woensdag 10 oktober 2018

Week Spot: The Blossoms



Is de boom al gerooid? Nee, ik ben praktisch niet in de tuin geweest op mijn vrije dag. Ik hen wel weer het plein vrij gemaakt van eikeltjes. maar dat doe ik voornamelijk voor mijn lieve buurvrouw. Even een lekker stukje fietsen, daar heb ik wel zin in. Het is nauwelijks een 'horizontaal zeven letters' waard want het is grotendeels een rondje dat ik vaker maak. Nu dan gecombineerd met een stukje 'heenweg van de vakantie': Over de Witteltermade naar Wittelte. In Dwingeloo haal ik een paar boodschapjes waaronder een dagkaart van de NS. Ik wil namelijk binnenkort eens een zondag naar de kust en een wandeling met W. maken. Zestien euro voor op en neer van Meppel naar Leiden en ook nog een gratis kopje koffie? Koopje! Vanaf Dwingeloo ga ik via Lhee naar Spier. Ik zie bij de toegangspoort dat het is uitgeroepen tot 'mooiste fietspad van Drenthe' in 2017 en ik kan dat volledig beamen. Mooie bochten, heuveltjes, soms dwars door een kudde vee en een prachtig betonnen pad zonder kullen of andere oneffenheden. De stier is bedrieglijk 'cool' en zet me nog even op het verkeerde been, maar hij laat me de kudde doorkruisen. Het zijn trouwens 'gewone' Nederlandse koeien. Bij Schotse hooglanders zou ik een bochtje om gaan fietsen. Langs Pesse en Ruinen en door Ansen en Rheebruggen arriveer ik weer in Uffelte. Vandaag ga ik het over zeven singles hebben. Een Week Spot en straks zes aanwinsten uit oktober 1993.

,,Deze gok durf ik wel aan", laat ik Mark op een vrijdagavond in juli weten. Ik ben dan juist naar het concert in De Buze geweest en heb eerder die dag net een pakket van hem ontvangen. The Blossoms gaat als eerste op de lijst van nieuwe reserveringen. De prijs is goed en ik ben helemaal dolgelukkig als ik later hoor dat het de Engelse Mojo is. Het is met name Warner-Chappell dat de laatste maanden 'onze' Youtube een stuk minder fijn heeft gemaakt. Supertramp, Prince en de eigenaren van Motown zijn alert op Youtube en laten direct iedere upload verwijderen. Grappig genoeg laat Robert Fripp geen King Crimson toe in download-databases, maar zijn de nummers veelvuldig verkrijgbaar op Youtube. Warner-Chappell maakt er echt een potje vat. Een kennis wilde een obscuur b-kantje van The Hunters delen met ons. Daar stak RCA een stokje voor terwijl datzelfde label nog nooit gehoor heeft gegeven aan een volwaardige uitgave van het werk van The Hunters. Warner-Chappell blokkeert eveneens een punknummer van een onafhankelijke band in een Facebook-stream. Waar Warner-Chappell meent recht te hebben bij The Blossoms is iets dat me niet duidelijk is. Feit is wel dat beide kanten van de single in Engeland zijn te vinden op Youtube, maar dat deze niet in Nederland ten gehore mogen worden gebracht. Ik moet dus een beetje 'gokken' bij deze single.

Ritchie Blackmore weet van de helft van zijn eerste opnamesessies niets meer te herinneren. Jimmy Page houdt daarentegen een boekhouding bij. Ik weet niet van wie de verdienste afkomstig is, maar de geschiedenis van The Dreamers en The Blossoms is zeer uitgebreid! The Dreamers ontstaat in 1954 en is in eerste instantie een sextet. De leden zijn Gloria Jones (NIET van 'Tainted Love' en T.Rex!), Fanita Barret, Nanette Williams, Annette Williams (blijkbaar een luie vader en moeder die met één klank de hele kroost on de etenstafel wilde hebben?), Patricia Howard en Jewel Cobbs. De laatste twee verdwijnen al snel van het toneel. In 1955 maakt de groep haar plaatdebuut met Richard Berry en zijn 'At Last'. Als Richard Berry & The Dreamers maakt het nog twee singles, hoewel Berry op de b-kant gebruik maakt van The Cadets die daarvoor weer geen credit krijgen. The Blossoms doet in 1955 met Jesse Belvin mee op 'Good Rockin' Daddy' van Etta James. In 1956 stapt Nanette Williams op en is Jennell Hawkins te horen op één single van The Blossoms. In 1957 gaat de groep platen maken voor Capitol en verandert dan de naam in The Blossoms. In 1958 komt Darlene Wright de groep versterken als leadzangeres. Ik zou een bericht ter grootte van drie telefoonboeken kunnen schrijven over de verschillende legendarische opnamesessies die zijn bijgewoond door The Blossoms, maar dat doe ik niet. Ik zag op Discogs dat het de week van de cassette is en dus kan ik nu versneld vooruit spoelen?

Nadat het met onder andere Elvis Presley en Sam Cooke in de studio is geweest, komt The Blossoms in 1961 in het vizier van Phil Spector. Hij heeft veel haast. Gene Pitney en Vikki Carr dreigen al met cover-versies van 'He's A Rebel' en Spector wil als eerste zijn met The Crystals. Hoewel The Crystals zélf een ervaren groep is, kan dit niet binnen onafzienbare tijd de plaat opnemen en dus laat Spector het doen door Darlene Love (Wright) en The Blossoms. The Blossoms doet met Bobby Sheen eveneens 'Zip-A-Dee Doo-Dah' als Bob B. Soxx & The Bluejeans. Het sessiewerk gaat onverminderd voor en zo horen we The Blossoms onder andere op 'Monster Mash' van Bobby 'Boris' Pickett & The Crypt Kickers. Je zou een radioshow of podcast van uren kunnen maken over alle sessies waaraan The Blossoms hebben meegewerkt. Soms een gedeelte van de groep en in enkele gevallen zelfs uitgebreid met extra zangeressen. Jean King komt in 1965 bij The Blossoms en Annette Williams is dan al langere tijd afwezig.

In 1972 is The Blossoms het trio van Jean King, Darlene Love en Fanita James. Het maakt in dat jaar twee singles voor het Lion-label welke beide hoog staan aangeschreven bij dj's en verzamelaars van crossover-soul. 'Touchdown' krijgt zelfs een Engelse release op het Mojo-label en de keerzijde daarvan is de Week Spot van deze week. Ik heb het in eerste instantie moeilijk gevonden bij deze 'double-sider', maar sinds een paar weken in 'It's All Up To You' gaan groeien en groeien. Ik sla er zelfs een hoop meer recente aankopen voor over om dit deze week tot Week Spot te benoemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten