donderdag 31 maart 2016

Eindstreep: maart 2016



Ik had met gemak een Blauwe Bak Top 40 kunnen doen, maar omdat ik, evenals vorig jaar, niet meer kan beloven dat dit ieder kwartaal mogelijk is, heb ik besloten dat idee aan de kant te zetten. Bovendien zijn veel van de platen al ruimschoots aan bod gekomen in de afgelopen weken. De Gele Bak Top 100 staat nog wel in de planning, maar ik moet even bekijken of ik daar volgende week wel tijd voor heb. Het is vandaag namelijk precies een jaar geleden dat ik voor het eerst ben binnengestapt bij De Tafel in Meppel en dat heeft voor een ommekeer gezorgd in mijn platen verzamelen. Na jaren lang de 'algemene' collectie te hebben verwaarloosd, richt ik me dus bijna een jaar op de jaren tachtig en neem terstond ook nog wat jaren zestig en zeventig mee dat ontbreekt in de collectie of welke aan vervanging toe zijn. Vandaag trek ik een streep onder de 'drukke' maand maart en het resultaat is er naar. Na een kleine kentering in februari is maart opnieuw een recordmaand voor 2016.

Voordat ik de tien meest ultieme singles-aankopen van deze maand ga bekendmaken, duik ik eerst in de statistieken. Ditmaal zelfs iets uitgebreider dan anders. De getallen... In maart 2016 koop ik maar liefst 64 singles. In februari zijn dat er 57 en in januari 62. Bij elkaar opgeteld heb ik dus 185 singles gekocht. Kijk ik naar 2015 dan staat de teller op 121 singles in het eerste kwartaal. Daarvan staan 66 nog altijd in de Blauwe Bak. Van de 121 singles heb ik 22 al in andere uitvoeringen of in een mindere staat. In maart van dit jaar koop ik zeven vervangende exemplaren ten opzichte van vier in februari en acht in januari. Van de 64 singles staan 39 in de Blauwe Bak. In februari zijn dat er 33 en in januari slechts 13. Het eerste kwartaal van 2016 heeft dus 85 Blauwe Bak-singles opgeleverd. Het zal niet verbazen dat de Blauwe Bak wederom regeert in deze Eindstreep. Alleen de nummer 5 staat niet in de bakken. De nummer 8 staat in de reserve-Blauwe Bak. Na streng beraad moest dit de top tien zijn...

1. I Can See The Hurt-Gale Eason

2. How Could You Be So Cold-Grand Theft

3. 1862 BP-Rev. Ether, The Kingdom, The Power & The Glory

4. Can't Let You Go-Affetuosos Of St. Vincent

5. What A Fool Believes-Doobie Brothers

6. If-Jackie Moore

7. One Man Band-Ronnie Dyson

8. C'est Pas Prudent-Alice Dona

9. Make Room For Jesus-Beautiful Zion Missionary Baptist Church Choir

10. Show Me The Way-The Natura'elles

Geen opmerkingen:

Een reactie posten