vrijdag 7 juli 2017

Raddraaien: Sam & Bill



Ik zal de beschrijving binnenkort weer aanpassen want vandaag mag het officiëel heten. Ik ga stoppen met de uitzending op zaterdagmiddag. 'Do The 45' verhuist (tijdelijk?) even naar het 'slot' van 'The Vinyl Countdown' op zaterdagavond en wordt mogelijk een onregelmatig verschijnende 'rubriek' in deze show. De komende weken, tot mijn vakantie, ga ik echter iedere zaterdagavond een 'Do The 45' doen. Ik doe in de maanden juli en augustus altijd iets anders dan normaal en daar ga ik morgen mee beginnen. Morgen staan de singles centraal uit de Blauwe Bak-koffers en reservebakken die ik oorspronkelijk in de jaren negentig heb gekocht. Volgende week de singles uit 2010 en 2011 en de daaropvolgende vijf weken steeds één jaar per uitzending. De zaterdag voor mijn vakantie doe ik dan een show over de singles van 2016 en daarmee is de cirkel rond. Het is een extra uitdaging om het derde uur een 'Talc Radio' te verzamelen uit het aanbod uit de betreffende periode. Morgen gaat dat bijvoorbeeld niet heel erg Northern Soul worden, maar wel upbeat en stevig! 'Raddraaien' houdt me deze week eveneens in het territorium van de Blauwe Bak. Vanavond de 39e single uit de derde reserve-bak. Daar vinden we de single 'For Your Love' van Sam & Bill (1965).

Waar en wanneer? Daar hoef ik niet lang over na te denken! Dinsdag 2 juni 2009. Zelf noemt ze het 'stalken', maar ik volg gedurende dit 'weekend' een Amerikaanse zangeres op de voet tijdens haar tournee door Nederland. Op zondagavond speelt ze in Zwolle, op Pinkstermaandag in de Melkweg en op deze dinsdag in Utrecht. Ik heb tijd te doden en dat komt goed uit. Het is schitterend weer en dus vertoef ik op de Oudegracht op zoek naar platen. Zo kom ik wederom bij de kringloopwinkel waar ik in 1997 al eens ben geweest en koop deze middag een flinke stapel singles. De Northern Soul-hobby is nu écht begonnen en er zitten een paar platen uit die ik voor de Blauwe Bak koop en nog altijd in de reserve-bakken zitten. Ik kom verscheidene singles tegen op het uiterst curieus ogende Good Old Gold-label. Good Old Gold is oorspronkelijk een 're-issue'-label uit Amerika dat al sinds de jaren zestig actief is met het opnieuw beschikbaar stellen van doowop, maar later ook pop en soul. Toch staan de singles niet in de catalogus van het Amerikaanse Good Old Gold en vermelden de labels dat er rechten worden afgedragen aan de Stemra. Nederlands dus...

Ik heb het afgelopen jaar iets geleerd dat me nooit is opgevallen. Nederland heeft namelijk al sinds de jaren tachtig een Caribische soul-scene met eenzelfde effect als bij de Engelse Northern Soul van tien jaar eerder. De originele platen zijn vaak lastig te vinden en dus verschijnen er in ons land bootlegs van de betreffende platen. In het geval van Good Old Gold is dat lachwekkend. Het originele Good Old Gold heeft net zo'n status als tijdgenoot Lost Nite en het latere Stardust. De platen zijn té algemeen verkrijgbaar en ook via officiële kanalen om helemaal illegaal te zijn, maar intussen mag getwijfeld worden aan de rechtsgeldigheid van deze opnames. Ik heb een paar jaar geleden bijvoorbeeld 'Send Him Back' van The Pointer Sisters gekocht als nieuwe bootleg op het Out Of The Past-label (vaak afgekort tot O.O.T.P.). Het label wil doen geloven dat het een repro is van een Out Of The Past-titel terwijl dat dit label nooit deze van The Pointer Sisters in de catalogus heeft gehad. Hetzelfde is ook aan de hand met de Nederlandse Good Old Gold-uitgaven. Marv Johnson's vroege werk is goed beschermd en het Nederlandse Good Old Gold komt ermee weg om de platen toe te schrijven aan Maru Johnson. 'For Your Love' van Sam & Bill is eveneens nooit verschenen in de Amerikaanse Good Old Gold-uitdossing, maar dit is de uitvoering zoals ik hem in 2009 heb gekocht. Op de b-kant staat 'God Bless Our Love' van The Fabulous Ballands. Dat moet dan waarschijnlijk weer The Fabulous Blends zijn. Van hun is eigenlijk alleen 'Starlight Starbright' bekend, een gewild doowop-nummer van omstreeks 1960 dat in de jaren tachtig eveneens opnieuw is uitgebracht. Ik vind die kant niet erg interessant en schakel dus snel over naar de boosdoeners op de a-kant.

Bill Johnson wordt op 16 oktober 1932 geboren in Newark in de staat New Jersey. Hij maakt in 1954 zijn eerste single als leider van Bill Johnson & His Musical Notes. De groep ondergaat een paar naamsveranderingen en heet in 1959 Bill Johnson & The Four Steps Of Rhythm. De single 'You Better Dig It' is zeer in trek bij verzamelaars en verschijnt in 1989 als een 'repro'. Ook een bootleg dus, maar nu eentje die niet van de echte is te onderscheiden. Een jaar later komt Johnson voor één single uit voor het Sun-label van Sam Phillips. In 1962 leidt Johnson de band The Soul Brothers. De gitarist van het stel is Sam Gary. Die heeft zijn wortels in South Carolina maar werkt op dat moment in Newark. Gary is een 'groentje' vergeleken bij Johnson. Als Gary een stukje heeft gezongen, blijken zijn stem en die van Johnson prachtig bij elkaar te passen. Zo ontstaat het duo Sam & Bill. Het neemt in 1964 'For Your Love' op, een nummer dat in 1958 door Ed Townsend is geschreven. Het ziet eerst het levenslicht bij het Karate-label uit New York en dan komen de mannen terecht bij Johnny Nash en Danny Sims. Dat duo is een eigen label begonnen: JoDa. 'For Your Love' wordt in 1965 opnieuw uitgebracht en brengt het enkel tot de R&B-lijst. 'Fly Me To The Moon' is qua impact een minder grote hit en JoDa biedt Johnson de kans een solo-plaat te maken. Op de a-kant staat 'You Got Soul' dat is geschreven door Johnny's lieftallige Margaret Nash en dat hijzelf in 1968 zal opnemen. Gloria Gaynor's debuut 'She'll Be Sorry' verschijnt op JoCiDa, een afsplitsing van JoDa, en haar zien we terug in de credits op de b-kant. 'It Ain't Never Gonna Die' vermeldt Johnson, Gary, Margaret Nash en Gloria Fowles als componisten en tekstschrijvers. De single is geen succes en het JoDa-concern gaat niet veel later op slot.

Sam Gary heeft het in 1967 gezien en gaat terug naar The Soul Brothers om enkel nog gitaar te spelen. Bill vindt een nieuwe Sam in Sam Davis. Uiteraard niet te verwarren met Sammy Davis Jr. Davis heeft eveneens een lange staat van dienst en de 'nieuwe' Sam & Bill maken een paar klassieke 'Southern deep soul'-platen. Of deze Sam & Bill ook verantwoordelijk zijn voor de 'Southern funk'-singles uit de vroege jaren zeventig is niet bevestigd. 'For Your Love' gaat de geschiedenisboeken in als de grootste hit voor Sam & Bill en Bill Johnson's imposante loopbaan. Liefhebbers komen superlatieven tekort. De doowop-aanpak maakt dat ik de plaat lange tijd beschouw als iets uit de jaren vijftig, tegelijk heeft het een fijn gospel-gevoel en is de pianist een uitblinker. De harmonieën van Sam en Bill zijn niet onder woorden te brengen. Een groeibriljantje, want de plaat heeft een paar jaar nodig gehad om indruk te maken bij mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten