vrijdag 12 juli 2019

Singles round-up: juli 1



,,Morgen ga ik beginnen met de Singles round-up", schrijf ik een dag geleden. Beginnen? Ja, het is aanvankelijk het plan om de vijftien singles uit Dwingeloo in twee berichten te doen. Ik verwacht dat ik dinsdag of woensdag de betaling in orde kan maken bij Mark en bovendien verwacht ik nog een paar platen (waaronder nóg meer 12"-singles). Dat kan dus nog best een beetje druk worden in de laatste weken van juli en dan kijk ik nog eens naar de vijftien singles van gisteren. Zes (of eigenlijk zeven) singles heb ik al in de verzameling, soms in een iets andere persing. De overige negen zouden op zichzelf kunnen passen voor één bericht ook omdat een deel acht singles zou bevatten als ik het in twee berichten zou stoppen. En dus presenteer ik jullie vandaag alle vijftien singles. Ik heb ze nog niet gedraaid en ga dat nu voor het eerst doen.

Met enkele honderden singles in het vooruitzicht en een euro per stuk is het begin altijd moeilijk. De eerste plaat die ik eruit haal is bijvoorbeeld de Engelse persing van 'I Can't Stand The Rain' van Eruption. Leuk, zo'n Engelse persing, maar ik heb hem al goed in de Nederlandse persing met fotohoes en kan daar prima mee leven. Zo zijn er nog een paar singles die niet mee gaan. 'Florida' van Bolland & Bolland bijvoorbeeld, maar ook een zéér oude single van Paul Anka op het Engelse Columbia-label. Ik denk dat ik vijfendertig singles uit de bak haal en deze terug breng naar een eenvoudige vijftien. Ik begin met de eerste zes die ik reeds in de bakken heb staan. De zevende hou ik bij de reguliere aankopen omdat het me daarbij vooral gaat om de b-kant.

* Aphrodite's Child- It's Five O'Clock (NL, Mercury, 1970)
* The Chi-Lites- You Don't Have To Go (UK, Brunswick, 1976)
* Rozalla- Are You Ready To Fly (België, Bounce, 1992)
* Sandie Shaw- Girl Don't Come (NL, Pye, 1964)
* Slade- Cum On Feel The Noize (UK, Polydor, 1973)
* The Spinners- Could It Be I'm Falling In Love (NL, Atlantic, 1972)

Aphrodite's Child heb ik in 2007 nog gekocht met fotohoes. Toch kan ik de single al een tijdje niet meer vinden en 'mis' het nummer op zichzelf best wel. Voor een gulden mag veel en maak ik geen bezwaar tegen deze single in een neutrale hoes. Mocht de single met fotohoes nog eens opduiken vanuit een doos dan is een reserve-exemplaar nooit weg? The Chi-Lites heb ik in 2016 gekocht bij De Tafel in Meppel. Dat is de Amerikaanse single op styreen. Het oogt nieuw maar klinkt niet echt fris. De Engelse moet een upgrade vormen. En dat klinkt een stuk fijner zonder het geruis en gesis van de styreen persing. Deze gaat in de reserve-Blauwe Bak en de Amerikaanse in de jaren zeventig. Rozalla zat per ongeluk (?) tussen de laatste singles van Albert. Nu heb ik de single dan met de corresponderende fotohoes en die had ik in ieder geval meegenomen. Sandie Shaw is echt voor de heb. De single heeft een zwaar leven achter de rug, dat is duidelijk. Ik heb de plaat eveneens in de Engelse uitgave. De man heeft twee exemplaren liggen van de Slade-single en beide 'new old stock' en uit Engeland. Het voelt onwerkelijk aan om 46 jaar na dato het stof te vegen van deze single en het de eerste keer te draaien! The Spinners heb ik in 2016 bij Mark gekocht. Dat is dan de Franse persing met fotohoes. De single klinkt niet overal even zuiver en voor een euro wil ik wel gokken met de Nederlandse. Deze heeft een 'schoon' geluid en dat betekent dat de Franse naar de jaren zeventig-bak kan.

* Joe Bourne- Hold On To What You've Got (NL, Rams Horn, 1982)
Ik heb sinds een paar jaar een bepaalde fascinatie voor Joe Bourne en zet met enige reservering dit plaatje op. Het Rams Horn-label staat immers voor disco. Het is niet, zoals ik altijd had gedacht, een cover van de Joe Tex-hit maar een 'classy' disco-nummer dat beslist een ronde gaat verdienen in de Blauwe Bak hoewel het op het randje zit. De b-kant heet 'The B-Side' en is iets minder uitbundig dan de a-kant maar eigenlijk best grappig.

* Delaney & Bonnie And Friends- Comin' Home (Duitsland, Atlantic, 1969)
Eigenlijk vanwege de keerzijde, maar laat me eerst de a-kant eens opzetten. Het heeft wat 'edge wear' dat de plaat uit de bakken met collector's items heeft gehouden maar daar merk je bij het draaien weinig van. Op 'Comin' Home' is de hoofdrol vooral weg gelegd voor Eric Clapton. Op de b-kant staat echter 'Groupie' dat hier al 'Superstar' tussen haakjes heeft meegekregen. En dan hebben we het over de originele 'Superstar' zoals dat een paar jaar later door The Carpenters op de hitparade is gebracht. Hoewel ik weinig medestanders zal vinden, staat dit origineel met hoofd en schouders boven de covers. Bonnie's soulvolle zang, Clapton's gepluk op de gitaar, de Memphis-blazers in het refrein... alles klopt in dit origineel. En natuurlijk het pianospel van Leon Russell niet te vergeten. Ik ben erg blij met deze aanwinst!

* Betty Everett- The Shoop Shoop Song (NL, Stateside, 1964)
Zeldzaam? Nee, dat zou ik niet durven zeggen maar ik kom de plaat niet bepaald iedere dag tegen in deze contreien. 'Not for sale' staat op het label gedrukt en de plaat komt met een prachtig origineel Nederlands Stateside-hoesje. Hoewel de single het 'hartje' heeft verloren, klinkt het opvallend fris. Ik had hier wellicht ook nog wel een tientje voor willen geven! Op de keerzijde staat Everett's uitvoering van 'You're No Good' en ook dat is niet te versmaden. Toch komt het niet naast 'Getting Mighty Crowded' in de Blauwe Bak maar bij 'Trouble Over The Weekend' in de jaren zestig.

* Roberta Flack- If Ever I See You Again (NL, Atlantic, 1978)
Een pure gok! Helaas. De a-kant is een pure ballade en niet interessant voor de Blauwe Bak. Toch de keerzijde eens proberen? Dat is al even jazzy. Beetje jammer maar staat leuk bij de andere jaren zeventig-singles van Roberta Flack in mijn verzameling.

* Honeyboy- Then I Kissed Her (UK, Penguin, 1976)
De instrumentale b-kant ken ik inmiddels, de a-kant heb ik nog niet gedraaid. Het oogt reggae en dus ben ik vlug bereid voor een euro. Ik denk dat het platte Engelse reggae gaat worden als The Piglets, om maar iets te noemen, maar... ik heb voor een euro een heuse 'gem' gevonden. Althans, dat laat Baz me weten. Hij biedt me meteen een bedrag maar nee... de single blijft in mijn verzameling. Penguin blijkt een label te zijn dat redelijk positief wordt ontvangen door de Engelse deejays. Ik ben toch niet helemaal overtuigd van Honeyboy's zang en kies dan toch echt voor de instrumentale kant. Een lekkere bas en een interessante structuur maakt dat dit heel wat anders klinkt dan de meeste andere reggae uit Engeland. Het is niet altijd wat het lijkt en vaak levert dat een teleurstelling op. Hier is het eens andersom en daar heb ik geen bezwaar tegen!

* Klark Kent- Don't Care (NL, A&M, 1978)
Ik weet dat hier een link is met The Police. Klark Kent is niemand minder dan Stewart Copeland. In Engeland is de single nog op verschillende tinten vinyl uitgebracht maar dit is de gewone zwarte Nederlandse uitvoering. 'Don't Care' is andere koek dan de popreggae van The Police. Een lekker puntig powerpop-ding maar het is vooral de 'novelty' dat maakt dat ik het plaatje heb meegenomen.

* Johnny Nash- Hold Me Tight (UK, Regal Zonophone, 1968)
Dit is de zevende 'dubbele' single. Ik heb 'Hold Me Tight' reeds in de Nederlandse uitvoering op Injection en met fotohoes. Mijn interesse gaat vooral uit naar de b-kant. Ik heb 'Let's Move And Groove Together' reeds in de uitvoering van Benny Latimore maar hier is het origineel van Johnny Nash uit 1965. Ik geef een lichte voorkeur aan Latimore en dat zal vanwege de stem van de man zijn. Gezien ik voorlopig nog geen geld heb voor een derde Blauwe Bak-koffer en ik de collectie verder uit bouw, mag deze even 'groeien' in de Blauwe Bak-omgeving. De beslissing waar de plaat komt te staan, moet ik over een paar maanden maken.

* Jimmy Ruffin- Hold On To My Love (NL, RSO, 1980)
Waar de gebroeders Gibb zich Holland-Dozier-Holland wanen met Diana Ross in 'Chain Reaction', daar doen Robin Gibb en Blue Weaver geen enkele moeite om Motown-veteraan Jimmy Rufin te laten klinken als een Bee Gees-productie. Ik had eerlijk gezegd gehoopt op iets spannender maar dit gaat gewoon in de jaren tachtig-bak.

* The Stylistics- Let's Put It All Together (Duitsland, Avco, 1974)
Tot slot deze klassieker van The Stylistics. Ik hou zoveel van dit nummer dat ik het een plekje in de Blauwe Bak gun. Toch nog even de b-kant proeven? 'I Take It Out On You' begint als een plaat die zeker niet mag ontbreken in de Blauwe Bak! Het is het bekende Stylistics-geluid maar dit wil ik wel laten groeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten