dinsdag 20 februari 2018

Hier en nu: Rae Morris



Ik lig flink achter op schema, maar ga dat de komende tijd weer inhalen. Ik heb het al zeven jaar volgehouden om iedere maand met de hoeveelheid berichten als het aantal dagen in de maand te eindigen en wil dit graag voortzetten. De disciple om dagelijks te publiceren is soms ver te zoeken, maar moet daarbij benadrukken dat mijn werk en vrije tijd flink anders is verdeeld ten opzichte van 2011. Ik heb dikwijls gehoord dat ik té streng voor mezelf ben met Soul-xotica en, ja, dat geef ik eerlijk toe. Met mezelf is echter niet in discussie te gaan en dus gaat de voet weer op het gaspedaal. Deze 'Hier en nu' was op de lange baan gegaan als ik de 'Weekplate' had voortgezet, maar hij mag nu de 'Singles round-up'-serie even 'onderbreken'. Wekelijks maak ik mijn gang langs de nieuwe album-releases en daar zit altijd wel een verrassing tussen. Hoewel? Rae Morris' laatste album staat in de 'etalage' van de database waar ik mijn muziek vandaan haal en het is de combinatie van de hoes en de titel. 'Someone Out There' associeer ik natuurlijk eerst met The Flirtations. Ik kan haar gezicht niet zien op de hoes, maar haar catsuit trekt meteen mijn aandacht. Ik heb het titelnummer gedraaid in 'Afterglow' van afgelopen donderdag en besluit ter plekke het hele album te kopen. Tijd om eens te onderzoeken wie deze Rae Morris nu eigenlijk is.

Om met de deur in huis te vallen: Nee, 'Someone Out There' is niet hetzelfde nummer als van The Flirtations. Wellicht nog eens een derde titel zoeken en dan kan het door voor de 'Eretitel' (en eerst 'Listen Carefully' natuurlijk!). Hoewel MTV in de vroege jaren negentig de grenzen van 'alternatief' behoorlijk heeft doen vervagen, bestaan voor mij eigenlijk maar twee kwalificaties in de popmuziek: Pop en alternatief. 'Pop' is voor mij muziek die voldoet aan alle heersende trends en dat gemaakt is om zich te scharen bij de groten op de hitparade. Soms draaft het een beetje door en wordt het té commercieel. Bij 'alternatief' is de populariteit op de hitparade duidelijk ondergeschikt. Er zitten zelfs 'afschrikwekkende' elementen in om het tot een succes te brengen in de jukebox van Sky Radio. Soms kom je een album tegen dat in een schemergebied zit tussen 'pop' en 'alternatief' en zo kom ik uit bij 'Someone Out There' van Rae Morris. Té commercieel voor VPRO's Luisterpaal en tevens té ongrijpbaar voor de 'hap-slik-weg-hitparade'. Het levert mijns inziens kleine parels op.

Het verhaal van Rae Morris vertelt het al een beetje. Qua commercie had het verhaal gepast dat Rae zich had opgegeven voor 'The X-Factor' of iets dergelijks of wellicht een goed bekeken Youtube-kanaal met covers zou hebben gehad. Het toont echter een verhaal van de andere kant. Het proces van zélf liedjes schrijven. Laten we Morris eens onder een vergrootglas leggen. Ik zit met mijn voet omhoog nadat ik bij een concert in Scharnegoutum keihard onderuit ben gegaan en mijn enkelband heb ingescheurd. Op dat moment, 2 september 1992, bevalt moeder Morris in het Engelse Blackpool van een gezonde dochter. Ze krijgt de naam Rachel Anne. Als vierjarige krijgt ze al pianolessen en haar vervolgonderwijs staat ook grotendeels in het teken van de muziek. Toch moeten er drankjes op de toog komen en zo werkt ze als serveerster in de kantine van Blackpool FC, de plaatselijke voetbalclub. Tijdens haar schooltijd begint ze met optredens in en rond Blackpool en zo komt ze in contact met Sean McGinty van BBC Radio Lancashire. Hij zorgt ervoor dat Morris een podium krijgt op een festival en dat resulteert weer in een publicatie-contract met Universal. Qua platenlabels heeft ze een ruime keuze en kiest uiteindelijk voor Atlantic. In tegenstelling tot andere platenlabels geeft Atlantic haar 'rust' om haar muziek uit te werken zoals zij dat wil.

Ze krijgt hulp van een andere singer-songwriter uit Blackpool, Karima Francis, met wie ze ook een relatie heeft voor twee jaar. Haar debuutalbum 'Unguarded' behandelt deze relatie en dat levert interessante observaties op. Het is namelijk de eerste keer dat Morris méér voelt voor iemand van hetzelfde geslacht. Francis brengt haar verder de kneepjes bij van het schrijven van liedjes. In de jaren 2012 tot en met 2014 brengt ze enkele EP's uit evenals singles waarvan de meesten uiteindelijk op haar debuutalbum terecht komen. In 2014 werkt ze samen met Clean Bandit op het nummer 'Up Again' en is ze te horen in 'Luna' van Bombay Bicycle Club. 'Unguarded' verschijnt in januari 2015 en even daarvoor is ze door de BBC getipt als 'the sound of 2015'. Dat gaat haar niet onaardig af want het debuut piekt op een negende plek in de albumlijsten. Ze is later in hetzelfde jaar veelvuldig op televisie te zien dankzij een reclame voor het modemerk Boohoo. Ook is haar liedje 'Love Again' daarin te horen. Ze doet mee op Sivu's 'The Nile' en doet een ronde langs de grote Engelse festivals waaronder Glastonbury.

Ze werkt al enige tijd nauw samen met Fryars, een elektronica-muzikant uit Londen die eveneens zijn composities heeft ondergebracht bij Universal. Hij krijgt een speciale rol toebedeeld op 'Someone Out There', het nieuwste album van Rae Morris. Het is haar eigen wens om het kleinood méér elektronisch te laten klinken. Ik moet zeggen: Met wisselend succes. Sommige nummers op het album zijn een beetje 'over the top' in mijn optiek en dat werkt evenmin op de hitparade. Op andere ogenblikken blijft ze lekker op afstand en schuift het meer richting de aanpak van Clean Bandit. Het titelnummer is daarvan een fraai voorbeeld. Het blaast me letterlijk omver als ik het voor de eerste keer helemaal draai in 'Afterglow'. Sterker nog: Het gaat over een paar uur op herhaling in 'Tuesday Night Music Club'. Het album is op 2 februari van dit jaar uitgebracht, ze heeft reeds drie singles van het album gehaald en dit heeft nog niet tot succes geleid. Vooralsnog zijn alleen 'Under The Shadows' (nummer 53) en 'Love Again' (nummer 83) bescheiden hits geweest in Engeland. Een singer-songwriter om sowieso in de gaten te houden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten