vrijdag 19 juli 2019

Raddraaien: The Rubettes



De serie nadert al bijna een jaar haar einde en het duurt maar voort. Let wel: Ik begin weer helemaal opnieuw met 'Raddraaien' als deze serie is gedaan. Toch is het leuk om te zien hoe Soul-xotica is gegroeid door de jaren heen. Er is een tijd geweest dat ik drie afleveringen 'Raddraaien' in een week kon doen en dat een serie van veertig 'raddraaiers' binnen vijf maanden een feit was. Nu ben ik reeds bezig vanaf november 2017 en nog vier te gaan na deze. Dat kan zomaar september of oktober worden als het tegen zit. Desondanks blijft het een leuke rubriek om te doen: Niet weten waarover je een bericht gaat schrijven en het lot laten bepalen door de getallen. Dat bepaalt vandaag dat ik de 53e single uit de zestiende jaren zeventig-bak moet hebben. Ik heb even snel gekeken, maar nee.. bij mijn weten is de groep nog nooit uitgebreid aan bod gekomen in 'Raddraaien'. Wel in het bericht over Paul Da Vinci en die naam komen we ook nu ongetwijfeld weer tegen. Aanleiding voor deze 'Raddraaien' is 'You're The Reason Why' van The Rubettes uit 1976.

Waar en wanneer? Ik zweer jullie dat ik het voor de aanvang van dit bericht zeker wist, maar nu is het opeens weer blanco. Zeker is dat ik de single na 1995 moet hebben gekocht. Er schieten me verschillende momenten en winkels door mijn hoofd en veel daarvan hebben een hoog 'zou kunnen'-gehalte. Ik moet dit antwoord op dit moment schuldig blijven.

Het verhaal van The Rubettes begint met een ontmoeting van twee mannen. Wayne Bickerton en Tony Waddington treffen elkaar als collega's in The Pete Best Four, een invloedrijke groep uit Liverpool in de vroege jaren zestig. Ook zij kiezen ervoor het te proberen in Duitsland en doen dat met vrij veel succes. Als de heren in 1966 terug keren uit Duitsland kiezen ze ervoor om achter de schermen te gaan werken. Bickerton wordt producent bij Deram Records en is zo verantwoordelijk voor albums van Giles, Giles & Fripp (de eigenlijke voorloper van King Crimson) en World Of Oz. Waddington verblijft enige tijd in Amerika waar hij leert om orkestrale arrangementen te verzorgen. In 1968 komt hij terecht bij Decca als componist en liedjesschrijver. Vanaf dat moment zijn Bickerton en Waddington onafscheidelijk. Ze schrijven 'Nothing But A Heartache' voor The Flirtations dat in Amerika en Nederland een hit wordt en, gek genoeg, in Engeland in de 'bubbling under' blijft steken. Desondanks is dat een Northern Soul-favoriet geworden en staat het pas jaren later in de hitparade dankzij een tv-reclame. Bickerton is in 1973 hoofd van de A&R van de Engelse divisie van Polydor en schrijft nog steeds samen met Waddington. De heren krijgen een idee voor een een rock-musical. 'Sugar Baby Love' is het eerste project en wordt in gespeeld en gezongen door Paul Da Vinci en andere studiomuzikanten. Als eerste willen ze het nummer aandragen voor de Engelse inzending voor het Eurovisie Songfestival maar daar wordt het afgewezen. Vervolgens wordt het aangeboden bij de band Showaddywaddy, maar ook deze hebben geen trek in het nummer. Ten einde raad wordt contact gelegd met de studiomuzikanten met de vraag of zij als The Rubettes willen optreden. Iedereen stemt in behalve Paul Da Vinci en zo begint het verhaal van de band.

Wikipedia heeft een zootje gemaakt van de bezettingen doordat er in de loop der jaren drie verschillende Rubettes zijn geweest. Niet erg boeiend als je de oorspronkelijke leden wilt weten. Drummer en zanger John Richardson is verantwoordelijk voor het samen brengen van de muzikanten. Zanger-gitarist Alan WIlliams, zanger-bassist Mick Clarke, zanger-toetsenist Bill Hurd en zanger-gitarist Tony Thorpe vormen de rest van de groep in 1973/74. De musical zal er niet komen maar verder hebben Bickerton en Waddington helemaal gelijk! The Rubettes kan nog net mee hinken op de glamrock-rage en bovendien gaat de muziekwereld in 1975 en 1976 door een kleine rock'n'roll-revival waardoor het geluid van The Rubettes ineens helemaal in trek is. Bickerton en Waddington zijn kapitaalkrachtig genoeg na 'Sugar Baby Love' om een eigen firma op te zetten en dat resulteert in State Records waarvoor ook The Rubettes gaan uitkomen. 'Sugar Baby Love' wordt gevolgd door een rijtje singles die moeiteloos in hetzelfde jaren vijftig-idioom passen, hoewel de glamrock gedurende 1975 ernstig op zijn retour gaat. The Rubettes tracht het in 1976 op een serieuze manier. 'Under One Roof' brengt samen met 'The Killing Of Georgie' van Rod Stewart het taboe-onderwerp van homofobie bespreekbaar in 1976. Ook heb ik The Rubettes al eens eer toegezwaaid in de 'Eretitel' dankzij het verrassende 'Sign Of The Times'. Het mag geen verrassing heten daar de band is begonnen als studiogroep en dus wel allround moet zijn om te slagen in dat circuit. The Rubettes zoekt het iets meer in de countrypop zonder dat het de successen brengt van 'Sugar Baby Love' en 'Jukebox Jive' maar genoeg om het even te kunnen uithouden. 'You're The Reason Why' is al net zo 'lekker niks aan de hand' en dat doet het goed op de Nederlandse hitparade. Hier bereikt het een derde plek en is tevens de laatste hitsingle van The Rubettes. Hoewel Wikipedia vanaf dat punt een sport ervan gaat maken, sla ik de hele latere periode over. Ja, het is waar... er zijn maar liefst drie afzonderlijke uitvoeringen van The Rubettes actief, steeds met één oorspronkelijk lid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten