dinsdag 6 februari 2018

Classic Week Spot: Tommie Young



Ik heb momenteel (nog) de luxe dat ik de 'laatste' ben op zaterdagavond en dus mijn show naar hartelust kan uitbreiden. Toch is het goed een beetje vinger-aan-de-pols te houden en niet té ambitieus te worden. Een paar weken geleden ben ik begonnen aan de 'label-specials': Ik wil proberen (ook al wordt het een héle lange serie) om alle platen uit de Blauwe Bakken te draaien in volgorde van platenlabels. De letter 'C' bevat ruim honderd singles. Met de 'Week Spot Carousel' erbij, komt dat op ruim vijftig per show als ik het in twee shows wil doen. Dat is... veel! Het betekent dat ik 3,5 uur non-stop aan het draaien ben en ook nog eens iets in de microfoon zeg dus feitelijk nóg zwaarder dan het draaien in een kroeg of club. Ik verwacht afgelopen week met Checker te kunnen eindigen, maar moet deze vijf platen doorschuiven naar deze week. Het vooruitzicht voor deze zaterdag is hetzelfde, maar nu wil ik de 'C' afronden. Chess is zaterdag het label dat enige tijd in beslag zal nemen en verder komen we Contempo tegen in de lijst. Dat brengt me bij een plaatje dat op een gekke manier de Top 100 van 2016 niet heeft gehaald. In december mag het dan alsnog schitteren en, op de zesde verjaardag van de Week Spot, mag het deze titel eveneens dragen: 'That's All A Part Of Loving Him' van Tommie Young (1973).

Hoe bestaat het? Niet in de Top 100 van 2016? Ik verbeeld me kort na aanschaf van de single dat deze 'niet fijn klinkt', maar hoe ik daarbij kom? Okay, de plaat oogt beter dan dat die klinkt, maar het is verre van beroerd! In 2016 heb ik echter zoveel keuze voor de Blauwe Bak Top 100 dat ik slechts eenmaal door de lijst van aanwinsten hoef te gaan om tot ruim honderd kandidaten te komen. Tommie Young raakt daarbij op een tweede plek en mist dus de Top 100. In 2017 heb ik deze luxe niet en kan gebruik maken van een aantal platen dat het in 2016 niet heeft gered. Zo krijgt Tommie Young bijna anderhalf jaar later alsnog waar ze recht op heeft. De liefde is in de zomer van 2016 kort en hevig. Ik draai deze in het begin soms wel drie keer op een dag! Waarschijnlijk is de naald een keer een beetje vuil geweest en heb ik toen besloten dat die niet fijn klonk. Anders kan ik het me niet voorstellen.

Tommie is niet helemaal nieuw voor mij. Ik heb een paar maanden eerder 'You Came Just In Time' gekocht op het Amerikaanse Soul Power-label. Als ik dan deze zie en hoor op de pagina van Mark ben ik meteen helemaal verliefd. Toch zullen beide singles ontbreken in de Blauwe Bak Top 100 van dat jaar. Als ik een keuze moet maken tussen de twee is het niet erg moeilijk. Niets mis met me 'You Came Just In Time', maar 'That's All A Part Of Loving Him' heeft dat funky crossover-geluid waar ik zoveel van hou.

Op 14 januari 1949 komt Tommie ter wereld in Dallas in de staat Texas. Haar vader is pastoor in een lokale kerk en het zal menigeen niet verbazen dat hiet de loopbaan begint voor Young. Toch verlaat ze in de begin jaren zeventig tijdelijk de kerk om te zingen in de nachtclubs van Dallas. Op een zekere avond wandelt Bobby Patterson binnen en is diep onder de indruk van de zangeres. Hij is producent en mede-eigenaar van het Soul Power-label en laat Young een krabbeltje zetten. Terug in Shrevesport in Louisiana werkt Patterson aan instrumentale tracks van 'That's How Strong My Love Is' van O.V. Wright en 'Take Time To Know Her' van Percy Sledge. Als hij dat heeft uitgewerkt en op de band staat, laat hij Young overkomen vanuit Texas. Zij zingt beide nummers in één take in. De laatste krijgt de titel 'Take Time To Know Him' en is haar eerste single op Soul Power. Haar tweede single ziet in december 1972 het levenslicht: 'Do You Still Feel The Same Way' met 'Everybody's Got A Little Devil In Their Soul' op de keerzijde. Hoewel de platen geen grote nationale successen worden, valt ze wel op bij de liefhebbers. De vergelijking met Aretha Franklin duikt regelmatig op. Niet omdat Tommie wil klinken als Aretha, maar omdat ze 'in the same bag' zitten volgens een recensent. Tommie heeft gemeen met Aretha dat ze beide voortkomen uit de gospel en zelfs in algemene liefdesliedjes de passie van de gospel weet toe te passen.

In 1973 heeft Dave Godin met zijn vrienden van 'Blues & Soul Review' gezorgd voor een flinke catalogus bij Mojo Records, een onderdeel van Polydor. Het is tijd voor een nieuw avontuur en dat wordt Contempo. Opnieuw tracht het onafhankelijke Amerikaanse releases een Engelse persing mee te geven. Natuurlijk krijgt dit lovende recensies in het genoemde 'Blues & Soul Review'! De laatstgenoemde single is de twaalfde in de catalogus van Contempo en wordt door de schrijver als 'de eerste Contempo-klassieker' beschreven. Tegelijk met de verschijning in Engeland van 'Do You Still Feel The Same Way' komt in Amerika 'She Don't Have To See You' uit op Soul Power. Een half jaar later resulteert dat in de tweede Engelse uitgave van een Tommie Young-single. Echter, eerst verschijnt daar een demo op een rood label dat de uptempo b-kant promoot als a-kant. Dat is 'That's All A Part Of Loving Him' en ik ben in het trotse bezit van zo'n demo. ,,Beide nummers zijn niet commercieel genoeg voor onze hitparade", verzucht de schrijver in 'Blues & Soul Review', misschien wel nadat hij het ontvangst van de demo met deze a-kant heeft aanschouwt. In Amerika heeft Soul Power alle vertrouwen in Tommie en laat haar zelfs een elpee opnemen. Het is vooral te wijten aan haar onwil om de plaat te promoten en de matige distributie van Soul Power via Paula Records. Hoewel het album later een cult-favoriet wordt, is in 1974 niemand die rijk wordt van dit verhaal. In 1978 keert Tommie terug naar de kerk van haar vader in Texas.

Ze maakt in 1978 nog twee singles voor MCA en zingt in 1981 'lead' op een plaatje van The Pictures. Ze maakt daarna nog twee albums in gospel-sferen. Haar debuutalbum is in 2003 opnieuw uitgebracht met bonus-materiaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten