donderdag 10 maart 2016

Week Spot kwartet: week 10



Ik moet nog altijd even contact leggen met de bewoner in Uffelte, maar ik denk dat ik ga voorstellen om zaterdagmiddag langs te gaan. Ik heb al een oproep gedaan onder de presentatoren dat ik zaterdag 'Do The 45' niet doe en dus is het 'Week Spot kwartet' de enige mogelijkheid om de 'oude' Week Spot's te vernemen. Hoewel... ik draai in 'Do The 45' alleen die uit de laatste drie jaren en dus vallen de plaatjes uit 2012 buiten de boot. Daar staat tegenover dat die vaak al genoeg promotie hebben gehad. Vandaag behandel ik dus de Week Spot's uit deze week, week 10, in 2012, 2013, 2014 en 2015.

2012: You're The Fool-Three Degrees
Rarenorthernsoul verklaart ergens op hun webpagina waarom ze zulke 'lage' prijzen betalen bij inkoop van de platen. Eén van de redenen hiervoor is het flinke bedrag dat ze jaarlijks uitgeven aan advertenties. Dat dit middel werkt, blijkt wel uit hoe ik bij Rarenorthernsoul ben terecht gekomen. Google zocht hun advertentie bij mijn vele zoekopdrachten naar Northern Soul-platen. De eerste platen zijn Outta Sight-heruitgaven, maar dan ontdek ik Buydiscorecords. Ik kan mijn ogen niet geloven en waag er zelfs een telefoontje aan naar Engeland. ,,Waarom veranderen de portokosten niet als ik twaalf singles heb aangevinkt?". Het antwoord is helder. ,,We hebben de platen goedkoop ingekocht waardoor de verzendkosten vaak wel uit kunnen voor ons, maar soms verliezen we er ook iets aan", aldus Steve Jeffries. Ik doe flink boodschappen bij Buydiscorecords en zit volgens mij op bijna twintig, welke worden verzonden voor de prijs van drie. Twee singles blijken niet meer verkrijgbaar en het geld wordt keurig teruggestort. Bij wijze van klantenbinding krijg ik ook nog twee singles cadeau. 'Ask Me' van Ecstasy, Passion & Pain is daarvan uitgegroeid tot een Blauwe Bak-favoriet, de andere is 'Papa Oom Mow Mow' van The Sharonettes en die zit sinds een paar maanden in de algemen jaren zeventig-bak. In deze partij zit ook deze single van Three Degrees, mij totaal onbekend op dat moment. Het blijkt achteraf een b-kant te zijn, maar wel de betere kant. 'You're The Fool' verschijnt in 1971 op het Roulette-label en is daarmee een van de laatsten voordat het trio tekent bij Gamble en Huff. Het goede nieuws is dat het nummer 'in de lift' zit en dat drie pond bij Buydiscorecords al lang niet meer aan de orde is.

2013: Don't Come Lookin' For Me-The Sweet Things
Van één favoriete handelaar naar de andere. Ik bestel in de zomer van 2012 'Find Somebody New' van The Soulettes van mijn 'vriend' uit Chicago. Een half jaar later krijg ik plots een mail van hem dat hij gedurende dat komende weekend een aantal veilingen heeft lopen. 'Hide And Seek' van Lillian Dupree zit ook daarbij, maar die laat ik na veertig dollar lopen. Die ga ik over een paar maanden opnieuw bij hem in de wacht slepen, maar nu voor ietsje meer dan de voorgenoemde veertig dollar. Voor de rest ben ik in januari 2013 nog echt op zoek naar 'stampers' en dus komt 'Undecided' van Inez & Charlie Foxx mijn collectie binnen, maar win ik ook 'Are You My Woman' van The Chi-Lites en 'Run Baby Run' van Alder Ray. Ook mag ik deze single van The Sweet Things voor het startbedrag meenemen. Ik heb dan alleen nog maar de a-kant gehoord, 'You're My Lovin' Baby', en vindt deze erg schattig. Ik noem het de 'Van McCoy-magie'. De keerzijde is echter al een kleine cult-hit in de Northern Soul en ik kies uiteindelijk ook voor deze kant als de Week Spot, hoewel zelfs in 2016 mijn voorkeur uitgaat naar de a-kant. De eerste Peaches uit Peaches & Herb is een van The Sweet Things en dit is hun meest bekende plaat.

2014: You Don't Love Me-Epitome Of Sound
In 2013 denk ik dat ik al een hele Piet ben, maar toch heb ik ook dan nog niet zoveel kaas gegeten van Northern Soul. Ik zie bij Rarenorthernsoul een single staan die domweg té duur is geweest. Ze vragen acht pond voor een, tot op de draad versleten, styreen bootleg van 'You Don't Love Me' van Epitome Of Sound. Het lijkt 'serieus', want de kant van 'You Don't Love Me' heeft nog maar een paar millimeter aan label erop zitten. De eerste eigenaar moet een steekje los hebben gehad, want er is helemaal geen reden om van deze plaat een 'cover-up' te maken. Dat gebeurt overigens wel in het uiterste begin. De plaat wordt in vroeg 1974 ontdekt als het kwalijk zes jaar oud is en finaal geflopt. De dj's in Wigan benoemen dit tot Moses Smith, de zanger van de Northern-hit 'Girl Across The Street', maar het duurt niet lang voordat de ware identiteit uitlekt. Tegen die tijd is deze bootleg ook al een feit, keurig toegeschreven aan Epitome Of Sound, de uitvoerende groep van 'You Don't Love Me'. Deze bootleg lijkt zeldzaam voor mij, maar om nu acht pond te betalen voor drie minuten styreen-'distortion' is wel heel erg gek. Temeer omdat ik een week later ontdek dat Go Ahead een splinternieuwe heruitgave heeft van de single. Die koop ik pas een jaar later en dan moet het natuurlijk ook de Week Spot worden. Een hele echte Northern Soul-klassieker die ik nog geregeld opzet in mijn shows.

2015: You And I-Black Ivory
En zo komen we weer uit bij de 'nieuwe beweging' in de Blauwe Bak. 'You And I' wordt maandenlang ten onrechte als 'té traag' afgezet, terwijl ik vanaf het eerste moment 'gepakt' wordt door de atmosfeer van het nummer. Pas in het nieuwe jaar van 2015 durf ik mezelf over te geven aan de schoonheid en het resultaat is daar: Black Ivory is de Week Spot van een jaar geleden. Hoewel de single nog altijd heel mooi past bij recente aankopen, valt het aantal keren dat ik de plaat recent heb gedraaid vies tegen. Misschien zelfs wel té vaak gedraaid in het begin?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten