui Abbott en het duo heeft een paar prachtige albums op haar naam staan. Het tijdschrift Mojo brengt in 2009 alle leden bijeen voor een fotoshoot en een interview maar de band geeft aan in dat laatste dat van optredens op platen geen sprake meer is.
'Build' heeft in de Nationale Hitparade de 65e plek gehaald, in de Top 40 is dat goed voor een plek in de Tipparade. In Engeland is de single goed voor een vijftiende plek terwijl België mee doet met nummer zevenentwintig. In de volgende aflevering mag ik A-Ha onder het vergrootglas leggen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten