donderdag 20 juli 2017

Het zilveren goud: juli 1992



Een anderhalve klap vanmiddag en een kort, verkwikkend, regenbuitje. Dat is tot nu toe alles wat Uffelte van het noodweer heeft meegemaakt. Volgens de buienradar zou het spektakel na middernacht nog kunnen los gaan, maar de extreme windstoten lijken van de kaart. Ik hoef niet bang te zijn voor voorbij vliegende partytenten zoals een paar jaar geleden in Nijeveen. Ik heb vandaag in Steenwijk bezorgd en ga uit het werk eens, voor de grap, kijken bij de 'marktkraam' aan de rand van Uffelte. Vorig jaar had deze ook al een tent met spullen staan, de opbrengst is voor de lokale korfbalvereniging. In tegenstelling tot vorig jaar nu wél platen. De doos met elpees wil ik niet weten en voel langs de rand en tref zo een flinke stapel singles en lege fotohoesjes. Thuis tref ik een pakketje singles van Albert in de brievenbus, dus... er komen weer 'Singles round-up's' aan. Vandaag duik ik echter een kwart eeuw terug in de tijd en kijk naar de singles die ik in juli 1992 heb gekocht.

Hoe waarheidsgetrouw is 'Het zilveren goud'? Inhoudelijk is het waterdicht: Ik heb de singles allemaal daadwerkelijk gekocht. Qua datums en dus ook maanden is het een beetje 'gissen'. Zo kom ik recent erachter dat ik op het blanco hoesje voor 'Concrete And Clay' van Unit 4+2 een datum heb geschreven en dat zou 'Het zilveren goud' finaal in de war hebben geschopt. Ik kan er soms een maand naast zitten. Met de vakanties is dat net zo. Ik kan me maar niet herinneren wanneer we exact zijn vertrokken naar Denemarken, het zou kunnen zijn dat de eerste titels van augustus 1992 in juli zijn gekocht. Evenals vorig jaar laat ik de 'vakantie-singles' bij augustus, het zijn sowieso een paar 'zuinige' maanden qua platen kopen. Niet dat ik niet actief ben, want ik ben voortdurend aan het speuren, maar de aantallen zoals in mei en juni doen niet van zich spreken in deze maand in 1992.

Een paar maanden geleden begon ik altijd 'Het zilveren goud' met de platen die ik bij Sunrise Records had gekocht. Deze winkel bestaat in juli 1992 niet meer, maar ik heb een goede vervanger gevonden in Golden Years. Hij zal de winkel tot juni 1993 open houden en ik ben daar kind aan huis. Tenslotte zal ik met een 'big bang' afscheid nemen van de nering. Volgend jaar juni zal ik meer dan honderd singles van hem kopen. In juli 1992 is het allemaal nog bescheiden. Hieronder de platen die ik in juli 1992 bij hem heb gekocht.

798 Magic Carpet Ride-Steppenwolf (Duitsland, Stateside, 1968)
802 Everything's Allright-The Newbeats (NL, Hickory, 1964)
803 Bring It On Home To Me-The Animals (NL, Columbia, 1965)
815 Swan Lake-The Cats (NL, Green Light, 1969)
816 Cold Turkey-Plastic Ono Band (Duitsland, Apple, 1969)
817 The Flood-Ginger Ale (NL, Eagle, 1969)
818 My Baby Loves Lovin'-The White Plains (NL, Deram, 1970)
819 Living Above Your Head-The Walker Brothers (NL, Philips, 1966)

Op een mooie zaterdagmiddag fiets ik naar Sloten. Uiteraard niet bewust voor platen, want daarin heeft Sloten me nooit iets te bieden gehad. Nee, het is een puur ontspannend fietstochtje en, ach, als we er nu toch zijn? Bij een souvenirs-winkeltje in het centrum van het kleinste Friese stadje staat een doosje met tweedehands platen. Ik heb deze nog nooit eerder gezien en zal ze ook nimmer weer treffen. Daar koop ik onder andere de nummer 800 uit mijn verzameling.

799 Weekend Love-Golden Earring (NL, Polydor, 1979)
800 Titles-Barclay James Harvest (NL, Polydor, 1975)
801 They Shoot Horses Don't They-Racing Cars (NL, Chrysalis, 1977)

En dan zijn we meer dan een dag later... Tijdens het schrijven van bovenstaande vallen mijn ogen bijna letterlijk dicht en met het oog op de verwachte onweersbuien besluit ik naar bed te gaan. Om vanmorgen om tien uur wakker te worden. Nu is het inmiddels vrijdagochtend na 'Afterglow' en maak ik het bericht alsnog af. De 'Eretitel' blijft liggen tot morgen. Terug naar 1992. Ik heb maandag reeds geschreven over de elpee van Sha Na Na welke ik op de braderie in Workum heb gekocht. Uiteraard hoort daar ook een stapeltje singles bij en dat zijn de volgende titels.

804 Death Of A Clown-Dave Davies (NL, Pye, 1967)
805 Run For Home-Lindisfarne (UK, Mercury, 1978)
806 I Know I'm Losing You-Rod Stewart (NL, Mercury, 1972)
807 Eagle-Abba (NL, Polydor, 1978)
808 Just An Old Fashioned Girl-Eartha Kitt (UK, RCA, 1958)
809 Shame And Scandal In The Family-Shawn Elliott (NL, Roulette, 1965)

Voor de overige singles moet ik anno 2017 even een plattegrondje van Sneek raadplegen. Ik zou blindelings naar het zaakje kunnen lopen, maar hoe heet de straat nu ook alweer? De Scharnestraat. Net vanaf de Galigapromenade. Daar opent in 1992 een winkeltje in snuisterijen en daar horen ook platen bij. In de jaren 1992 en 1993 kom ik er geregeld voor singles en op deze donderdagavond koop ik het volgende stapeltje.

810 Parlez Moi D'Amour-Wallace Collection (NL, Odeon, 1970)
811 Gimme Gimme Good Lovin'-Whichwhat (NL, Beacon, 1969)
812 Beautiful Friendship-Continental Uptight Band (NL, Imperial, 1970)
813 Broken Hearted Man-Ulysses (US, Buddah, 1969)
814 Beg Steal Or Borrow-The New Seekers (NL, Philips, 1972)

Volgende maand verwelkom ik de laatste drie elpees die ik in de kaartenbak heb genoteerd. De singles kunnen nog bijna twee jaar verder. Volgende maand levert dat vijfendertig singles op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten