maandag 7 augustus 2023

Honderd achteruit: Icehouse


Het weekend is weer achter de rug en ik lig inderdaad een paar berichten achter. Een raar weekend om het zacht uit te drukken. Ten eerste is daar vrijdag waarover ik nog heb geschreven. De bonus vrije dag en het aansluiten van de nieuwe apparatuur. Zaterdag wil ik maar niet bij tijds wakker worden en ga driftig verder met het experimenteren met de toonarmgewichten van de draaitafels. Totdat ik besluit even op Youtube te kijken en... het euvel is binnen een minuut verholpen. Als alles naar wens zou zijn gegaan, zou Wolfman Radio nu op een nieuwe 'stream' zijn begonnen maar dat is, gelukkig, even uitgesteld. Ik werk nog met een hele oude Virtual DJ en bovendien kan mijn computer niet méér aan dan XP. Daarmee kan ik niet op de nieuwe stream en voor alle alternatieven is minimaal Windows 7 nodig. Ik heb vanmiddag dan ook besloten dat er definitief een einde komt aan het XP-tijdperk en ik richting een laptop beweeg met Windows 7. Dit omdat ik een bloedhekel heb aan 10 en hoger. De laptop is dan uitsluitend voor het uitzenden en als dat eenmaal is geïnstalleerd kan ik waarschijnlijk weer tien jaar net als bij mijn XP. Nu keer ik dan terug naar de 'Honderd achteruit' met de Gele Bak Top 100 van vorig jaar. Op nummer 44 vinden we 'Hey Little Girl' van Icehouse uit 1982.

Alleen op zondagmorgen naar de kerk blijft de radio uit. Verder kan ik me niet herinneren dat ik in de jaren tachtig ooit in de auto van vader heb gezeten en dat de radio niet aan staat. Thuis is het trouwens niet anders. Dat zal het voordeel zijn om de jongste te zijn? Mijn muzikale educatie begint al in 1978 als ik nog zindelijk moet worden. Mijn zus laat me kennis maken met Abba en Electric Light Orchestra, mijn oudste broer zit in de disco en Kiss en zelfs vader moet ervoor zwichten en heeft de elpee van Tol Hansse in de kast staan. Er is een reden waarom ik de autoradio aan haal. Ik weet niet wat als eerste is geweest. Heb ik de videoclip al gezien in TopPop? Feit is dat we onderweg zijn in de auto naar Groningen. Ik denk dat mijn broer een afspraak heeft met de oorarts aldaar. Het is in ieder geval op de heenweg als de dj op de radio de nieuwe plaat van Icehouse draait. Als ik de plaat hoor, zie ik meteen het nabijgelegen landschap aan de A7 in de buurt van Drachten. Dat de zanger heel erg zijn best doet om als David Bowie te klinken is iets dat me tot een jaar geleden nog niet was opgevallen.

Ivor Arthur Davies vormt de spil van Icehouse. Hij is beter bekend als Iva Davies. Hij is een klassiek geschoolde muzikant en bespeelt de gitaar, basgitaar, synthesizers en hobo. In 1977 richt hij in Sydney de band Flowers op. Aanvankelijk zit de groep vooral in de hoek van de pubrock. In 1980 brengt Flowers haar debuutsingle uit: 'Can't Help Myself'. In Engeland en Europa zal het uiteindelijk in 1982 een release krijgen onder de nieuwe naam: Icehouse. Als Flowers is het reeds een grote hit in Australië. Onder de invloed van onder andere Brian Eno gaat de band zich meer en meer bezig houden met de ontwikkelingen op het gebied van de synthesizers en zullen menig instrument introduceren binnen de Australische muziekscene. Iva heeft een tijdje in een ijskoude flat gewoond en dat inspireert hem tot de naam Icehouse. Flowers heeft een compositie met de naam op het repertoire staan en bovendien is het idee om het debuutalbum Icehouse te noemen. Als blijkt dat in Schotland een 'up-and-coming' band is met de naam The Flowers besluiten de heren om als Icehouse door het leven te gaan.

'Hey Little Girl' is de derde single onder de nieuwe naam en zal werelwijd de grootste worden. In Australië, Oostenrijk, Duitsland, Nieuw Zeeland en Zwitserland zal het de top tien bereiken. Het is de enige top twintig-hit in Engeland en in Nederland piekt het op een dertiende plek in de Top 40. De groep is na 46 jaar nog altijd springlevend hoewel het laatste studioalbum van 1993 is. In mei van dit jaar heeft de Australische dj Cassian een remix uitgebracht van het Icehouse-nummer 'Great Southern Land'. In Nederland zal de band nog eenmaal van zich doen spreken als het in 1987 'Crazy' op de markt brengt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten