dinsdag 9 oktober 2018

Negen-tien...



Hoe verder in de eeuw, hoe minder het wordt. Toch ben ik vooral de eerste twaalf jaar van de nieuwe eeuw geobsedeerd door datums. Ik geloof nog altijd niet dat het toeval is geweest dat ik op 20 september 2009 (20092009) een hersenschudding heb opgelopen. Na 20 december 2012 is dat plezier voorbij voor 89 jaar en ik durf met zekerheid te zeggen dat ik dit niet meer ga beleven. Er zijn nog een aantal datums uit de eerste twaalf jaar die erg frappant zijn en in sommige gevallen probeer ik er ook 'iets' van te maken. Neem bijvoorbeeld 11 november 2011. Zesmaal elf. Dat levert alleen een hoop platen op en een ingeslikte bankpas. Dat laatste is pas de volgende dag maar de oorzaak ligt hem op 111111. Mijn bankpas moet worden vernietigd omdat ik geld heb opgenomen bij een 'gekraakte' pinautomaat in Zwolle. Vandaag wil ik kijken naar de berichten op 9 oktober in de afgelopen jaren, vooral omdat 2011 een 'verhaal' heeft waar ik niet zeker van ben of ik daarover heb geschreven. Het helpt ook omdat ik weer eens flink achterop schema ben geraakt.

Kijk eens naar de klok? Zeven uur! Normaal gesproken begin ik nu met 'Tuesday Night Music Club', maar door ziekte heb ik de show verplaatst naar negen uur. Jaren zestig tot overmorgen en jullie zijn uiteraard weer van harte uitgenodigd! Ik begin bij 9 oktober 2010 en wat vinden we daar? 'Wat koop je nog voor...?'. Dat is de oerversie van de 'Singles round-up'. Natuurlijk bericht ik dan al een tijdje over de grote vangsten en met name de soul-platen en aanverwante zaken. Op 9 oktober 2010 ga ik 's middags langs de boedelhal van Van Der Laan en koop daar zeven singles. In het bericht spreek ik mijn schaamte uit, want ja... het heeft niets van doen met een 'grote vangst' en evenmin met de soul-hobby. Baccara, tweemaal Cheap Trick, Robert Gordon & Link Wray, Patrick Hernandez, Lighttown Skiffle Group en Mary Jane Girls. Leuk om dit terug te lezen, ik vroeg me al af waar en wanneer ik bepaalde platen had gekocht. Tegelijk ook spijt dat ik niet eerder met de 'Singles round-up' ben begonnen, maar ja... zo gaan die dingen.

Op 9 oktober 2011 stap ik 's morgens met de fiets in de trein en laat me middels Zwolle naar Nijverdal brengen. Daar ga ik deze dag fietsen, maar kan maar niet op een leuke route komen. Uiteindelijk wordt het steeds later en besluit ik dan maar via Slagharen naar Zwolle te fietsen. Even na Slagharen gaat een gigantische schok door me heen. Ik realiseer me dan de datum van vandaag: 9-10-11. Ik ben er opeens helemaal niet meer zo gerust op en ben blij als ik ongeschonden in Steenwijk arriveer. Op de zondagen in eind 2011 doe ik de 'Schijf van 5' met het leesplankje zoals ik in 1981 heb leren lezen en schrijven. Het woord is 'Pim' en dat vertaal ik naar 'boy'. Thin Lizzy staat bovenaan met 'The Boys Are Back In Town'. De volgende dag schrijf ik een verhaaltje over de fietstocht van zondag.

In 2012 is het eveneens een dinsdag en dus tijd voor de Week Spot? Nog niet helemaal! Het is de op-een-na-laatste 'Tune Of The Week' voordat ik het de Week Spot ga noemen. Hoewel? Kort daarop begin ik bij Wolfman Radio en Week Spot lijkt me in eerste instantie té ingewikkeld en hou in 'Do The 45' tot mei 2013 'Tune Of The Week' in de show. Daar is de Week Spot inmiddels ook een begrip. In oktober 2012 doe ik een serie 'Classic Week Spots' en op 9 oktober 2012 valt de eer ten beurt aan één van mijn vroegste Northern Soul-singles: 'The Shotgun And The Duck' van Jackie Lee. In 2013 lig ik een beetje achter en publiceer op 10 oktober twee berichten. Daaruit kan ik afleiden dat ik een aflevering van 'Raddraaien' heb bedoeld op deze dag in 2013. Het gaat dan over 'Get Up!' van Technotronic.

Je ontdekt nog eens iets? Op 2014 schrijf ik over 'T Ey in het Vlaamse Belsele en hoe ik daar tien jaar daarvoor terecht ben gekomen dankzij een concert van Fursaxa. De vier dagen in Sint-Niklaas lezen als een spannend jongensboek en toch is het iets dat anno 2018 als lichtjaren geleden aanvoelt. Op de bonnefooi naar België gaan zonder vooraf geregelde slaapruimte en vervolgens jezelf overleveren aan de goedheid van de medemens? Ik heb het jaren vol gehouden maar zou er nu niet meer aan willen denken. In 2015 doe ik 'Van hit naar her' met een, dan, actuele plaat die ik helemaal heb grijs gedraaid in 'Floorfillers'. Ik draai de plaat nog altijd geregeld in de shows en altijd met een verwijzing naar mijn dance-show die ik drie jaar heb gedaan. Het onderwerp is 'Be Right There' van Diplo & Sleepy Tom.

Twee jaar geleden was de platenbeurs in 'De Singel' in Zwolle en het bericht van deze dag gaat over de fietstocht. De daaropvolgende dagen zal ik alle singles onder het vergrootglas leggen in de 'Singles round-up'. Morgen en donderdag wordt het 24 graden. Is dat uitzonderlijk voor de tijd van het jaar? Bij het opzoeken van het bericht van vorig jaar stuit ik op de 'Ligbui' van 15 oktober. Dat is de zondag dat het extreem mooi weer is en ik een mooie lange fietstocht maak. Het kan nóg later in het jaar als het moet! Een jaar geleden eer ik Jerry Ross in de 'Dodenrit'. Verder vanavond? Ik denk een volgende aflevering van 'Raddraaien' en wellicht morgen de Week Spot in combinatie met 'Het zilveren goud'. Even bekijken... Ik ben morgen in ieder geval vrij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten