dinsdag 4 mei 2010

eindelijk volwassen deel 1: nr. 15


,,Hejje-'t al heurd? Gerrit wordt volwassen". ,,Neeee, dat kan toch niet". ,,Toch wel! Staat op zijn blog". Ho lieve mensen! Mijn singeltjes-collectie is bijna volwassen, de verzamelaar blijft als vanouds. Dus de ex-vriendinnen mogen weer vertrekken en mijn moeder mag weer zorgen maken! Hoewel ik al in 1988 met verzamelen begon, reken ik 17 juni 1989 tot de startdatum. Het lijkt me leuk de komende weken zo nu en dan één van de allereerste singles eruit te pikken. Vandaag nummer 15: 'Spirits In The Night' van Manfred Mann's Earth Band.

Op die 17e juni 1989 heb ik deze single al twee jaar in mijn bezit. Voor een dubbeltje van mijn tante gekocht op een rommelmarkt bij ons in de straat. Vraag 1: Waarom koopt een twaalfjarige nu precies deze single? De eerste reden is dat de single uit mijn geboortejaar komt. Ten tweede vind ik die langharige jongens op de hoes best stoer. En dan 'Spirits In The Night'. Geen idee wat het betekent, maar het heeft 'iets'.

Als twaalfjarige op ontdekkingsreis had ik een mindere introductie kunnen krijgen! Overigens was het niet de enige single die ik kocht. De anderen waren: 'Mexico I Can't Say Goodbye' van Bolland & Bolland, 'Hollanders' van Alexander Curly, 'Do You Wanna Touch Me' van Gary Glitter en 'De Wolf' van Peter & Zijn Rockets. Het was juni 1987 en singles waren toen gewoon een dubbeltje.

Het waren de laatste maanden op de basisschool. Mijn zus ging over een paar weken trouwen. Ik weet nog dat ik de 's middags nog met mijn ouders naar de stad moest om kleren te kopen. Anders een feestje, maar vandaag niet. Ik zou het liefste de hele dag over de rommelmarkt willen lopen, al weet ik na drie rondjes wel wat iedereen in de aanbieding heeft. Misschien heeft het ook wel iets speciaals omdat er eindelijk iets in Jutrijp te doen is. Het zou immers nog jaren duren voordat er weer eens wat in het dorp zou gebeuren...

Een single heeft twee kanten. Zeker in die beginperiode draai ik ook b-kanten. 'As Above So Below' dus ook. De betekenis leer ik pas jaren later. Gedurende de Tweede Wereldoorlog wilde een Engelse bioloog opnames maken van een nachtegaal. Hij had nog maar net een microfoontje in de struik gehangen, of de nachtegaal begon te zingen. Plots een stijgt een lawaai op uit de lucht. Een aantal bommenwerpers trekken over. De bioloog hoopt nog dat de microfoon zich uitsluitend op de nachtegaal zal concentreren. De opname zal echter een legendarische status krijgen. De nachtegaal zingt over de sonore brom van de bommenwerpers en levert een schitterend contrast op. Het zou Manfred Mann in 1975 inspireren tot het album 'Nightingales And Bombers' en een stukje van de bewuste opname zit aan het eind van 'As Above So Below'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten