woensdag 18 februari 2015

Het zilveren goud: februari 1990 + de eerste 10 LP's



Zoals wel vaker het geval is, begin ik dit bericht met een huishoudelijke mededeling. Jullie zijn van de voorgaande jaren gewend dat ik een week vóór de verjaardag een Weekplate opdien. Welnu, ik zou het kunnen gooien op de komende verbouwing van mijn huis (waaronder een nieuwe keuken), maar nee... De interessante woensdagen en donderdagen (in plaat-titels wel te verstaan) zijn schaars en ik kan maar geen woensdag vinden waar ook een leuk verhaal uit valt te trekken. Ik heb de afgelopen week alles op alles gezet om weer op schema te komen, maar een gaatje was achteraf gezien wel handig geweest voor de Week Spot van volgende week. Nee, ik kom tot de conclusie dat ik het dit jaar laat schieten. In plaats daarvan begin ik volgende week donderdag met aftellen. Donderdag een bericht over 2010, vrijdag over 2011, zaterdag 2012, zondag 2013 en maandag de Schijf van 5 met betrekking tot 2014. De dag erna is het grote feest. Vandaag presenteer ik jullie in eerste instantie de vier singles die ik in februari 1990 op de vlooienmarkt in Sneek heb gekocht. Het is de laatste 'rustige' aflevering van 'Het zilveren goud', vanaf volgende maand gaan de sluisdeuren open. Omdat ik recent een opzetje heb gemaakt voor deze serie behandel ik vandaag eveneens de eerste tien elpees die ik heb gekocht.

82. Peter Gunn-Emerson Lake & Palmer
Het is de week van de voorjaarsvakantie dat ik op zaterdag naar de vlooienmarkt in de Veemarkthal in Sneek ga. Ik denk wederom met mijn verse zakgeld, want op een gekke manier kan ik nog precies herinneren wat ik voor deze singles heb gegeven. Net zo goed als dat ik weet dat ik halverwege deze middag bij een kraam met muzikale lekkernijen wordt weggestuurd onder het mom van 'ik heb geen cd's en er zit toch niks tussen dat je leuk vindt, ga maar ergens anders spelen'. Ik zit er allerminst mee want ik maak eerst mijn rondje over de vlooienmarkt en herinner na afloop wat ik waar heb gezien en dat ik graag wil hebben. Dat is ten eerste bij de kraam waar ik vorige maand twee singles van The Bee Gees heb gekocht. De keuze valt ditmaal op een plaatje waarvoor mijn zus verantwoordelijk is. Zij koopt in die tijd, begin jaren tachtig, haar singles in de uitverkoop en ik denk dat ze erg veel plezier heeft gehad van deze van Emerson Lake & Palmer. De plaat blijft aanvankelijk in januari 1980 in de Tipparade steken, maar wordt een half jaar later toch nog de top vijf-hit. Ik schat in dat zus deze vlak na de tipnotering heeft gekocht. Bij mij is 'Peter Gunn' ook in goede handen. Het is een favoriet om te draaien op de rockavonden in Classics in 2005. Die eerste mokerslag van Palmer gaat zo lekker het rood in...

83. Big Bamboo-The Merrymen
Zus komt zaterdagavond even langs in Jutrijp en natuurlijk wil ik haar mijn nieuwe aanwinsten tonen. Ten eerste moet ik ze laten zien, want ze wil ze niet vasthouden, want 'je weet immers maar nooit met spul van de vlooienmarkt'. Verder lijkt ze ook niet bijster onder de indruk van mijn muzieksmaak. Ja, wat wil je ook? The Merrymen! Er staat me iets van bij dat ik deze groep te gast heb gehad in 'Raddraaien' want ik weet opeens allemaal nutteloze details op te sommen over The Merrymen. Ik zal ze jullie besparen, linksboven op de pagina zit een handige zoekfunctie. Ik weet inmiddels dat deze hit-versie uit 1969 een nieuwe opname is, daar ik ook de originele van Emile Straker & The Merrymen in de bakken heb staan. Toch draai ik hem nog geregeld in mijn uitzendingen, soms een beetje uit baldadigheid, want het is immers een erg 'stout' liedje.

84. I'm Your Puppet-James & Bobby Purify
Bij mijn bezoek aan Peter is deze single nog ter sprake gekomen. Ik kon zojuist niet op zijn pagina komen om Emerson Lake & Palmer te 'lenen', hopelijk is dat iets van tijdelijk aard. Soul-xotica kan na vijf jaar niet meer zonder Singlehoesjes! Deze single zal twintig jaar later plaatsnemen in de Blauwe Bak, maar niet vanwege de a-kant. 'I'm Your Puppet' is een mierzoete heropname van het erg leuke liedje uit 1966. James Purify heeft inmiddels een tweede Bobby als het duo de studio induikt voor een nieuwe opname. De b-kant, 'Lay Me Down Easy', heeft de voorkeur bij mij, zelfs jaren voordat ik definitief in de ban raak van 'crossover' en 'seventies soul'. Daar is in 1990 nog geen sprake van, dan ga ik nog voor de hits en ben dus erg content met 'I'm Your Puppet'. Een klein raadseltje bij mijn fotohoes. Onder de gezichten van beide mannen staan verschillende handtekeningen. Ik vermoed dat de plaat dus gesigneerd is door James en Bobby. Gewoon vijfenzeventig ouderwetse centen op de vlooienmarkt in Sneek. (P.S. Ik moest even checken wie vervangen was en kwam zo uit bij een 'Dweilpauze' van 2012 met deze single. Daar zie ik dit fotohoesje dat volgens mij van Singlehoesjes afkomstig is?)

85. Rock & Roll-The Cats
De eerste vorm van nieuwsgierigheid speelt op in mijn verzamelen. Natuurlijk ken ik The Cats, alleen is dit plaatje niet bekend bij mij. Ik had het minder kunnen treffen! In de jaren daarop zal de liefde voor de Volendamse groep alleen maar toenemen. Ja, ik schaam me er allerminst voor, maar ik ben een groot liefhebber van The Cats en heb inmiddels de meeste singles. Het is dus allemaal met deze begonnen!

Verder koop ik op deze vlooienmarkt mijn tiende elpee. Elpees hebben altijd in de schaduw gestaan van de singles in mijn verzameling en eigenlijk 'doen ze ook niet mee', maar toch hou ik tot de zomer van 1992 een administratie bij van de elpees. Ik zit dan op 111 schijven, want een dubbelelpee reken ik als twee losse elpees. Dat heeft een reden, dat gaan jullie bij deze eerste tien wel merken...

1. Voices In The Sky-The Moody Blues (november 1988)
Hoe ik aan deze elpee ben gekomen, verdient geen schoonheidsprijs. Het is iets dat ik me 26 jaar later niet meer kan voorstellen. We zijn niet arm thuis, maar er wordt evenmin met geld gesmeten. En dat hoeft ook niet! Cadeautjes krijg je op je verjaardag en met Sinterklaas. Misschien eens een rijksdaalder voor je rapport en iets uitzoeken tijdens de vakantie. 'Money can't buy me love', zingen The Beatles en ik kan dat beamen. We kunnen als kroost terugkijken op een warm huis met ouders die altijd hebben klaargestaan. Ik hoefde uit school niet naar iemand anders omdat moeder nog moest werken. Nee, moeder wachtte om kwart voor vier met thee en een luisterend oor voor wat we hadden beleefd. Nogmaals: Ik kan me niet indenken wat me heeft bezield, maar laten we het op puberteit houden. Ik weet op een bepaald ogenblik de huishoudportemonnee te vinden en denk dat ik een beter doel heb voor de inhoud. Deze elpee van The Moody Blues bijvoorbeeld. Natuurlijk komt dat binnen een halve dag aan het licht en ik heb flink (en verdiend!) straf gekregen. De plaat moet maar door als Sinterklaas-cadeau. Er trekt een pijnscheut door mijn achterwerk als ik de hoes van deze elpee zie. Het is een Nederlandse compilatie op Decca uit 1984. Erg merkwaardig: 'Voices In The Sky' ontbreekt op het album en bovendien laat de hoes een zeemansgraf zien terwijl The Moody Blues op dat moment nog volop bestaat. In 2011 koop ik deze nog eens op cd en heb hem toen ook al behandeld.

2. Music For The Millions-The Moody Blues (april 1989)
Mijn dertiende en veertiende verjaardag zijn de enige twee jaren dat de modelauto's en platen hand in hand gaan. 'Voices In The Sky' is één van twee interessante elpees bij Music Palace, de andere krijg ik voor mijn veertiende verjaardag van mijn zus. Ze koopt hem in een lunchpauze. ,,Welke elpee heb je gekocht?", vraagt haar baas later. ,,Raar hé", antwoordt mijn zus als ze de plaat laat zien. ,,Mijn jongste broer vraagt om een elpee met muziek van voor mijn geboorte". 'Music For The Millions' is een serie die Decca al jaren gebruikt ten behoeve van de klassieke muziek, in de jaren tachtig doet het ook even aan 'populair'. Dit is het eerste album van The Moody Blues, 'The Magnificent Moodies', in een afwijkende hoes.

3. Night Flight-Justin Hayward (mei 1989)
Het schoolreisje met de LEAO gaat dit jaar naar Drenthe. Eerst 's ochtends naar Kamp Westerbork en daarna naar het dierenpark in Emmen. Na afloop hebben we een uurtje speling en ik vind vlakbij de dierentuin een tweedehands boekwinkeltje met ook een bakje elpees. Daar vind ik deze van Justin Hayward uit 1980. Dezelfde ogen in de bus terug als de ogen die mijn zus van haar baas had gekregen. Hoe haalt iemand het in zijn hoofd? Overal op het web wordt deze elpee verguisd, maar het is uiteindelijk één van mijn meest favoriete elpees geworden.

4. Main Course-The Bee Gees (juni 1989)
Het jaar van de spreekbeurten. Voor Nederlands moeten we een boekbespreking doen en dat wordt in mijn geval de biografie over The Bee Gees. Voor godsdienst/maatschappijleer maak ik een werkstuk over het Leger Des Heils. Daar ben ik in juni 1989 volop mee bezig, maar vind nog wel even tijd om een rommelmarkt in Folsgare mee te pikken. Omdat er geen singles zijn, kijk ik dan maar bij de elpees en pik deze van de gebroeders Gibb mee. Dat ik een half jaar later alsnog 'Nights On Broadway' op single toevoeg aan de collectie spreekt boekdelen: Elpees doen niet mee in mijn verzameling.

5. The Best Of-The Kinks (juni 1989)
Ook zoiets... Ik heb The Animals, Roy Orbison en The Troggs uitgebreid in het zonnetje gehad omdat ik die op 17 juni 1989 heb gekocht. Ik heb deze elpee van The Kinks nooit genoemd, terwijl die ook van die dag stamt. Mijn tante heeft een handel elpees en ik mag ze na afloop van de rommelmarkt hebben. De zon is aangenaam warm op 17 juni 1989 en dat heeft zijn weerslag op de meeste albums. Alleen deze van The Kinks heeft een beetje in de schaduw gelegen: Bob Marley, Jon & Vangelis en Deep Purple zijn fruitschalen-in-wording.

6. Moving Mountains-Justin Hayward (juni 1989)
Platenboer Looper in Sneek heeft een wat merkwaardige inkoopafdeling. De meest exotische albums worden per tientallen tegelijk ingekocht, maar dan...? Een goed deel van de winkel wordt ingenomen door de uitverkoopbak: Elpees voor een tientje per stuk. Daar vind ik ook deze van Justin Hayward uit 1985. Hij weet zich opnieuw vergezeld van vrienden als Jeff Wayne en Peter Knight, maar het is ook de tijd van afschuwelijke synthesizers. Hoewel het album een paar uitschieters kent, is dit toch wel de grootste miskleun die Hayward is begaan.

7. The Other Side Of Life-The Moody Blues (augustus 1989)
Sinds ik in De Draai 'My Song' van The Moody Blues heb gehoord, ben ik op zoek naar 'Every Good Boy Deserves Favour'. Ik juich als ik de elpee tegenkom in het Deense Herning, maar dat verstomd als broer Henk een stukje wil draaien van de plaat. Het label zit aan één kant helemaal over de groeven geplakt. Teleurgesteld ga ik met plaat en kassabon terug naar de winkel. Helaas, ze hebben geen andere exemplaren. Ik kies daarom deze uit ter vervanging. Het zal tot 1993 duren voordat ik mijn 'Every Good Boy' zal krijgen. Eigenlijk hetzelfde als bij de vorige van Justin Hayward. Deze elpee is uit 1986 en kent een paar uitschieters, maar de rest is weinig memorabel. Moet ik erbij zeggen dat ik er altijd in ben geslaagd om 'Sur La Mer' (1988) buiten de deur te houden, want dat is het dieptepunt van The Moodies.

8. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band-The Bee Gees (augustus 1989)
Hier is dan de reden waarom ik dubbelelpees als twee elpees beschouw: Deze dubbelelpee heeft namelijk maar één elpee in de hoes. Hij is goedkoop, althans... dat denk ik, en de plaat gaat nog het meeste mee vanwege mijn interesse in The Bee Gees, maar ik kan me niet heugen dat ik hem ooit heb opgezet.

9. I've Gotta Get A Message To You-The Bee Gees (oktober 1989)
Deze elpee koop ik op de fancy-fair in de Veemarkthal in Sneek. Eind jaren zeventig regent het budget-compilaties van The Bee Gees. Deze is op het Engelse Pickwick-label en kenmerkt zich door een nieuwsgierige repertoire-keuze. Zonder deze elpee zou ik wellicht nooit het prachtige 'Elisa' uit 1972 hebben gehoord. 'I Am The World', de b-kant van 'Spicks & Specks', is in 'reprocessed stereo' en klinkt erg psychedelisch.

10. The Best Of-The Bee Gees (februari 1990)
Maar... dit is het échte werk! Het overzicht van de Polydor-singles van 'Spicks & Specks' tot en met 'I Started A Joke'. Met 'I Can't See Nobody' (b-kant van 'New York Mining Disaster 1941') en album-track 'Every Christian Lion Hearted Man Will Show You' als bonus. Toch ook hier weer hetzelfde: De zoektocht naar de singles gaat onverminderd door. Ik ga de komende maanden, waar van toepassing, de elpees meenemen in 'Het zilveren goud'.

Morgen de Week Spot van vorige week in 2012. Ja, een kleine vergissing, The Gems had deze week gemoeten en dus draai ik ze hierbij om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten