vrijdag 12 juli 2019

Eretitel: 'Free As A Bird'



Vele landgenoten wanen zich de komende weken weer zo vrij als een vogel maar voor mij is de vakantie nog vijf weken verderop. Ik merk het vooral op het werk nu veel collega's met vakantie zijn en het steeds lastiger is om spontaan eens vrij te krijgen. De komende week vindt de Drentse Fietsvierdaagse plaats en dat passeert minstens eenmaal Uffelte en omgeving. Afgelopen jaar zelfs op twee verschillende dagen. De zomerbraderieën gaan weer van start hoewel ik me al drie jaar heb voorgenomen om eens op de dinsdagmarkt in Havelte te gaan kijken. Diever is op maandag en dat komt nog beroerder uit. Dat zijn voor mij de kleine aanwijzingen dat de vakanties zijn begonnen in het noorden. De Blauwe Haan maakte gisteren voor mij al een 'volle' indruk en dat is natuurlijk een uitwisseling met inwoners van Uffelte die de vakantie elders gaan vieren. Een uitgesproken dag om een 'Eretitel' te doen met als thema 'vrij zijn als een vogel'. Driemaal een opname met 'Free As A Bird' als de titel. Dat lezen jullie goed: Drimaal een opname. Eentje is namelijk nooit officieel uitgebracht in de genoemde versie.

3. The West Coast Pop Art Experimental Band (1969)
Hypes zijn al zo oud als de weg naar Rome en ook binnen de popmuziek gaat het fenomeen reeds decennia mee. Het is in de vroege jaren tachtig als een aantal psychedelische albums uit de late jaren zestig worden ontdekt. Zijn zijn anno 1969 nauwelijks opgevallen en het is vooral sinds 1981 dat de platen alle lof worden toegezwaaid. The West Coast Pop Art Experiemental Band is daar eentje van en het zijn platenlabels als Sundazed die ons doen geloven dat de muziekliefhebbers iets groots hebben gemist in de voorbije jaren. In geval van The West Coast Pop Art Experimental Band kan gesteld worden dat er sprake is van overschatting want het album 'Where's My Daddy' is allerminst de parel die de platenmaatschappij ons wil doen geloven. Het is niet moeilijk om een hekkensluiter te kiezen want 'Free As A Bird' gaat mij niet overtuigen.

2. John Lennon (1977)
Eind 1995 verschijnt de eerste van drie 'Anthology'-albums van The Beatles. De dubbel-cd's zijn peperduur. Zeventig gulden tegenover veertig voor een nieuwe enkele cd. Het zijn bovendien boxen voor de verzamelaars en echte freaks. 'Anthology 2' is in de zomer van 1996 pas een paar maanden oud als een cd-winkel in Sneek deze in de aanbieding gooit. Ik geloof dat ik vijfendertig gulden heb betaald voor de tweede 'Anthology'. Het beslaat de periode van 1965 tot het witte album en het is niet bepaald 'easy listening'. Een van de meest 'boeiende' dingen aan deze 'Anthology' vind ik persoonlijk de geboorte van 'Strawberry Fields Forever'. Het begint met een ruwe demo van John Lennon op akoestische gitaar. De tweede opname is vrijwel compleet en er is niets uit deze take dat voor de uiteindelijke versie is gebruikt. Als laatste is de take waarvan het intro en het eerste couplet zijn gebruikt voor de plaatversie. 'Free As A Bird' is op single verschenen met de eerste 'Anthology', de originele opnames van Lennon komen pas in 1996 aan het licht. 'The Complete Lost Lennon Tapes' laat Lennon horen zonder de hulp van George, Paul en Ringo en zonder de onmiskenbare productie van Jeff Lynne. Net als het meeste van de 'Anthology'-albums is het geen muziek die je voor de gezelligheid op zet maar in muziekhistorisch opzicht is het verplichte kost. Lennon's solo-demo uit 1977 staat op twee.

1. Supertramp (1988)
Vorige maand heb ik bewust niet gevierd dat de collectie dertig jaar oud is. Ik heb de vraag vaker gesteld: Wanneer is er sprake van een verzameling? Dat is in mijn optiek niet als je het eerste stuk koopt. Je spreekt pas van een verzameling als de fascinatie voor het object van blijvende aard is gebleken en je al een aantal op voorraad hebt. Dat is op 17 juni 1989 het geval als ik de nummers 31 tot en met 33 aan de verzameling toevoeg. 'Free As A Bird' van Supertramp is de nummer 25 in de verzameling en hoort daardoor bij de 'prehistorie'. De single is genadeloos geflopt en kun je daarom een jaar na release voor een gulden tegenkomen bij Looper in Sneek. In het gezelschap van 'Hot Hot Hot' van Buster Poindexter dat een paar weken later dankzij Jeroen Van Inkel alsnog een grote hit wordt. Tot in hoeverre kun je Supertramp zonder Roger Hodgson serieus nemen? De single 'Free As A Bird' is voor mij wellicht het laatste teken geweest dat Rick Davies het in zijn eentje kon rooien. Het is voor mij de ultieme vrije vogel!

Volgende week zet ik weer alle lijnen voor jullie open en mogen jullie me maximaal drie keer bellen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten