maandag 22 oktober 2018

Singles round-up: oktober 3



,,En... hoe was je weekend?". Huh? Het lijkt wel een bedrijfskantine hier. Toch snap ik de vraag wel want ik had bewust gekozen voor viermaal een 'Singles round-up' om het 'gemakkelijk' te houden in het weekend. En nu heb ik opeens niet gepubliceerd tijdens het weekend? Om de vraag te beantwoorden: Ik heb niet een heel bijzonder weekend gehad. Zaterdagmiddag gewoon post bezorgd, na afloop een heel klein stukje om gefietst. Zaterdagavond 'Do The 45' en zondag overdag meest uitgeteld in de woonkamer door gebracht. Gisteravond 'The Vinyl Countdown' en dan maar weer slapen om vandaag aan de slag te kunnen. Zie daar: Jullie hebben twee berichten te goed. Toch geef ik de voorkeur eraan, als het niet beslist hoeft, om tweemaal een 'Singles round-up' achter elkaar te doen. Vanavond het derde deel en een foto van woensdag die ik op Facebook had willen plaatsen, maar waar ik niet aan toe ben gekomen. Morgen het vierde deel 'Singles round-up' en wellicht de nieuwe Week Spot. Dan zit ik weer op schema! Nu de volgende zes singles uit Hoogeveen van woensdag.

* Mai Tai- History (NL, Injection, 1985)
Ik heb lange tijd een reden voor mezelf om de jaren tachtig te verafschuwen. Ik kan me zelfs herinneren uit de tijd dat ik pas weer ben begonnen met herontdekken van de parels uit dat decennium dat ik een bericht lees over een recent optreden van Mai Tai. Ik lig dubbel van het lachen. In de jaren tachtig probeer ik Mai Tai zoveel mogelijk te ontwijken. Dat lukt doorgaans wel mits je niet op maandag naar de Avro op Hilversum 3 luistert. Dan is het opeens 2014 en ben ik in Engeland voor, voorlopig, mijn laatste live-optreden in Watford. De avond ervoor zit ik in de bed & breakfast in Radlett en vermaak me met de DAB-radio. Zo kom ik terecht bij de show van Pete Waterman op Smooth Radio. Inderdaad, dé Waterman als in Stock, Aitken & Waterman. Waterman is vooral zakelijk verantwoordelijk voor het trio en hij is van oudsher een Northern Soul-dj. Op Smooth draait hij zijn favoriete muziek uit de jaren tachtig en opeens hoor ik 'Female Intuition' van Mai Tai. Dan valt het kwartje pas! Het is de kneuterigheid van de Avro dat geen goeds heeft gedaan voor mijn kijk op Mai Tai. De groep zélf heeft een zeer 'internationaal' geluid en de productie van Fluitsma en Van Tijn zit dicht aan tegen dat van Stock, Aitken & Waterman. Nu dan de eerste single van Mai Tai in mijn bakken en eindelijk tijd om ook eens rond te kijken voor de andere singles van het trio.

* The Specials- Ghost Town (Duitsland, 2 Tone, 1981)
De tijd vliegt! Over drie weken is 'The Big One 7' alweer verleden tijd. Het driedaagse festival met reggae- en ska-bands in Engeland, alles voor het goede doel dat Specialized heet. Wolfman Radio is het officiële Specialized-station en dat betekent onder andere dat we live-uitzendingen hebben vanaf het festival. Omdat reis, entree en verblijf allemaal voor eigen kosten komen, kan ik niet de motivatie vinden om diep in de buidel te tasten voor vier dagen werk op een festival waarvoor ik zelfs nog entree moet betalen en dus doe ik sinds jaren de 'thuisbssis'. Een ontbijtshow in de morgen, een aftershow en soms nog een uurtje tussendoor als de mannen in Engeland even de benen willen strekken. Specialized dankt de naam aan The Specials. Het verlangen van twee oude Specials-fans om de oorspronkelijke groep bijeen te krijgen, gaat niet lukken. Dan besluiten ze een festival te vormen rondom bands die The Specials hoog in het vaandel hebben als inspiratiebron en laat hen tenminste één Specials-cover uitvoeren. Dat is 2012 en een paar weken voordat ik bij Wolfman Radio kom als presentator. In 2013 staat The Beat centraal, in 2014 Madness, in 2015 The Clash, in 2016 Bob Marley, in 2017 The Jam en dit jaar de 'Boss-sound'. Dat laatste is de stokoude reggae uit de jaren zestig op labels als Trojan. 'Ghost Town' is lange tijd de enige single die ontbreekt in mijn verzameling, maar er is geen man overboord. Voor de digitale shows maak ik graag gebruik van de 12" dub-versie. Nu heb ik voor een euro een zeer fraai exemplaar met fotohoes, dus het is het wachten meer dan waard geweest!

* Stephanie De Sykes & Rain- Born With A Smile On My Face (NL, Ariola, 1974)
Gedurende de zomermaanden heb ik steeds op zondagavond 'The Summer Spirit Of...' gedaan. Iedere week een volledige top 40 of 50 van bestverkochte singles gedurende een bepaalde zomer in Engeland. Dankzij deze shows heb ik een aantal plaatjes leren kennen en 'Born With A Smile On My Face' is daar eentje van. Een grote hit in Engeland in de zomer van 1974 maar niet goed genoeg voor de Nederlandse Top 40. Een heerlijk onbezonnen plaatje in de sfeer van Middle Of The Road. Erg fijn! Ik ben ook wel benieuwd naar de b-kant. 'Woman's Intuition' is mede-geschreven door De Sykes, maar is en blijft pure pop, hoewel het minder uitbundig is dan de a-kant. Extra leuk omdat de single in het fotohoesje zit en op de keerzijde worden een aantal nieuwe elpees aangeboden. 'Mayfly' is er eentje van en bovendien zie ik dat 'Live In Amsterdam' van Flying Burrito Brothers écht op de Nederlandse Ariola is uitgebracht.

* 10CC- Art For Arts Sake (NL, Mercury, 1975)
'Not heard in a dog's age', gaat hier op. Ik heb het nummer eens gehoord toen ik in Mossley woonde en zag toen al geen reden om actief te zoeken naar de plaat. Anno 2018 kan ik het iets beter waarderen. Het is wel weer een typisch 10CC-nummer, maar het is nu eenmaal geen 'I'm Not In Love' of 'I'm Mandy Fly Me'. Als het niet met de Nederlandse fotohoes was, had ik de plaat waarschijnlijk laten liggen.

* Three Degrees- Take Good Care Of Yourself (NL, Philadelphia, 1975)
Ik heb de Duitse uitvoering met fotohoes sinds 2009 en de plaat fungeert enige tijd als 'kick-out' bij optredens in de kroeg. Toch heeft die single zijn beste tijd gehad. Het mag nu naast de Nederlandse staan met afwijkende fotohoes. Deze klinkt in ieder geval een stuk beter!

* The Trammps- Save A Place (NL, Philadelphia, 1975)
,,Moet ik nu echt een griet zoeken die midden op straat voor de camera gaat dansen?", luidt de hartenkreet van een Engelse vriend. Hij is soul-handelaar en doelt op de 'viral' videoclip van de danseres op 'Happy' van Pharrell. Hij gebruikt het om een single van The Trammps aan te prijzen. Ik ben woensdag even vergeten welke titel het is en het blijkt 'Trusting Heart' te zijn. Nu heb ik voor een euro 'Save A Place' met fotohoes. Ik heb de singles woensdag al ingevoerd in de corresponderende jaren zestig, zeventig en tachtig-bakken en dus zou het te laat zijn voor de Blauwe Bak? Ach, het is een goed nummer, maar moet selectief blijven met de Blauwe Bak. Gewoon in de jaren zeventig bij de overige Trammps-singles. Alleen 'Hold Back The Night' heeft een behoorlijke tijd doorgebracht in de reserve-Blauwe Bak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten