dinsdag 29 maart 2016
Week Spot: Carolyn Franklin
Met de gigantische vangst van de afgelopen maand zou het logisch zijn geweest om hieruit een Week Spot te kiezen, maar nee... Na The Radiants, welke ik in december heb gekocht, gaan we vandaag zelfs nóg verder terug in de tijd. Ik heb genoeg keuze uit Week Spots voor de komende weken, maar toch had ik nog niet echt nagedacht over een eerste potentiële kandidaat. Zondagmiddag heb ik weer eens 'The Lucky Dip Radio Show' gedaan, de show waarbij het voor de luisteraars een verrassing is wie achter de microfoon kruipt. Ik heb het mezelf eenvoudig gemaakt: Ik ben gewoon 'random' uit de Blauwe Bak gaan draaien. Daarbij komt ook 'Sunshine Holiday' van Carolyn Franklin voorbij. Ik heb vandaag pas de gedraaide singles van zondagmiddag terug gezet en dat betekent dat ik de afgelopen dagen steeds even aan Carolyn Franklin werd herinnerd. Ook dit is een plaat die ik destijds heb genoemd als potentiële Week Spot, maar eentje die het nooit is geworden. Met de verwachte zomerse temperaturen voor dit weekend lijkt dit het perfecte moment te worden: 'Sunshine Holiday' van Carolyn Franklin (1976) is na een half jaar alsnog de nieuwe Week Spot!
Een bekend verschijnsel bij zowel webshops als kringloopwinkels. Je komt binnen en wordt overdonderd door het aanbod. Om zeker niet iets te vergeten, ga je meteen de eerste singles eruit halen. Een voorbeeld dat ik nog weet te herinneren is van vorige week maandag. De eerste single die ik toen heb 'gereserveerd' was 'The Touch' van Kim Wilde. Jullie begrijpen het al, want die zijn jullie niet tegengekomen in de 'Singles round-up'. Drie rijen verder besef ik dat. ook al valt de rest van het aanbod vies tegen, Kim Wilde nog steeds niet mee naar Nijeveen gaat. Hetzelfde is in september ook het geval als ik bij een Duitse grootgrutter de platen-catalogus induik. Deze van Carolyn Franklin ligt meteen in het winkelmandje, maar drie pagina's verder weet ik het niet zo zeker. Ik ga er op een bepaald moment ervan uit dat ik Carolyn uit het winkelmandje heb gegooid, maar ontdek een paar uur later bij de email-bevestiging van de bestelling dat ze wél is meegegaan. Als de platen arriveren, ben ik in eerste instantie ook niet kapot van deze single, maar door mijn radioshows groeit de liefde gestaag. Hoewel het ruim een maand ná de vakantie is, doet 'Sunshine Holiday' me meteen in Sleen belanden. Een 'soundtrack' van een mooie vakantie.
Wie denkt dat je met een stel willekeurige platen morgen kan gaan draaien in de 'serieuze' soul-hoek zal bedrogen uitkomen. Op veel plekken heerst een 'ovo'-mentaliteit. 'Original vinyl only'. Ach ja, natuurlijk, maar dit plaatje uit de jaren zestig ziet er erg authentiek uit. Ja, maar nog steeds is het een heruitgave of een bootleg en dus 'mag' het niet! Zelf doe ik absoluut niet mee aan deze kermis. Liever een tweede persing dan een eerste als dit het verschil is tussen een mooie opname en een 'racebaan'. Outta Sight is een firma die in de afgelopen jaren hier regelmatig voorbij is gekomen. De kritiek bij Outta Sight is dat het soms platen opnieuw uitbrengt die helemaal niet zó zeldzaam of onbetaalbaar zijn. Kent is de Rolls-Royce onder de reissue-labels. Als onderdeel van het grote Ace Records staat Kent voor 'exclusieve' opnames die niet anders verkrijgbaar zijn. Minder 'music for the millions' dan Outta Sight, zoals je wilt. Er zijn méér labels op dat gebied, maar toch doe ik aansluitend het Jazzman-label. Jazzman uit Londen doet singles voor soul- en funk-dj's die niet zo nodig aan het 'ovo'-gedoe willen meedoen en toch met fantastische 'groovy' tracks op de proppen willen komen. Omdat de elpee altijd een beetje 'not done' is gebleven in de soul-dj-wereld, brengt Jazzman niet zelden nummers uit die voor de eerste keer op het 7-inch formaat verschijnen. Deze single van Carolyn Franklin is daar andermaal een bewijs van.
Carolyn Ann Franklin wordt op 13 mei 1944 geboren in Memphis, Tennessee. Ze is de jongste van de zes kinderen van Barbara en dominee C.L. Franklin. Kort na haar geboorte verhuist het gezin Franklin naar Detroit in Michigan. Zoals bij praktisch iedere Week Spot-kandidaat begint ook Carolyn in de kerk en dat is niet verwonderlijk als je naar haar afkomst kijkt. Zowel Aretha als Erma stoten door van de gospel naar de 'seculiere' muziek. Hoewel menig artiest jaloers zal zijn op de verkoopresultaten van Erma en Carolyn, is hun succes minimaal vergeleken bij dat van Aretha. Toch is er geen sprake van afgunst of iets dergelijks: Erma en Carolyn zingen geregeld mee op platen van Aretha en de laatste schrijft ook een aantal belangrijke nummers voor het repertoire van Aretha. Aretha zet in 1967 pas echt de naam 'Franklin' op de kaart. In 1963 ziet Carolyn de onduidelijke noodzaak om zich te presenteren als Candy Carroll. Ze doet dat middels twee niet bijster succesvolle singles op het Double L-label. 'Your Cheatin' Heart' verschijnt in 1963, 'Easy Living' een jaar later. Otis Redding's 'Respect' geeft Aretha in 1967 haar eerste wereldhit en Carolyn gaat zich steeds meer beseffen dat dergelijk succes niet weggelegd is voor haar. Ze gaat daarom studiowerk doen bij Atlantic in 1967 en gaat liedjes schrijven. In 1968 neemt Aretha 'Ain't No Way' op als b-kant van 'Since You've Been Gone'. Hoewel 'Ain't No Way', uit de pen van Carolyn, een ballad is en daarmee afwijkt van 'Since You've Been Gone', blijkt het evenzeer een favoriete kant te zijn bij rhythm & blues-stations. Nadat 'Ain't No Way' eerst afzonderlijk in de top tien van de R&B-lijst is gekomen, doet heveneens de Top 20 van Billboard aan.
Terwijl Erma Franklin ook haar graantje meepikt met 'Piece Of My Heart', tekent Carolyn Franklin in 1969 een contract bij RCA. Ze maakt totaal vijf elpees voor RCA en acht singles, een mix van covers van onder andere 'The Boxer' en 'Everybody's Talkin' en door haarzelf of speciaal voor haar geschreven composities. Toch wil het niet lukken met Carolyn als solo-artieste en in 1976 geeft ze even helemaal de brui eraan. Wel heeft ze in de vroege jaren zeventig nog een aantal klassieke nummers geschreven voor Aretha Franklin. De laatste noemt haar naam in de gesproken introductie van 'Angel' uit 1973, een andere compositie van Carolyn. Het zijn The Blues Brothers die haar in 1980 weer wakker kussen. Carolyn is te zien en te horen als achtergrondzangeres van Aretha. In 1987 doet ze nog mee op de elpee 'Joy' van Paul King. En, ja, dan hebben we het over de voormalige MTV-jock die in 1985 een grote hit heeft gescoord met 'Love & Pride'. Op 25 april 1988 sterft Carolyn aan de gevolgen van borstkanker. Ze is dan slechts 43 jaar jong.
Hoewel de albums in de jaren zeventig gruwelijk ondergewaardeerd blijven, hebben fijnproevers de schijven inmiddels wel ontdekt. In de loop der jaren is het door Big Break opnieuw uitgebracht op cd en dit verhoogt de interesse in een paar nummers van de elpee. Deze single is duidelijk voor de dj's die niet aan de elpees willen, want zo'n originele elpee valt op zichzelf nog wel mee. De meeste exemplaren op Discogs zitten rond de twintig euro voor een keurig exemplaar. De mensen van Jazzman kiezen uiteindelijk twee zéér verschillende kanten van Carolyn Franklin. Op de keerzijde staat het meer funky en bijtende 'Deal With It', maar ik geef de voorkeur aan de lieflijkheid van 'Sunshine Holiday'. Hoewel schrijver Pearl Jones vast heeft gedacht aan een hangmat tussen twee palmbomen kan ik het gevoel vertalen naar een tent op een boerderijcamping in het paradijselijke Sleen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten