maandag 14 mei 2018

Horizontaal zeven letters: Hemelvaart 2018



Moeder hoopt in juli haar tachtigste verjaardag te vieren. Ze zal niet het eeuwige leven hebben en dus moest ik wekelijks bij haar op bezoek gaan nu het nog kan? Helaas... Zelfs al had ik een auto gehad, dan was een meer regelmatig bezoek wellicht nog niet aan de orde geweest. Het is in de voorgaande jaren een paar keer gebeurd dat we elkaar tussen de kerst en haar verjaardag niet zagen. Hemelvaart is een tijdje een traditie geweest, maar in 2016 en 2017 is ze op die dag in Denemarken en bovendien ben ik in 2016 aan het verhuizen (of eigenlijk schoonmaken van de oude woning). Dit jaar moeten we de Hemelvaart-traditie maar weer eens afstoffen. Omdat ik vrijdag aan het werk moet en ook graag 'Afterglow' wil doen, besluit ik woensdag vrijaf te nemen en donderdagmiddag weer naar huis te fietsen. Dat komt goed uit want moeder heeft 's middags een receptie waar ze naartoe wil. Ik stap woensdag even voor 13.00 uur op de fiets. De wind zal beide dagen erg gunstig zijn. Woensdag vanuit het zuidoosten en de volgende dag het noordwesten. Alleen daarom is het al een feestje om te mogen fietsen!

Alvorens ik op pad ga, heb ik een paar kleine boodschapjes en dus fiets ik eerst over Havelte. Dat heeft deze week ook de appelflappen in de aanbieding en dat wordt mijn 'snack' voor onderweg. Ik ben vorige week erachter gekomen dat het 'terug slaan' van de ketting heeft te maken met het weer. Woensdag is het aanvankelijk een drama, maar... het brengt me ook tot een 'change of plan'. Ik kan er natuurlijk ook mijn voordeel mee doen? Zo fiets ik over Steenwijk, Tuk, Steenwijkerwold en Marijenkampen naar Willemsoord. Daarna over de ventweg naar De Blesse en Wolvega. Daar besluit ik het pak appelflappen aan te breken en de eerste burgemeester te maken. Het ketting is stront vervelend in Wolvega, maar nog even... Ik ga bewust hier langs omdat het lange rechte einden zijn waar je gebruik kan maken van de zwaarste versnelling. Ik protesteer ook niet als de oorspronkelijke zware versnelling in valt. Ik leun achterover en met de geringste moeite schiet ik vooruit! Vlak voor Heerenveen haal ik hem er weer af en moet de snelheid fors naar beneden. Toch gebeurt het enkele keren in het centrum van Heerenveen en dat is iets dat erg vervelend is! Bij snelheden onder de vijftien kilometer betekent het dat je praktisch stil staat, zeker met terugtrappen erbij gerekend. Over een paar weken maar eens informeren wat het gaat kosten.

In Nijehaske, vlak buiten Heerenveen, moet ik voor de brug wachten. De laatste appelflap verdwijnt nu ook achter de kiezen. Over Oudehaske en Haskerhorne naar Joure. Het is twee jaar geleden dat ik dit voor het laatst ben gefietst en er is veel veranderd in die tijd! De oude rotonde is eruit en dat bevordert de doorstroming van het verkeer. Op de fiets betekent het dat het viaduct is verplaatst. Na Joure moet ik opnieuw wachten voor een brug. Je merkt pas hoe warm het is als je afstapt. Bij de brug van Uitwellingerga heb ik mazzel. Het is waarschijnlijk de enige brug onderweg die nog wordt bemand en de brugwachter laat mij als laatste passeren. Je bent net de ellende van Joure 'vergeten' of je komt in de volgende eindeloze bouwput: De allesbehalve logische rondweg van Sneek. Even na vier uur arriveer ik in Jutrijp. Volgens de kilometerteller heb ik dan 64 kilometer gefietst.

Ik hoop op de terugweg weer dat het ketting zal terug slaan waardoor ik kan 'cruisen'. De temperatuur is flink gezakt ten opzichte van gisteren en ik metk dat dit zijn weerslag heeft op het ketting. Zaterdag is het alweer helemaal mis en dat is het nu ook weer. De terugreis slaat het twee keer terug omdat ik door een kuil in de weg ga, maar verder houdt het vast aan de 'foute' lichte versnelling. Ik wil de noordwestenwind 'vieren' en ga dus over Spannenburg en Follega naar Oosterzee-Buren. Dan richting Lemmer en linksaf de Grietenijdijk op. Dat is een lange weg langs een zeedijk (aan de overkant was vroeger de Zuiderzee) en in de 'gewone' versnelling levert dat snelheden op van rond de vijfendertig kilometer per uur. Wat als de zware versnelling had ingetreden? Nóg sneller? Bij Schoterzijl verlaat ik de weg en ga naar het Kuinderbos. Bij de oude haven van Kuinre hou ik even pauze en maak bovenstaande prent. Via het dorp richting Blankenham en dan linksaf naar Ossenzijl. Ik meen dat ik hier nog wil aansteken, maar fiets toch maar door. Onderweg zie ik in de verte een regenboog, maar heb niks gemerkt van de regen. Ik volg nu het fietspad door de Weerribben tot aan de rondweg van Steenwijk. Een ijskoud flesje drinken bij het tankstation van Steenwijk en dan over Zuidveen en 'de kamp' naar Havelterberg, Darp en Havelte. Ik heb mezelf chinees beloofd en heb het nog nooit zo druk gezien bij het restaurant. Hierdoor ben ik pas om zeven uur in Uffelte, vier uren nadat ik ben vertrokken. Nu staat de teller op zeventig kilometer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten