dinsdag 22 maart 2016

Singles round-up: maart 6



Normaal gesproken wil ik niet driemaal op een dag publiceren, dat riekt naar de eerste paar maanden van Soul-xotica. Omdat ik donderdag beslist niet dubbel wil publiceren en twee 'Singles round-ups' op één dag ook een beetje teveel van het goede is, doe ik het vandaag toch even. Als dit werk straks is gedaan, kan ik verder naar de volgende uitdaging: Ik heb mezelf gemeld om vanavond de Mod-show waar te nemen voor een Wolfman-collega. Dat is iets waar ik best naar uit kijk, alleen moet ik daarvoor wel wat nummers bijeen harken. Dat ga ik dus straks doen! Ja, vooruit, laten we maar profiteren van het lange slapen van dinsdag. Nu eerst het tweede deel van de vangst in Hoogeveen.

* José Feliciano- And The Sun Will Shine (UK, RCA Victor, 1968)
De Duitse persing heb ik al sinds 1991 in mijn bakken staan, maar zo'n Engelse persing is altijd fijn. Bovendien oogt deze een stuk beter dan mijn exemplaar. Laten we het eens proberen. Ja! Klinkt een stuk beter, hoewel de plaat lichtelijk golft en een paar harde kraakjes heeft. Daar dendert José met gemak overheen, dus niet erg storend. 'Sun' is een compositie van The Bee Gees, op de keerzijde staat 'Rain'. Een eigen compositie die ik al eens heb gedraaid in 'Tuesday Night Music Club', maar helaas heeft deze kant last van enige 'distortion'. Ik twijfel nog even of het een heruitgave zal zijn, maar nee... 'Sun' heeft namelijk de vermelding van 1968, waar 'Rain' die van 1969 heeft. Er staat me ook iets van bij dat 'Sun' pas in november 1969 in de vaderlandse Tipparade heeft gestaan. 45cat vertelt me dat dit het origineel is en op 26 september 1969 uitgebracht in Engeland. Beetje jammer van de 'distortion' in 'Rain', maar verder een leuk item.

* Connie Francis- Lipstick On Your Collar (UK, MGM, 1959, re: 1973)
Ik praat in Hoogeveen met een verzamelaar waar ik me plots even Kleinduimpje bij voel. De man heeft maar liefst 50.000 singles en heeft zijn huis verbouwd om plek te bieden aan zijn hobby. ,,Het is een ziekte", verzucht de man. ,,Ik probeer per week niet meer dan tien te kopen en soms lukt me dat ook". Goedkeurend bekijkt hij de platen die ik inmiddels bijeen heb gezocht. ,,Beetje jammer dit", had hij eerder gezegd en geeft me het lege fotohoesje van 'Don't Bring Me Down' van The Animals. Ik heb dan net Connie Francis zonder hoes uit de bak gehaald en besluit zo The Animals mee te smokkelen. Ik heb deze al in de Belgische fotohoes, maar vooruit... Twee succesnummers van Connie Francis op één single. In Engeland beleeft Connie begin jaren zeventig een kleine revival en dit is het resultaat daarvan. Hoewel ik diverse singles heb van Francis, ben ik nooit echt kapot geweest van haar ballades, maar voor zo'n 'Lipstick On Your Collar' trek ik de dansschoenen aan!

* Greenfield & Cook- Where (NL, Polydor, 1972)
Eén van de allermooiste Greenfield & Cook-singles, als je het mij vraagt, en eentje die merkwaardig genoeg nooit op mijn pad is gekomen. Ik kan me nog wel herinneren dat ik hiervoor nog eens de elpee heb gekocht, dat moet omstreeks 2004 zijn geweest. Het is altijd zo geweest en zal waarschijnlijk ook immer zo blijven: Ik heb de plaat pas als ik het op single heb en dat is bij 'Where' nu het geval.

* Alides Hidding- Hollywood Seven (NL, Polydor, 1980)
Deze heb ik in 2004 al eens gekocht, maar belandt 'per ongeluk' op de slaapkamer op de Rembrandtstraat. Daar is het niet alleen vochtig, maar bovendien zit daar ook de douche. Er zijn meerdere fotohoezen overleden in dat kamertje. Alides is toen zijn hoes kwijtgeraakt (het papieren omhulsel, niet zijn huis zoals ze dat daar in Grun'n zeggen) en nu heb ik dit prachtnummer weer terug in een uitmuntende staat. Ik heb de plaat gemist!

* Kayak- Wintertime (NL, EMI, 1974)
Over 'ontbrekende singles' gesproken, deze 'Wintertime' heb ik wel sinds jaar en dag op de tweede elpee van Kayak, maar dan weer hetzelfde verhaal als bij Greenfield & Cook. De single ontbreekt nog en daar gaat het bij mij om. Ik lees overigens net op de productie-credits dat John Leckie hieraan heeft meegewerkt en dat is iets dat ik nog niet wist.

* KC & The Sunshine Band- Get Down Tonight (Duitsland, RCA Victor, 1975)
Ook eentje die ontbreekt en deze heb ik zelfs niet op een elpee staan. Voor een euro ben ik een gelukkig mens, het levert me de single mét fotohoes op!

* Carole King- Corazón (Duitsland, Ode, 1973)
De collectie bij deze kringloop in Hoogeveen heeft veel gemeen met die van de kringloop in Wolvega in 2014. Die heb ik al genoemd bij 'Sister Golden Hair' van America en daar vind ik ook mijn eerste exemplaar van 'Corazón' van Carole King. Die oogt goed, maar blijft na de brug ernstig haken en ik hoop dat dit exemplaar smetteloos is van begin tot einde.

* Madness- Shut Up (NL, Stiff, 1981)
Dat mijn muzikale interesse is begonnen met Madness moest onderhand wel eens bekend zijn. Met name het cassettebandje dat broer Henk maakt voor mijn achtste verjaardag leidt me de wereld binnen die Madness heet. 'Shut Up' staat eveneens op dat bandje en dat ken ik dan al goed. In de videoclip wordt een televisie gesloopt en dit spreekt zo tot de verbeelding dat mijn broer en ik het 'playbacken' op een Sinterklaasavond. Het plat stampen van de kartonnen doos die de televisie moet voorstellen, neemt bij mij meer aandacht in beslag dan het meezingen van het liedje.

* Mighty Clouds Of Joy- Mighty High (NL, ABC, 1976)
Mighty Clouds Of Joy is een nog immer bestaande gospelgroep welke het voor elkaar heeft gekregen om in de midden jaren zeventig even helemaal door te breken in de wereld van de popmuziek. Dat gebeurt in eerste instantie middels 'Mighty Cloud Of Joy', een nummer dat prachtig aansluit op de populaire Phillysound van die tijd. 'Mighty High' is de opvolger van een jaar later. Het is meer uitdrukkelijk een gospel dan zijn voorganger, maar toch danst het allemaal erg fijn weg. Ik vind hem persoonlijk ietsje minder 'interessant' dan 'Mighty Cloud Of Joy', maar de reserve-Blauwe Bak lonkt nog altijd voor deze 'Mighty High'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten