woensdag 14 mei 2014
Raddraaien: Dave & Ansil Collins
Het maakt ook niet heel veel verschil of ik vandaag of vrijdag twee berichten publiceer en dus doe ik het vandaag. Op donderdagavond heb ik Floorfillers, waardoor het schrijven op Soul-xotica doorgaans weinig wordt. In deze zevende serie zitten ook weer een aantal plaatjes uit de Blauwe Bakken. Dit is de eerste. Inmiddels bestaat de Blauwe Bak uit twee compleet gevulde koffers van elk 280 singles met 'pure' Northern Soul en aanverwanten, maar heb ik ook nog drie 'reservebakken': Disco en andere leuke bijgerechten. Eén van die drie bakken is trouwens de originele Blauwe Bak, maar dat terzijde. Deze drie reservebakken zijn een 'mixed bag' waar ik hoognodig weer eens in moest schiften, want er staat teveel tussen wat er niet thuis hoort. De Raddraaier die ik nu ga behandelen, zit wat dat betreft op het randje. Ik heb meerdere oude reggae-dingen in die bak zitten en met name op plekken als De Buze kunnen ze altijd van pas komen. Ik weet niet of het de volgende opruiming gaat overleven of dat deze terug gaat in de algemene jaren zeventig-bakken. Vandaag 'mag' hij dus: 'Monkey Spanner' van Dave & Ansil Collins (1971).
Natuurlijk heb in de begin jaren tachtig wel iets van Bob Marley en Peter Tosh meegekregen en met de opleving van June Lodge en Wayne Wade weet ik in 1982-83 donders goed wat reggae is. Toch is de ontdekking van de 'oude' reggae voor mij wel een openbaring. Dit gebeurt in eerste instantie middels die mysterieuze single die ik bij Sunrise tegenkom. Het blijkt 'Return Of Django' te zijn, een vroege Lee Perry-productie onder de noemer van The Upsetters. In datzelfde jaar heeft de Nederlandse band The Sundance Kid een tipnotering met 'Double Barrel', later in de zomer koop ik de single uit de uitverkoopbak. Pas na die tijd leer ik het maffe origineel kennen van Dave & Ansil Collins. Gedurende het jaar 1993 koop ik zowel 'Double Barrel' als de Amerikaanse Big Tree-uitdossing van 'Monkey Spanner'. Met name die laatste heeft mijn hart altijd sneller doen kloppen. Vorig jaar maart kwam ik deze Duitse Ariola mét fotohoes al eens tegen bij King Kong in Leeuwarden en meende ook dat ik hem had gekocht, maar bij nadere inspectie thuis zit de plaat daar niet tussen. Een paar weken geleden kom ik de plaat alsnog tegen in Wolvega en sindsdien zit de single in de Blauwe Bak.
David John Crooks wordt op 10 oktober 1947 geboren in Kingston op Jamaica. Zijn vader is reeds vertrokken naar Amerika als hij ter wereld komt, in 1951 vertrekt zijn moeder naar Engeland. De kleine David blijft achter bij haar familie. Middels de Amerikaanse radiostations maakt David kennis met Otis Redding en James Brown en zij inspireren hem te gaan zingen. Zijn eerste groep heet The Two Tones, maar het is van korte duur. Dave maakt even deel uit van The Techniques, werkt met grootheden Coxsone Dodd en Harry J. en neemt een plaatje op met Glen Brown (als Glen & Dave). Deze laatste stelt Lee 'Scratch' Perry voor aan Dave. Dave neemt 'Prisoner Of Love' op voor Perry die vervolgens Crooks een naamsverandering voorstelt. Dat wordt dus Dave Barker. Als aanvulling op zijn hoge tenor-zang, zou Barker het 'blaffen' van Amerikaanse deejays kunnen toepassen. Hoewel de Jamaicaanse reggae-scene erg uitgebreid is, kom je ergens in het verhaal altijd Bob Marley tegen en Barker voorziet in 1971 The Wailers' 'Small Axe' van vocalen. In maart 1971 wordt Barker gekoppeld aan toetsenist Ansil Collins en brengt hun single 'Double Barrel' het tot een eerste plaats op zowel de Nederlandse als de Engelse hitparade. De drummer op deze hit is niemand minder dan Sly Dunbar.
Voor zijn naam bestaan verschillende spellingswijzen, ik hou zelf de naam aan zoals deze op het hoesje van 'Monkey Spanner' is afgedrukt. Toch is zijn geboortenaam Ansell Collins, maar dit wordt eveneens gespeld als Ansel. Hij is in 1949 geboren in Kingston. In de late jaren zestig werkt Collins met de band The Invincibles en werkt rond 1970 samen met Lee 'Scratch' Perry. Dit resulteert in het gelegenheidsduo Dave & Ansil Collins. In Engeland is in die jaren al sprake van een heuse 'skinhead/boss reggae'-scene. Deze oorspronkelijke skinheads hebben niets gemeen met de racistische oproerkraaiers uit de jaren tachtig en negentig, met dien verschil dat de laatste het uiterlijk van de originele skinheads heeft overgenomen. Goed beschouwd is de skinhead-beweging in Engeland een tegengif op de artistieke flower power-beweging. Leuk detail is dat Chas Chandler aanvankelijk het plan heeft om Slade groot te maken in dezelfde skinhead-beweging, maar dan ontdekt dat deze niet van rockmuziek houden.
Terug naar het duo Dave & Ansell/Ansel/Ansil Collins. Dat heeft met het bereleuke 'Monkey Spanner' een logische opvolger en het nummer bereikt in Engeland de rand van de top tien. De platenmaatschappij viert het vervolgens met een elpee, maar het duo houdt niet lang stand. Eén van Barker's kreten uit 'Monkey Spanner' zal nog vaak herhaald worden op de radio: Chas Smash' introductie in 'One Step Beyond' leent 'the heavy heavy monster sound' van 'Monkey Spanner'. Ook 'don't watch that, watch this' is afkomstig van Dave Barker maar dan uit het lied 'Funky Funky Reggae'. In 1981 komt het duo nog eenmaal bijeen, maar dat is geen succes. Sindsdien woont Barker in Engeland en zingt met tal van soul-groepen. Collins heeft met een keur van grote Jamaicaanse namen gewerkt en met de grote Jimmy Cliff.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten