donderdag 5 december 2024

Honderd achteruit 2023: Chicago


Het is twee weken geleden als ik zie dat ik helemaal niet sta genoteerd voor een wijk op de vrijdag. Ik heb me dan voorgenomen om vrij te nemen maar verdraai op donderdagavond mijn rug waardoor ik me even ziek moet melden. Deze vrijdag lijkt weer hetzelfde aan de hand. In eerste instantie geef ik nog aan dat ik vrijdag beslist wil werken maar bij nader inzien? Begin deze week wordt al gewaarschuwd voor de storm maar dat is vooral een hoop glas water in deze contreien. Ik besluit dinsdag alsnog vrij te nemen. Ik heb ergens het plan om morgenmiddag weer eens in Beilen te kijken en reserveer als het ware al een paar berichten voor de vangst. Het is dus niet heel belangrijk dat ik al een eindje achterop schema zit. Met de 'Honderd achteruit' zit de vaart er goed in want vandaag kan ik twee wegstrepen uit de lijst van 2023. De volgende aflevering heeft maar liefst vier singles: Drie van 2023 en eentje van 2024. Op 6 februari van dit jaar heb ik de nummer 75 uit de Gele Bak Top 100 van 2022 onder het vergrootglas gelegd. Dat is dan 'Just You'N'Me' uit 1973 en blik ik al stiekem vooruit naar het bericht van vanavond. Ik heb in het bericht in februari gekeken naar de oorsprong tot en met de wereldhit 'If You Leave Me Now' uit 1976. Vanavond mag de rest van de geschiedenis van de band de revue passeren. Op 4 vinden we 'Wishing You Were Here' en op nummer 76 'Hard To Say I'm Sorry' en deze verdienen vanavond samen een bericht.

'Wishing You Were Here' neemt ons echter even terug mee de oudheid in want dat nummer is oorspronkelijk van het album 'Chicago VII' uit 1974 en bereikt een jaar later de vaderlandse Tipparade. Het negende album van Chicago is echter een 'Greatest Hits' en dat zal erin bijdragen dat 'Wishing You Were Here' alsnog een hit wordt in 1977. Tot 1976 is de muziek van Chicago vooral een 'mixed bag' maar zal dankzij de zeer succesvolle single 'If You Leave Me Now' de koers uitstippelen voor de toekomst. Gek te bedenken dat het nummer oorspronkelijk niet op het album zou komen en het last minute is opgenomen en toegevoegd. Iets waar de band onmogelijk spijt van heeft gekregen. Niet alleen piekt de plaat overal op de hitparade, ook laat het zien dat Chicago het in de toekomst vooral op de ballads moet gooien. 'Chicago XI' levert onder andere 'Baby What A Big Surprise' op. Als de band eind 1977 een concertreeks aankondigt, verkoopt Madison Square Garden zoveel tickets dat alle drie shows zijn uitverkocht. Gedurende de laatste vijf jaar heeft Chicago negenmaal dit bereikt bij dit etablissement.

In 1978 verandert er veel voor Chicago. Ten eerste vertrekt James William Guercio uit de band. Hij heeft de band gedurende elf albums geproduceerd en neemt tv-specials op in Caribou Ranch, waarvan Guercio de eigenaar is. Chicago zet Guercio zelfs eraan toe om Caribou Ranch te kopen omdat ze het niet meer zo zien zitten met hem als producent. Ik heb altijd gedacht dat Terry Kath om het leven was gekomen bij een spelletje Russisch roulette, maar dat blijkt ietsje anders te zitten. Kath kampt door de jaren heen met drugs- en drankverslavingen en is gek op wapens. Tijdens een feestje bij een roadie speelt hij een beetje met het pistool en toont de aanwezigen dat het magazijn leeg is. Kath is vergeten dat er al een ronde in de loop zit waardoor hij zichzelf door het hoofd schiet. Dat is op 23 januari 1978 en even lijkt het erop alsof Chicago tot een halt komt. Er volgen vele audities en dan wordt Donnie Dacus gekozen als Kath's vervanger.

In 1978 verschijnt 'Hot Streets', het eerste album van Chicago met een titel in plaats van een nummer. Dacus blijft tot en met 'Chicago XIII' en verlaat de groep in 1980 nadat de tournee is afgesloten. In deze tijd verschijnt 'Street Player' dat té doorsnee-disco is voor menig fan van de groep. The Bucketheads zal in de jaren negentig een sample van het nummer ('These sound fall into my mind') op de dansvloer en in de hitparade brengen middels 'The Bomb'. 'Chicago XIV' uit 1980 verkoopt helemaal dramatisch en nóg meer dan de voorgangers zijn de blazers helemaal naar de achtergrond gebracht. Columbia is het wel een beetje zat en brengt in 1981 'Chicago XV' uit, de tweede 'Greatest Hits' na 'Chicago IX'. Eind 1981 herpakt de groep zichzelf met een nieuwe manager, een vers platencontract bij Warner Bros. en de toevoeging van enkele leden waaronder Bill Champlin als extra zanger en muzikant. Op Warner Brothers wordt het concept van de Romeinse cijfers overboord gezet, maar de nummering blijft. 'Chicago 16' maakt gebruikt van onder andere leden van Toto en is helemaal gericht op de AM-softrock en ballades. 'Hard To Say I'm Sorry' is de grote hit van het album. In 1984 verschijnt 'Chicago 17' en dat zal de boeken in gaan als het best verkochte Chicago-album aller tijden. Dertien jaar na de release ontvangt het album een onderscheiding omdat het zesmaal 'multi platina' heeft gehaald. Peter Cetera heeft al tijdens zijn lidmaatschap van Chicago een hit met 'Glory Of Love', maar dit zal erin bijdragen dat hij in de late jaren tachtig genoeg zelfverzekerd is om het solistisch te proberen. Ik denk dat ik het verhaal maar besluit met 'Look Away'. Het is in 1988 opgenomen maar wordt in ons land pas in 1990 een hit. Qua albums zijn we dan nog niet eens halverwege want het meest recente album is nummertje 38. Het is weer terug naar de Romeinse cijfers en dus heet het 'XXXVIII: Born For This Moment' en verschijnt in 2022.

'Wishing You Were Here' is eind 1974 goed voor een elfde plek in de Amerikaanse Hot 100 waarbij het bovenaan de Adult Contemporary eindigt. In Engeland piekt het op 51 in de 'Breakers'. Omdat Engeland dan een top 50 heeft, wordt het niet als een hit gerekend. In Nederland bereikt het een dertiende plek in 1977. De fotohoezen van 1974 en 1977 zijn verschillend en ik heb de bovenstaande, hetgeen betekent dat dit de 1977-uitgave is. 'Hard For Me To Say I'm Sorry' bereikt de eerste plek in Amerika en nummer vier in Engeland. Beide kanten van de single zijn gemasterd in Engeland, onder meer in de Strawberry Studio in Stockport van de mannen van 10cc. In Nederland komt de single niet verder dan nummer 22 maar zal in de jaren erna wel een radiofavoriet blijven onder andere voor de EO en Sky Radio.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten