dinsdag 27 mei 2025

Honderd achteruit 2023: The Bee Gees


Vanmorgen bij het ontwaken heb ik meteen de chef gebeld. 'Je werkt deze week op dinsdag, donderdag en zaterdag'. Een makkie dus! Dat is alleen dinsdag en zaterdag in dat geval. Morgenochtend moet ik vroeg in Meppel zijn bij de bedrijfsarts, donderdagavond ga ik uit eten met mijn zus en vrijdagmiddag ga ik waarschijnlijk radio maken bij een kennis in Steenwijk. Zoals de planning er nu voor ligt, heb ik zaterdag een paar wijken rondom het centrum en dus kan dat heel snel gepiept zijn. Gisteren heb ik informatie moeten sprokkelen voor een bericht over twee acts en in de aflevering van de 'Honderd achteruit' van vanavond moet ik juist kritisch zijn. Ik zou met gemak een telefoonboek vol kunnen schrijven over mijn leven met de gebroeders Gibb. Het is handig dat de platen in de Gele Bak Top 100 van 2023 beide uit de periode komen dat The Bee Gees vrijwel 'persona non grata' zijn op de hitparades. Ik ga dus vooral mijn licht schijnen op de periode tussen de breuk in 1969 en 1970 en het eerste disco-succes van 'Jive Talkin' in 1975. 'Saw A New Morning' staat op 31 in de Top 100 en 'Wouldn't I Be Someone' op nummer 58.

Toch even een kleine opmaat. Ik leen de biografie van The Bee Gees uit 1980 van de bibliotheek met het idee om er een spreekbeurt over te geven. Het is 1989 en, zoals jullie weten uit 'Het zilveren goud', het zijn de vroegste dagen van mijn leven als platenverzamelaar. Het is de periode waar de kopers van Bee Gees-singles massaal hun plaatjes doneren aan de plaatselijke rommelmarkt en in de jaren 1989 tot en met 1991 koop ik de meeste singles van de gebroeders Gibb voor weinig. Toch blijven er een paar vakjes blanco voor bijna vijfendertig jaar (en er is nog eentje die ik 'mis'). Op 25 september 2022 vind ik 'Saw A New Morning' bij het platenwinkeltje aan het Prinsenplein in Meppel. Dat inspireert me om ook eens rond te kijken voor de andere ontbrekende singles. Een maand later, op 31 oktober 2022, kom ik 'Wouldn't I Be Someone' tegen op Discogs bij iemand die nog meer interessant spul in de aanbieding heeft.

Gaat het onbewust een Australische week worden? De gebroeders Gibb worden in Manchester geboren maar emigreren met het gezin naar Australië. Het is nog in Manchester als de broers voor het eerst samen 'live' zingen in het openbaar. Het is een soort van playbackshow waarbij de muziek moet komen van een 78-toerenplaat. De technicus laat de schijf per ongeluk vallen waarna de mannen het maar zonder plaat doen. In Australië worden de eerste serieuze schreden gezet in de popmuziek en pas in 1967 keren de broers terug naar Engeland met hun maten Vince Melouney en Colin Petersen. De laatste twee hebben een visum en Vince moet hals over kop vertrekken in vroeg 1969 als zijn vergunning niet wordt verlengd. Petersen blijft nog een jaar voordat deze ook terug naar Australië gaat. Dan is de crisis al een feit bij The Bee Gees. Robin Gibb is verslaafd geraakt aan amfetamine en is onhandelbaar binnen de groep. Tijdens een sessie van The Bee Gees neemt hij 'Saved By The Bell' op en rent met de band de studio uit. Even later verschijnt het als zijn eerste solo-single en mag hij eveneens de elpee 'Robin's Reign' uitbrengen van Polydor. Barry en Maurice Gibb gaan intussen verder met Colin Peterson en deze drie mannen staan dan ook afgebeeld op het hoesje van 'Don't Forget To Remember'. Begin 1970 doen ook Barry en Maurice een vergeefse poging tot een solo-carrière. Barry heeft nog een hit met 'I'll Kiss Your Memory' maar Maurice' solo-single 'Railroad' strandt in de Tipparade. De loopbaan van Robin is ook allerminst consistent en daarnaast doen de nieuwe Bee Gees-singles van Barry en Maurice in succes onder voor de voorgangers. Eind 1970 doet Robert Stigwood een geslaagde lijmpoging en met 'Lonely Days' zijn Barry, Robin en Maurice weer terug als trio.

In Nederland en een aantal omringende landen blijft The Bee Gees een redelijk succesvolle groep, maar in Amerika en Engeland wordt het even stil rondom het trio. De groep balanceert in deze jaren tussen de softrock, countrypop (de invloed van Maurice Gibb) en doet het vingeroefeningen voor de tijdloze ballades uit het volgende decennium. In Nederland wordt praktisch iedere single uit deze periode een hit. Vaak geen grote hits maar altijd een positie binnen de Top 40. Alleen 'Lonely Days' en 'My World' hebben een piek in de top tien. Het zijn veelal 'snelle' hits. 'Alive' bereikt de vijftiende plek in vijf stappen in en uit de Top 40. 'Israel' vliegt in twee weken naar nummer 22 en zakt in de derde week om daarna uit de lijst te verdwijnen. In de loopbaan van The Bee Gees is er nog geen enkele single geweest die niet verder is gekomen dan de Tipparade en daar komen we uit met het duo van vanavond.

'Saw A New Morning' is opgenomen in Amerika en het is de eerste en enige single van het album 'Life In A Tin Can'. Gitarist Jim Keltner doet mee op de plaat en Maurice bespeelt de bas vanaf een elektrische piano. Een deel van de melodie zal een paar jaar later opduiken in 'Edge Of The Universe'. In Australië piekt de single op 38 terwijl het nummer 94 aandoet op de Billboard Hot 100. In Hong Kong zullen beide singles van vanavond wekenlang op nummer 1 staan. Een paar maanden later verschijnt 'Wouldn't I Be Someone'. De gebroeders hebben dan genoeg materiaal voor een nieuwe langspeler die 'A Kick In The Head Is Worth Eight In The Pants' zal moeten heten. Dat album zal echter nooit officieel worden uitgebracht, maar de losse nummers komen terecht op singles (soms als b-kant) en verschillende verzamel-elpees. De recensenten van Cash Box en Record Mirror buitelen over elkaar met de complimenten voor de single en voorspellen een gouden toekomst. In Australië strandt het op 52 en in Amerika doet het 42 op de Adult Contemporary maar bereikt niet de Hot 100. In Hong Kong en Costa Rica komt de plaat op 1 en in Italië schopt de single het tot nummer 17. In Nederland zullen beide singles niet verder komen dan de Tipparade.

Liefdesperikelen, verslavingen en niet vlekkeloos verlopen live-optredens. The Bee Gees krijgt het volle pond in deze jaren. In 1974 is één van de broers aangewezen op de trein als transportmiddel en hij raakt geobsedeerd door het ritme van de trein op de rails. De broers werken het uit tot een liedje en daarmee is 'Jive Talkin' geboren en het opstapje naar de uiterst succesvolle disco-periode. Op de dag dat ik de sleutels van mijn huisje aan de Rembrandtstraat in Steenwijk heb gekregen, heeft Maurice zijn laatste adem uitgeblazen. Het is dan 12 januari 2003. Robin Gibb is op 20 mei 2012 overleden als ik net een paar maanden in Nijeveen woon. Dat is rond de tijd dat ik met de Soul-x-rated begin. Colin Petersen is ons vrij recent ontvallen. Op 18 november van het afgelopen jaar heeft hij het leven gelaten, vier dagen na oud-drummer Dennis Bryon die van 1974 tot en met 1980 met The Bee Gees werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten