dinsdag 22 maart 2016

Week Spot: The Radiants



Vanavond een mailtje van Mark. Mijn pakket met singles is op de bus gegaan, alleen... per abuis heeft hij een single bijgevoegd die voor iemand anders was bedoeld. Gelukkig heeft hij een extra exemplaar over om deze persoon alsnog tevreden te stellen, maar ik kan kiezen: Voor een gereduceerde prijs overnemen of terugsturen. Ik hoef niet lang na te denken. Mark is verzamelaar van Europese fotohoezen en de single betreft eentje van Joe Bourne. Ik kan me nog wel heugen dat hij die een paar weken geleden heeft aangeboden en dat ik zoiets heb van: Een beetje kostbaar om deze uit Engeland te halen, maar ik ga er naar uitkijken als hij hier in Nederland op mijn spoor komt. Ik heb Mark dus al toegezegd dat ik de plaat overneem, ook al is de kans dat ik hem goedkoper van Marktplaats kon halen wel aanwezig. De Duitse single, waar ik zaterdag op hoopte, is vanmiddag binnengekomen alsook de Deense. Verder zijn nu nog twee onderweg, maar die gaan waarschijnlijk op de hoop bij de partij van Mark. Ik heb nog getwijfeld of ik de Deense tot Week Spot zou maken, maar kies dan toch voor een 'vergeten' plaatje. Deze heb in december gekocht op Ebay en is nog steeds geen Week Spot geweest: 'Hold On' van The Radiants (1968).

Ik heb in april 2008 een dubbel-cd gekocht: 'The Mod Collection'. Een afschuwelijke lay-out met een scooter een Twiggy-achtig model uit 'Swinging London', maar qua repertoire... Aan alles kun je merken dat dit met veel zorg is samengesteld en niet lukraak een paar standaard-platen uit de kast. Okay, het bevat twee Small Faces-nummers aan het begin van iedere cd, maar verder wordt hier een diepe greep gedaan in de catalogus van Pye. Daar treffen we zomaar 'I Dig Everything' van David Bowie, een nummer dat je bijna niet op andere compilaties treft. 'The Slow Fizz' van The Sapphires en 'The Real Thing' van Kim D zullen opnieuw mijn interesse voor Northern Soul doen oplaaien. Het bevat ook een opname waarover bijna niks is terug te vinden: 'Hold On' van The Montanas. Deze Engelse band geniet vooral succes in Amerika en het schijnt dat 'Hold On' van een recente cd komt met onuitgebracht werk. De reden dat deze op 'The Mod Collection' staat heeft vast te maken met de associatie met het origineel van 'Hold On'. Misschien heeft Chess geen toestemming gekregen voor het gebruik van The Radiants. De cd is echter de kennismaking voor mij en vooral in het begin ben ik erg gecharmeerd van de uitvoering van The Montanas. Totdat ik het origineel van The Radiants hoor. De plaat heeft lang op mijn verlanglijst gestaan en toch weet ik pas afgelopen december een fijn exemplaar te bemachtigen.

Zoals bij zoveel Week Spots beginnen we ook deze week weer in de kerk. In het gebouw van de Greater Harvest Baptist Church in Chicago. De toekomstige Radiants zingen daar in het jongerenkoor. Maurice McCallister formeert de, aanvankelijke, doowop-groep The Radiants en doet de leadzang. Wallace Sampson zingt bariton, Jerome Brooks tweede tenor, Elzie Butler de bas en Charles Washington de eerste tenor. The Radiants volgt The Womack Brothers in hun aanpak. Enerzijds treedt de groep op in kerken met gewijd repertoire, maar tevens werkt het aan eigen nummers voor de nachtclubs. McCallister is daarbij de belangrijkste tekstschrijver. Het hoe en waarom wordt niet vermeld, maar Charles Washington verlaat de groep voordat het de studio in gaat. Hij wordt vervangen door McLauren Green. In 1961 heeft de groep de gospel afgezworen en gaat alleen nog 'seculiere' liederen voortbrengen. De groep neemt een aantal demo's op, maar die worden steevast afgewezen door platenmaatschappijen. Motown doet dat bijvoorbeeld, maar in eerste instantie ook Chess. De groep krijgt desondanks een tweede kans bij Chess en dan gaat het de studio in met Tyran Carlo. Dat is een tijdelijke 'schuilnaam' van Billy Davis. Davis heeft daarvoor met onder andere Berry Gordy liedjes geschreven en heeft een platenmaatschappij gehad: Checkmate Records. De debuutsingle van The Radiants verschijnt in 1962 bij Chess: 'Father Knows Best'. De plaat wordt enkel een hit in Cleveland, Ohio.

Chess volgt de single met 'Heartbreak Society' (1962), 'Shy Guy' en 'I Gotta Dance To Keep My Baby' (beide uit 1963). Het ligt hem niet aan de opnames, die klinken stuk voor stuk alsof ze héle grote hits moeten worden. Het ligt hem echter wel aan de promotie-afdeling van Chess waar men meer behept is met het promoten van gevestigde artiesten. De platen worden geen van allen de hits dat het zou hebben verdiend. McLauren Green moet intussen zijn militaire dienstplicht vervullen en wordt vervangen door Frank McCollum. Tegen het einde van 1964 lopen de spanningen op binnen The Radiants en de groep explodeert. McCallister en Wallace Sampson zijn de enige 'oude' namen die voorkomen in de nieuwe Radiants. Leonard Caston Jr. is de voormalige organist van de kerk waar de leden elkaar hebben ontmoet en komt net uit militaire dienst. Met z'n drieën vormen ze voortaan The Radiants. Andere Chess-artiesten genieten ook mee van het songschrijvers-talent van The Radiants. McCallister schrijft onder andere 'Soulful Dress' voor Sugar Pie DeSanto. 'Voice Your Choice' is in 1964 de eerste single van de heropgerichte Radiants. Het is de grootste hit van The Radiants. Het bereikt 51 in de Billboard en 16 op de R&B. De opvolger heet 'It Ain't No Big Thing' en piekt op 91 in de Hot 100, maar doet 14 op de R&B. Dat nummer is vorig jaar nog Week Spot geweest in de latere cover-versie van The Electrons.

Een jaar na de heroprichting raakt The Radiants alweer in verval. Caston stapt op om zich te concentreren op schrijf- en productiewerk. James Jameson is zijn vervanger en is te horen op de volgende single: 'Baby You Got It'. McCallister verlaat daarna ook het zinkende schip. Chess heeft een andere groep onder contract, The Confessions, en deze hebben 'Don't It Make You Feel Kinda Bad' opgenomen. Dan laten de mannen weten Chess weten dat ze gestopt zijn. Billy Davis laat Confessions-leider Mitchell Bullock met Sampson, Jameson en Victor Caston (Leonard's jongere broer) repeteren en brengt vervolgens The Confessions-single uit als The Radiants. De plaat wordt zowaar een hit, hoewel deze en 'Hold On' voor een Radiants-fan klinken als The Doors zonder Jim Morrison. McCallister is de stem van het oude werk en die ontbreekt op de laatste twee singles van The Radiants. 'Hold On' piekt op 68 in de Hot 100 en doet nummer 35 in de R&B. Het is de laatste hit, hoewel The Radiants tot 1972 nog een aantal opnames zal uitbrengen. McCallister heeft dan McLauren Green gevonden als zangpartner en samen nemen ze een aantal singles op als Maurice & Mac. 'You Left The Water Running' is het meest bekende nummer van het duo. Hoewel The Radiants het niet slecht heeft gedaan, heeft Chess nimmer de moeite gedaan om een elpee uit te brengen. Chess heeft al met al zo'n vijftien singles uitgebracht van de groep, maar toch voelt het geheel aan alsof The Radiants desondanks ondergewaardeerd zijn gebleven.

'Hold On' is een stevig upbeat nummer met een duidelijk Chicago-geluid. Een plaatje dat het in de jaren zestig en zeventig goed moet hebben gedaan bij de Engelse scooter-berijders, vandaar dat dit nummer eigenlijk niet kon ontbreken op een Mod-verzamelaar. Ik ben de single van The Radiants eigenlijk alweer vergeten want dat krijg je met de aanvoer van de afgelopen maanden, maar dit is een goede gelegenheid om deze stamper weer eens af te stoffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten