vrijdag 5 juli 2019

Hier en nu: FKA twigs



Zullen we het eerst eens hebben over de 'Singles round-up'? Ik heb vanmorgen een bestelling geplaatst voor, jawel, een 12"-single waarbij ik een paar weken in de veronderstelling heb geleefd dat ik deze niet meer zou kunnen bereiken. Deze middag wil ik afrekenen bij Mark en zie dan dat Paypal opnieuw moeilijk doet. Ik zal maar weer een telefoontje moeten wagen om te vragen waarom ik word geblokkeerd en hoe ik dat zo snel mogelijk kan opheffen. Ik betaal meestal rond deze tijd en het geld wordt dan van mijn rekening geschreven als mijn salaris binnen komt. Ik zal nu eerst tot het salaris moeten wachten en dan het geld moeten toevoegen aan mijn Paypal-rekening. Zoals het nu lijkt, komt de 'Singles round-up' dus laat op gang deze maand, maar... daar staat tegenover dat ik een paar 'ingeslapen' rubrieken opnieuw kan afstoffen. 'Hier en nu' is daar eentje van. Natuurlijk gaat het op Soul-xotica voor negentig procent over 'oude' muziek maar valt me ook nog genoeg nieuwe muziek op die me erg goed bevalt. Eerder keek ik 'Van hit naar her' naar de hitparade maar sinds de invoering van 'Hier en nu' mag ik dat breder benaderen. Dat brengt me vandaag bij een Engelse zangeres die ik pas een week geleden heb leren kennen middels een EP uit 2013. Het 'actuele' hieraan is dat haar meest recente single in april is uitgebracht. En dus mag ik jullie vanavond met trots voorstellen aan FKA twigs.

Terwijl de 'mainstream' top 40 ook in Engeland grotendeels is gebaseerd op 'streaming' en daarmee net zo'n bak stroop is geworden als de Nederlandse hitlijst, heeft de Engelse top 40 een aantal 'speciale' lijsten. Zo heeft Ierland haar eigen lijst maar is er ook een top dertig met wereldmuziek. Om nog maar te zwijgen van de 'indie' dat, uiterst bizar, vaak Adele in de top drie heeft staan. Het is waar dat deze zangeres in principe nog steeds haar platen maakt voor een indie-label. Toch kan dit rekenen op een wereldwijde distributie van een 'major' en met een miljoenenverkoop als gevolg. Het is met niets te vergelijken met de échte 'indie' in de lijst. Verder heeft Engeland ook twee vinyl-lijsten: De album- en singles-top 40. Samen met een lijst van 'fysieke geluidsdragers' zijn dit de enige hitlijsten die nog ouderwets zijn gebaseerd op de verkoop. Dat geeft een groot verloop in de lijst en op iedere laatste donderdag van de maand neem ik de dan actuele vinyl-lijst onder de loep in 'Afterglow'. Het laat me iedere maand weer kennis maken met 'nieuwe' namen en een week geleden komt 'EP2' van FKA twigs de top veertig binnen. Dat het in werkelijkheid een EP uit 2013 is en dat hier waarschijnlijk sprake is van een heruitgave weet ik dan nog niet. Wel is het zeker dat de EP en ook ander werk van FKA twigs enorm is gaan groeien bij mij in de afgelopen week.

Op haar paspoort staat de naam Tahliah Debrett Barnett. Ze is op 16 januari 1988 geboren in Cheltenham in het Engelse Gloucestershire. Niet bepaald het Hollywood van Engeland om het zacht uit te drukken. Ze heeft een Jamaicaanse vader en een Engelse moeder. Haar biologische vader ontmoet ze pas als ze achttien is en ze groeit op met haar moeder en stiefvader in het bescheiden Tewkesbury. Haar Jamaicaanse vader is werkzaam als danser en, ondanks zijn afwezigheid, heeft de jonge Tahliah dit in haar genen mee gekregen. Als ze zestien jaar is, gaat ze zich voor het eerst manifesteren als zangeres. Een jaar later vertrekt ze naar het zuidelijke deel van Londen om een artistieke loopbaan te starten. Dat bestaat aanvankelijk uit optredens als danseres in videoclips van een aantal bekende artiesten. Denk aan Kylie Minogue, Ed Sheeran en Jessie J. Het is omstreeks 2011 dat ze met een paar producenten gaat werken aan de zoektocht naar 'haar geluid'. Een reis die nog immer voortduurt en dat maakt dat ze een opvallende rol inneemt in het muzikale landschap.

In augustus 2012 prijkt ze op de voorkant van het tijdschrift i-D en sinds die tijd draagt de bijnaam 'Twigs'. Ze gebuikt Twigs in eerste instantie als haar artiestennaam totdat ze ontdekt dat er reeds een duo bestaat met deze naam. Dan komt ze met de hoofdletters 'FKA'. Wat het betekent? 'Formerly Known As', zou een verklarink kunnen zijn maar FKA twigs ontkent iedere betekenis. Ze wil haar naam een 'mannelijk karakter' geven en dat gevoel heeft ze bij FKA. Het zijn echter willekeurig bedachte letters zonder een betekenis. Ook gaat ze 'achternaam' Twigs met een kleine letter schrijven in contrast tot de hoofdletters FKA. Ze wordt door zeer uiteenlopende artiesten beïnvloedt en het kost enige moeite om een stijl te vinden waar ze zich helemaal goed bij voelt. In het begin klinken haar demo's nog teveel als oude Adam Ant en Siouxsie & The Banshees. Op 4 december 2012 verschijnt dan 'EP1' via Bandcamp en een jaar later gevolgd door 'EP2'. Op de laatste werkt ze samen met een Arca, een Venezolaanse producent die woonachtig is in Londen. Beide EP's worden warm onthaald door de muziekmedia.

Ze gaat in 2014 door een fase van tegen zichzelf gekeerde haat, een proces dat volgens de eigenzinnige FKA twigs een 'hele normale zaak' is voor een jongere. In deze periode werkt ze aan haar eerste langspeler: 'LP1'. Vervolgens gaat ze aan de slag voor een derde EP welke aanvankelijk 'EP3' zal heten. Dat verandert ze gaandeweg naar 'Melissa' en dat wordt gestileerd als 'M3LL155X'. Hoewel de zoektocht naar 'een eigen geluid' blijft doorgaan, heeft FKA twigs zich dan ontpopt tot een talent op meerdere fronten. Zo tekent ze voor haar producties en ook voor anderen. Ze heeft een vinger in het visuele aspect van de videoclips waar ze eveneens haar danstalent mag tentonnstellen. Haar platen verschijnen via het Young Turks-label dat haar alle vrijheid van de wereld gunt. Het is erg lastig om haar muziek in een hoekje te stoppen en tóch gebeurt dat tot FKA's grote ergernis. ,,In het begin vond iedereen het lastig om mijn muziek in een hokje te stoppen", vertelt ze. ,,Dan zien ze uiteindelijk mijn foto en komen ze met R&B als excuus. Alleen maar op het uiterlijk. Wat als ik nu een blank Engels meisje was geweest? Zou de klassieke koorzang dan meer zijn aangestipt?". Eerlijk is eerlijk: FKA twigs in de R&B stoppen is té kort door de bocht. Haar muziek grenst in de structuren aan de avant garde, kent tevens raakvlakken met 'dreampop' en triphop terwijl FKA beschikt over een loepzuivere sopraan. Als dat niet genoeg is, heeft ze een bijzondere voorliefde voor punk en rekent een album van X-Ray Spex als haar uitleme favoriet. Ze is in 2017 en 2018 enige tijd ziek en dat maakt dat haar muzikale project stil ligt. Op 22 april 2019 wordt die stilte verbroken met de single 'Cellophane'. Bij FKA twigs zijn de video's een soort van totaalproductie van een liedje en in geval van deze single kan ik een ieder aanraden om het met eigen ogen te zien. We zien FKA dansend en kronkelend met fraaie digitale effecten en haar bezielende zang het liedje 'uitbeelden'.

Ik krijg persoonlijk een brok in de keel van het nummer en de videoclip versterkt dat gevoel nog eens extra. Ik hou persoonlijk van popmuziek waarbij iedere volgende stap onvoorspelbaar is en wat dat betreft ben ik bij FKA twigs aan het goede adres. Hoewel ze nog alle kanten kan uit bewegen (en van mij mag dat!), hoop ik eigenlijk stiekem dat ze nog even in deze hoek blijft. Het levert immers adembenemende muziek op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten