dinsdag 1 mei 2018

Week Spot: Ripple



Bij hoge uitzondering twee dagen achtereen dezelfde foto boven de berichten. In de 'Eindstreep' kan ik onmogelijk om de single heen. Hoewel ik de plaat pas sinds zaterdag in huis heb, heeft de Youtube-video overuren gemaakt. Ik luister dan overigens wel steeds naar de album-versie want de single is een beetje korter en bondiger. Komende zaterdag is geen 'Do The 45' in verband met onze uitzending van het Specialive-festival in Reading. Het betekent dat ik pas zaterdag over een week weer de draad op pak van de platenlabels en dan is het de beurt aan Stax en Tamla-Motown. Dat gaat precies één show opleveren hoewel ik recent druk bezig ben om de Motown-platen 'op te ruimen' in de Blauwe Bak. Het meest algemene spul gaat langzamerhand terug naar de 'algemene' jaren zestig- en zeventig-bakken. De koffers ondergaan eveneens een verjongingskuur. Veel jaren zestig-Northern Soul is reeds afgevloeid naar de reserve-Blauwe Bak en vooral qua vroege jaren tachtig is de bak flink uitgebreid. Een plaat uit 1974 is vier jaar geleden nog vrij nieuw voor de Blauwe Bak, tegenwoordig is dit een zeer 'populair' jaar in het oogpunt van de Blauwe Bak. Onze nieuwe Week Spot komt eveneens uit dat jaar: 'You Were Right On Time' van Ripple.

'Never change a winning team'? Blijkbaar heeft Rarenorthernsoul in de afgelopen jaren nogal wat hinder ondervonden van de 'oude' website en stelt ons een paar maanden geleden voor aan de vernieuwde pagina. Het moet allemaal 'gemakkelijker' zijn dan de oude website, maar het gaat in het uiterste begin al gepaard met problemen en mijn ervaring is dat de site juist minder bruikbaar is geworden. Ook zoiets: Je moet ingelogd zijn om dingen toe te voegen aan je winkelmandje. Inloggen om iets te kunnen kopen, stuit me tegen de borst en tot nu toe kijk ik af en toe in de mailings om te zien wat bepaalde singles hebben opgebracht. Het is op een zondagavond als ik zo'n mailing aanklik en vervolgens Ripple tegenkom in de lijst. Ik kan mijn oren niet geloven. 'You Were Right On Time' klinkt zó fris en bekend in de oren, terwijl ik de plaat zelf nooit eerder heb gedraaid. Het is een hele kleine hit geweest in Amerika en de kans dat ik hem elders in een radioshow of podcast heb gehoord, is minimaal. Rarenorthernsoul is een handelaar die wel méér moet vragen om uit de kosten te komen, maar vaker gebruik ik het als leidraad om vervolgens op Discogs te kijken. Bij Ripple is het niet zo dat er niet aan de plaat is te komen. Het is de grootste sport om een gaaf exemplaar te vinden. De uiteindelijke Blauwe Bak-aanwinst zit voor mij op het randje. Een eventuele 'upgrade' zou altijd nog eens kunnen. Voorlopig ben ik een tevreden mens.

Bij het zoeken naar een afbeelding van het platenlabel ben ik hoopvol gestemd. Het blijkt andermaal dat Ripple méér heeft gedaan dan deze single. Toch valt de informatievoorziening een beetje tegen. Wikipedia put rechtstreeks uit de tekst op Allmusic en dat laatste is meer een recensie van iemand die niet bepaald 'fan' is van de groep. Wikipedia filtert deze mening er dan weer uit, maar een duidelijke geschiedschrijving ontbreekt. De band komt oorspronkelijk uit Michigan. Toch trekt de band rond 1973 naar Georgia alwaar het onder contract komt bij GRC. De eerste single is meteen één van de bekendste nummers van de groep: 'I Don't Know What It Is, But It Sure Is Funky' komt in augustus 1973 uit bij GRC en dat schijfje vinyl wordt tot op de dag van heden volop gesampled. Ik keur 'recensies' in Allmusic-biografieën af, maar de schrijver legt wel de vinger op de wond. Ripple is, ondanks het talrijke sample-gebruik in latere jaren, geen zwaargewicht in de funk en zo klinken de platen ook. Het hangt soms sterk over naar soul, zie onze Week Spot, en ook 'middle-of-the-road' pop en lichte jazz-invloeden halen de 'pit' uit de platen. Op zijn meest funky klinkt Ripple als een ietwat burgerlijke uitvoering van Kool & The Gang. Funk hóórt juist 'hard en smerig' te klinken. Als we dan de funk verlaten en meer naar de soulvolle opnames kijken van de groep, dan kom ik weer terug op de tweede alinea. 'You Were Right On Time' klinkt zó bekend. Het heeft een vrij poppy geluid voor een funk-outfit, bijna dezelfde stap als dat de rauwe funkband Kool & The Gang in de jaren tachtig maakt naar 'Cherish' en dergelijke. Voor de soul-dj levert het wel een enorme interessante single op.

De platen op GRC worden geen van allen 'bestsellers'. 'You Were Right On Time' komt in juli 1974 op de markt en de plaat is erg traag in de richting van de hitparade. In september bestijgt het de R&B van Billboard, een maand later dezelfde lijst van CashBox. In de Billboard komt het niet verder dan de vijftigste plek in deze lijst, waarmee eenvoudig weg van een flop kan worden gesproken. In 1975 loopt het contract met GRC af. Ripple heeft dan zes singles en een album gemaakt. In de jaren 1977-78 neemt het een tweede elpee en een paar resterende singles op voor Salsoul. Alleen 'The Beat Goes On And On' wordt daarvan een redelijke hit. 'Live' schijnt de groep toch wel een belevenis te zijn. Het gaat bijvoorbeeld op tournee met George Clinton's Parliament/Funkadelic-universum. De meer funky uitstapjes van de groep zullen nog jaren hele volksstammen inspireren, daar ben ik wel zeker van. Voor wat betreft 'You Were Right On Time': De plaat is nog altijd zeer algemeen verkrijgbaar en daardoor blijft de prijs laag. Toch circuleert er heel wat minder 'kwaliteit' in de 'scene' welke zijn geselecteerd op exclusiviteit en daarom probeer ik mijn beste beentje voor te zetten met deze single. Eén keer horen en het zit de rest van de dag in je hoofd? Bij mij is dat de afgelopen maand wel zo gegaan en het is nimmer een bezwaar geweest!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten