woensdag 14 februari 2018

Het zilveren goud: februari 1993 deel I



Gwen Owens is vandaag in goede gezondheid gearriveerd van haar reis vanuit Canada. Als het goed is, heeft Mark maandag of gisteren de 'reserveringen' van de afgelopen maanden op de post gedaan en die verwacht ik (erg optimistisch) rond het weekend. Dat levert volgende week dus een flinke serie op van de 'Singles round-up'. Na een paar 'rustige' maanden begint 'Het zilveren goud' ook weer te groeien met het hoogtepunt in juni. Dan kunnen jullie een wekeijkse aflevering van 'Het zilveren goud' tegemoet zien zoals in oktober. Vijfentwintig jaar geleden koop ik 32 singles in deze maand en dat zou ook best in één bericht passen. Omdat het volgende maand alweer het dubbele is, begin ik de tweeëndertig nu al te 'splitsen'. Ik begin niet waar ik vorige maand ben opgehouden, maar grijp zestien midden uit het aanbod van februari. Ik koop namelijk de helft van de singles van deze maand op de vlooienmarkt in Sneek. Met een kleine herinnering aan dat fenomeen zou ik dan uitkomen op een bericht van normale lengte.

Hoelang is het geleden dat ik voor het laatst in de veemarkthal ben geweest? Ik denk dat ik weer uitkom bij het weekend dat al een paar keer ter sprake is gekomen. Het weekend van The Fall in Het Bolwerk en dezelfde tijd dat ik een cassettebandje opneem met onder andere Pearls Before Swine. De fancy fair van de Gereformeerde Kerk. In de jaren negentig kijk ik reikhalsend uit naar deze markt. De Hervormde Kerk heeft een markt in oktober maar daar zijn de platen niet veel soeps, de Gereformeerde Kerk lijkt te profiteren van de voorjaarsschoonmaak en daar kom ik steevast guldens tekort. Ik meen me te herinneren dat de veemarkthal in de jaren negentig op de nominatie heeft gestaan om gesloopt te worden. Daar kan ik niets over terug vinden, integendeel zelfs: Je kan nog zeer regelmatig terecht voor een vlooienmarkt en zal Beca (bekende naam voor mij) wel eens een jubileum op haar naam hebben staan. De tweewekelijkse vlooienmarkt is al in de jaren tachtig een begrip, een tijd dat kopen- en verkopen van tweedehands gebruiksvoorwerpen nog niet zo is ingeburgerd als nu. Mijn vroegste herinnering van de vlooienmarkt dateert van de vroege jaren tachtig. Met name mijn oudste broer koopt daar bergen platen omstreeks 1981 en zal aan het einde van de rit nooit meer dan vijf gulden kwijt zijn geweest. Voor de hele berg...

Ik weet niet meer hoe we er terecht komen, maar op een zeker moment gaan we met het hele gezin naar de vlooienmarkt. Het beeld dat meteen naar boven komt: De muffe geur (die ik nog steeds kan ophalen) en zoiets afgrijselijks als tweedehands knuffeldieren. Ik kan spontaan huilen als ik denk dat 'beer' hier ooit terecht zal komen en ik hoop maar op een pluche hemel. Muf, rare verkopers en tweedehands speelgoed. Dat is mijn eerste indruk van de vlooienmarkt. Tóch kan je er prima terecht voor platen en die hoef je per slot van rekening niet te ruiken of te likken. De geur is door de jaren heen altijd gebleven, ook al gooit de frituur nog een extra reuksensatie in de strijd. Vanaf de zomer van 1989 is het één van mijn favoriete uitstapjes. Geld vooraf tellen, drie gulden voor de entree en de rest mag besteed worden aan het zwarte vinyl. In de eerste maanden van 1993 is het even helemaal feest. Ik geloof dat ik de vrijdag vóór deze vlooienmarkt mijn laatste werkdag heb gehad op de zuivelfabriek, maar ik zit nog altijd royaal in het geld. Ik doe vooral 'boodschappen' bij een handelaar die al twee jaar met zijn bak platen loopt te leuren. Ik sla hem meestal over omdat ik de platen een beetje onder mijn norm zitten. Niet qua muziek, maar wel in de behandeling. De bak zit namelijk tjokvol singles zonder hoesjes. De meeste exemplaren heb ik een kwart eeuw later al eens vervangen.

1063 Lady Of The Night-Ben Cramer (NL, Omega, 1970)
1064 La La La-Massiel (NL, Philips, 1968)
1065 The Weight-Aretha Franklin (NL, Atlantic, 1969)
1066 Hello Hurray-Alice Cooper (NL, Warner Bros., 1973)

Nogmaals, deze aflevering sluit niet aan op die van januari. De titels 1052 tot en met 1062 en vervolgens 1079 tot en met 1084 komen volgende week aan bod. 1063 tot en met 1078 zijn de singles die ik deze zaterdag koop op de vlooienmarkt in Sneek. Ik begin met de handelaar met de 'hoesloze' singles. Een gulden per stuk is nogal aan de prijs voor platen die in sommige gevallen niet te draaien zijn. Massiel heb ik van de bovenstaande vier later eens beter gekocht met fotohoes en volgens mij heb ik Alice Cooper ook wel dubbel. Ben Cramer is in 1993 een verrassing voor mij. Een grotesk nummer met een opvallende naam als de producent. Niemand minder dan Richard Gottehrer is hiervoor verantwoordelijk, dezelfde man die later Blondie produceert en een lange staat van dienst heeft. Hoe het komt dat Gottehrer twee Ben Cramer-singles heeft geproduceerd, is iets waar ik binnenkort nog wel eens wil induiken.

1067 Cum On Feel The Noize-Slade (NL, Polydor, 1973)
1068 Tonight Today-Dozy, Beaky, Mick & Tich (NL, Fontana, 1969)
1069 The Boxer-Simon & Garfunkel (NL, CBS, 1969)
1070 Because I Love-Majority One (NL, Pink Elephant, 1972)

De laatste is onlangs nog aan bod gekomen in 'Raddraaien'. Het kost me een paar pogingen om uiteindelijk de plaat in een uitmuntende staat te bemachtigen. Deze eerste is een drama. Slade heb ik sowieso dubbel, Simon & Garfunkel is een twijfelgeval maar die draai ik sowieso nooit van single. Dozy, Beaky, Mick & Tich heeft wel een paar 'upgrades' gekregen door de jaren heen. Ik heb dit exemplaar uit 1993 een hele tijd gehouden maar er is eens door een onhandig ongelukje een hoek uit geslagen. Dan móet ik op zoek naar een vervangende single en die vind ik ter overvloede!

1071 Sultana-Titanic (NL, CBS, 1971)
1072 Dance Cleopatra-Prince Buster (NL, Blue Elephant, 1972)
1073 Let's Dance/Ay No Digas-Chris Montez (NL, CBS, 1981)
1074 Just When I Needed You Most-Randy Vanwarmer (NL, Bearsville, 1979)

De eerste twee zijn de laatsten uit de bak met de 'hoesloze' singles. Prince Buster heb ik nog altijd zoals ik die in 1993 heb gekocht, Titanic is in de loop der jaren vervangen door eentje met fotohoes. De single van Chris Montez komt uit de Nederlandse 'Do You Remember'-serie van CBS. Als ik me niet vergis is 'Let's Dance' een nieuwe opname en dateert waarschijnlijk van dezelfde tijd als de hit 'Ay No Digas'. Ook Randy Vanwarmer heb ik met het fotohoesje. Wie kent het supermarktketen A&O nog? De eerste eigenaar (m/v) van Randy Vanwarmer heeft een nummer geschreven op een prijssticker van deze winkel. Over vergane glorie gesproken...

1075 Screaming Night Hog-Steppenwolf (NL, Stateside, 1970)
1076 What's New Pussycat-Tom Jones (NL, Decca, 1965)
1077 Mary's Mamma-Drama (NL, Philips, 1972)
1078 Where Have I Been Wrong-The Cats (NL, Imperial, 1970)

Bij nader inzien denk ik dat 1078 nog uit de bak van de 'hoesloze' platen komt maar omdat deze nauwelijks te draaien is, schrijf ik hem pas op het laatst in. Bakvulling? Een paar jaar later heb ik een gaaf exemplaar met fotohoes op de kop getikt. Geen fotohoesjes bij bovenstaande. Erg jammer, vooral als ik kijk naar het hoesje van Steppenwolf dat ik op 45cat heb gevonden. Tom Jones zou nog eens een 'upgrade' verdienen en dan bij voorkeur mét fotohoes. Volgende week de overige zestien van februari 1993.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten