zondag 20 augustus 2023

Vakantiegroet uit 2020


Tot een jaar geleden is mijn eerste vakantiedag altijd samen met de oldtimerdag. Ik ben gistermiddag pas na half twee vertrokken vanaf huis en ik heb de oldtimers helemaal gemist. Wellicht dat ze dit jaar een iets andere route hebben gereden? Op weg naar huis zie ik bij Havelte een paar oldtimers rijden die terug komen van het evenement. Ik vermoed dat 2020 geen oldtimerdag heeft gehad. Hoewel de lockdowns alweer zijn opgeheven in augustus 2020 ligt het samenscholen een beetje lastig. De maatregelen hebben ook zijn weerslag op mijn vakantieplannen. Ik heb een jaar geleden gepland om de vakantie door te brengen in Oost-Groningen, maar ja... hoe kom ik daar? Openbaar vervoer is uitsluitend voor noodzakelijke reizen en ik schat in dat een vakantie daar niet onder valt. Verder zijn de campings ook paranoïde als het aankomt op het sanitair. Het is nog altijd moeilijk te begrijpen voor mij hoe ze van een luchtweginfectievirus iets hebben kunnen maken dat zich hecht aan winkelwagentjes en sanitair, maar dat is een discussie voor een andere keer. Ik sta net op het punt om toch nog even in Ruinen te gaan kamperen (en dan maar thuis te douchen) als de weerboeren opeens waarschuwen voor een storm. In augustus? Jawel, ook dat nog. Ik heb intussen al wel een fiets gehuurd voor een week en haal deze vrijdagmiddag op. Als ik thuis op de Buienradar kijk, zie ik een advertentie voor een all-in vakantie in een hotel dat ik nooit zal kunnen betalen. Toch leidt dit wel naar de vakantiebestemming van 2020.

De eerste dagen van de vakantie kom ik maar moeilijk op gang. Ik ben de eerste maandag al vroeg uit de veren en ontdek dat het pakket singles van Mark is bezorgd. Ik neem later die dag een paar 'Vakantiemixen' op. Op donderdag wordt me een ding wel duidelijk. Ik zal, hoe dan ook, er even tussenuit moeten. Even een paar dagen zonder nieuws en internet. De donderdag volg ik de halve dag een live-stream vanuit Den Haag waar een groot protest aan de gang is. Die avond ga ik op de elektrische fiets naar Steenwijk voor wat zaken en vrijdagmiddag haal ik, zo gezegd, een 'normale' fiets voor een week. De Buienradar heeft vóór maart 2020 een lokale uitagenda op de pagina maar door lockdowns is dit lange tijd blanco geweest. Sinds een maand wordt de ruimte benut door hotels om all-in arrangementen aan te bieden. All-in betekent in dat geval pompjes met alcohol achter iedere deur. Ik zie een advertentie van een hele dure bed & breakfast en kom dan op het idee om daarop te gaan zoeken. Waar zou ik naartoe willen? Deventer lijkt wel een goede bestemming want daar kan ik in een dag naar toe fietsen. Via Deventer kom ik bij Zutphen dat per slot van rekening maar vijftien kilometer verderop ligt. En zo zie ik de advertentie van de bed & breakfast in Warnsveld. Ik bel vrijdagmiddag om te vragen of ik morgenavond al een bed kan krijgen. Dat kan niet. Zondagavond heeft ze wel plek en dan de rest van de week. Ik maak de afspraak voor zondagavond.

Zaterdagmiddag fiets ik nog naar Meppel om onder andere een fietstas te kopen. Daar heb ik nog altijd plezier van! Het slapen is dramatisch van zaterdag op zondag en dus neem ik nog maar een 'Vakantiemix' op met de laatste aanwinsten en vertrek zondagochtend na een regenbui. Ik heb de route uitgestippeld middels fietsrouteknooppunten en ga via Meppel naar het Staphorster bos en de Zwarte Dennen. Dan naar Nieuwleusen en bij Vilsteren de stuw over. Het gaat heerlijk totdat ik in Raalte kom. Ik plof neer op een bankje en voel ineens het slaaptekort. Toch is dit niet het moment om te gaan slapen want ik moet nog een fiks aantal kilometers fietsen. Langzamerhand stap ik weer op en zet koers richting Deventer. Daar dreig ik even helemaal verkeerd te fietsen maar dat blijft me bespaard. De laatste loodjes wegen het zwaarst want als ik in Warnsveld arriveer, ben ik helemaal 'op'. Gelukkig zit niet ver van de b&b een cafetaria en daar heb ik die avond mijn diner. Stom als ik ben heb ik mijn vape in de broekzak gestopt en is het glaasje kapot. Er wordt deze vakantie dus niet gedampt en ik moet het houden bij de echte sigaren. Thuis in de b&b wil mijn benen ontspannen door even rechtuit te gaan liggen. Vijf uren later schrik ik wakker. Daarna slaap ik als een roos totdat de zon op komt. Of nee... het is geen zon. Misschien is het gekletter op de ramen dat me wekt.

De maandag is bijna vier seizoenen in een etmaal. In Zutphen schuil ik nog even voor een bak regen maar daarna lijkt het op te klaren. De foto heb ik later die ochtend genomen op de Posbank en de donkere gedrochten in de hemel zorgen voor een paar incidentele spetters. Later op de middag wordt het bijkans snikheet. Ik heb even het plan om Arnhem binnen te gaan voor een nieuwe vape, maar nee... ik fiets maar weer terug naar de Posbank. Vanaf daar ga ik over Doesburg en pak een stukje Achterhoek mee. In Zutphen eet ik shoarma. Daar word ik geacht mijn naam en telefoonnummer in te vullen. Ik noteer de naam H. Seku en gebruik het nummer van een telefoon welke al vijftien jaar in de Ruxveense Vijver ligt. Dinsdag zet ik aanvankelijk koers naar Apeldoorn. Daar wil ik eveneens het centrum in voor een nieuwe damper maar kan nergens een bewaakte fietsenstalling vinden. En nee... ik zet niet zomaar een huurfiets bij het station neer. Ik krijg een sms-je van mijn chef over het noodweer in Meppel. Op dat moment is het nog droog bij mij. Ik ga richting Vaassen en na deze plaats gaat het regenen. Ik ga nog met een pontje over en fiets richting Deventer. Even voor Deventer wordt het droog. Ik stal mijn fiets op het station en loop de binnenstad in. Zo overdreven heb ik het nog niet getroffen in mijn omgeving. Het centrum is eenrichtingsverkeer geworden voor voetgangers en de populaire winkels hebben een wachtrij buiten omdat er twee tot drie mensen worden binnengelaten. Ik vind geen winkel voor een damper maar wel Bep Dylan. Daar ben ik de enige klant en trek de singlesbak leeg. Ik eet wederom frituur bij een cafetaria in Deventer en deze valt me niet lastig met formulieren. Even buiten Deventer schuil ik voor een bui en weet het dan droog te houden tot Warnsveld.

Die avond steekt de storm op maar... ik heb een mooi vooruitzicht. Als ik het goed aanpak, heb ik de hele reis wind in de rug. Toch blijkt ook nu weer dat het feitelijk té ver weg is om in één dag van Zutphen naar Uffelte te fietsen. Met name voorbij Nieuwleusen raak ik helemaal gaar. Als ik in Rogat niet de juiste weg kan vinden wordt het heel erg zwaar. Ik zeil bij Ruinerwold neer op een bankje en kan maar moeilijk overeind komen. Ik wil langs de grasdrogerij en dan het pad door het land. Moet ik dan rechts of links vanaf de grasdrogerij? Ik gok rechts maar dat is Westeinde. Vanuit daar naar Havelte betekent dat ik een heel klein stukje tegenwind heb en de wind is nog altijd aanwezig. In Havelte doe ik boodschappen en fiets in een half uur terug naar Uffelte. Normaal gesproken is dat een kwartier maar ik ben helemaal op. Donderdag breng ik door in de ruststand. Vrijdagmorgen ga ik op de fiets naar Steenwijk voor een nieuwe damper als ik hoor dat ik ook gewoon een nieuw glaasje kan kopen. In Havelte lever ik de fiets in en loop naar huis. Die zaterdag volg ik alweer een live-stream van een grote demo in Berlijn en zo sta ik weer met beide benen op de grond. Toch is het goed geweest om even een paar dagen te ontsnappen uit de gekkigheid...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten