vrijdag 25 mei 2018

Fietsen door acht jaar 25 mei



Over een paar dagen hoop ik het drieduizendste bericht te publiceren op deze 'praatpaal', maar verder vind ik het ook ontzettend leuk om zo nu en dan eens over mijn schouder te kijken naar welke berichten op ik op een dag heb gepubliceerd. Dat ga ik vandaag eveneens doen. Het is waar dat mijn leven feitelijk uit twee dingen bestaat: Muziek en fietsen. Dat komt tot uitdrukking in dit bericht. Alleen... welke foto zullen we daarvoor gebruiken? Ik zoek in het archief van mijn fototoestel en kom dan uit bij dit plaatje. Het is genomen als ik nog in Nijeveen woon. Het is één van de eerste fijne fietsmiddagen met de Multicycle. Dit paadje loopt vanaf de overzijde van de ingang van de Johannes Post-kazerne in Havelte het bos in. Het is de Wapserveen-kant van Holtingerveld. Ik fiets het nog regelmatig en wil het woensdagavond langs. Ze zijn echter bezig een nieuwe laag schelpen aan te brengen en dus is het afgezet. Ik zit trouwens ook niet erop te wachten om met mijn banden door verse schelpen te fietsen, maar dat is een ander verhaal. Toch moet ik eerst een heel stuk terug fietsen naar een fiets die vanwege een vroegere 'Monstertocht' een soort van heilige status heeft verworven in 2010, maar in 2011 zonder al teveel tranen naar het oud ijzer wordt gestuurd.

In mei 2010 ben ik iets 'vrijer' geworden met Soul-xotica. De dagelijkse routine is beter dan ooit tevoren, maar bovenal laat ik ook andere onderwerpen toe dan alleen maar singles uit de bakken voor kroeg-optredens. Op maandag 24 mei 2010 neem ik tijdelijk afscheid van jullie en zal pas op vrijdag 28 mei weer publiceren. De reden: Een meerdaagse fietstocht. Ik ben dan inmiddels van plan om deze zomer de NAP-route te fietsen. Toch lokt het me niet aan om eerst helemaal naar Nieuweschans te fietsen en dan vervolgens langs Steenwijk weer zuidwaarts te gaan. Bovendien kan ik een training gebruiken want ik heb al een tijdje niet meer gefietst. Zo vertrek ik dinsdag 25 mei 2010 op de Marathon Tyros vanuit Steenwijk met de tent en slaapzak achterop. Het is de dag na Pinkstermaandag. De NAP loopt dan nog over Nijeveen en Havelte en dus fiets ik over Kallenkote langs de kazerne naar het knooppunt op Holtinge. Anno 2018 is dit de officiële NAP-route, deze komt helemaal niet meer in Havelte. Deze dag is mijn kennismaking met het Drents-Friese Woud en ook de Fochteloër Venen. In Peize wijk ik even af van de route om in Haren tijd te verdoen bij een kampeerwinkel. Even voor Groningen zit ik er helemaal doorheen, maar een beetje drinken doet wonderen. Ik kampeer die nacht in Harkstede. De volgende dag is een zware tegenvaller en donderdag fiets ik in één ruk terug naar Steenwijk. De stukjes Uffelte staan me nog heel goed bij en bewijzen andermaal hoe 'kapot' ik ben van deze buitensporige fietstocht.

In 2011 valt deze dag op een woensdag en ik doe dan nog aan '20 Years Ago Today', de voorloper van het huidige 'Het zilveren goud'. Het verschil is dat ik bij '20 Years Ago Today' de singles apart behandel en vandaag is dat 'Semi-Detached Suburban Mr. James' van Manfred Mann. De zaterdag erna fiets ik naar Hoogeveen voor mijn eerste bezoek aan de grote kringloopwinkel aldaar. Dat zal tevens de laatste rit worden voor de Marathon. Op de terugweg maakt het bij Koekange al vreselijke geluiden, maar bij Havelte valt het ketting eraf en kan ik 'steppen' naar Steenwijk. Ik wil immers op tijd bij de supermarkt zijn en dat wordt nog even zweten, maar we hebben het gered! Als ik de fiets ter reparatie wil aanbieden, schudt de fietsenmaker zijn hoofd. ,,Nee, meneer Louwsma, daar gaan wij geen honderden euro's meer aan verspijkeren. Hij is op!". De NAP-vakantie van 2010 heeft het ding nog eens extra op zijn sodemieter gegeven. In februari en maart 2011 schrijf ik hier het verhaal van 'De monstertocht' en ben daar helemaal klaar mee als het verhaal af is. Een half jaar eerder was ik woest geworden op de fietsenmaker, nu accepteer ik het gewoon en laat hem achter voor het oud ijzer.

Op 25 mei 2012 gaat het over 'Do The 45' van The Sharpees én de 'Vinyl-o-theek'-avonden in De Buze. Hoewel ik het niet plan uit zeg, eindig ik met de suggestie dat 'ik wellicht in oktober kan beginnen en dat ik er naar uit kijk'. Wie, wat waar? De 'Do The 45'-clubavonden in De Buze. Ik wil avonden presenteren met dj's die zich hebben toegelegd op het soul- en funk-vinyl op single-formaat. Het is nooit iets geworden en een half jaar later gebruik ik 'Do The 45' voor de radio. Iets dat ik in mei 2012 ook niet had durven dromen. Het is komende maandag, in 2012, Pinkstermaandag en dan fiets ik naar Drachten en terug. Buze-programmeur Dirk organiseert dan een veganistisch eetcafé met een optreden van een singer-songwriter. Dit tochtje vindt plaats op de fiets die ik in augustus 2011 heb gekocht. In 2013 doe ik een aflevering van 'Raddraaien' met de single 'Rhapsody In Blue' van Ekseption. 'Raddraaien' is dan bijna op een dagelijkse basis en in de week erom heen kan ik niks bespeuren van een activiteit of gebeurtenis in de berichten. Het leven zal zo zijn gangetje zijn gegaan? In 2014 ben ik nog volop bezig met de 'Schijf van 5' en op deze dag staat de banaan centraal. Hierbij de Schijf van die dag:
5. Juanita Banana-The Peels
4. Ska Banana-Seguridad Social
3. Kom Uit Die Bananenboom-Mangolino
2. The Great Banana Hoax-The Electric Prunes
1. The Fantastic Story Of The Steam Driven Banana-Legay

In 2015 heb ik 'Like A Baby' van Len Barry te gast in 'Raddraaien'. Ik denk dat die dan nog in de Blauwe Bak staat, maar is inmiddels resident in de jaren zestig-bak. Een paar dagen eerder heb ik geschreven dat ik ben gestopt met de shag en aan het dampen ben geslagen. Er zijn slechts spaarzame momenten dat ik even terug val. Dan komt de vakantie eraan en zit ik wel met een klein probleempje. Met alleen maar dampen ga ik het nooit redden met de batterijen. Ik besluit een doosje sigaren erbij te kopen en dan is het hek van de dam. Pas in Uffelte ga ik weer dampen en rook uitsluitend sigaren als ik buiten ben. Dat zal tot op de dag van heden het geval zijn. In 2015 schrijf ik dat het is om geld te besparen en, ja, ik ben wel een stuk goedkoper uit dan met shag, maar het is nog altijd kostbaar. Op woensdag 25 mei 2016 heb ik een 'Dodenrit' met Americana-legende Guy Clark. Het is nog altijd in de eerste weken van Uffelte en heb geld als water. Dat zie je terug in de vele 'Singles round-up'-afleveringen van die maand. Ook dan veel fietsverhalen, maar dan doen we dat inmiddels liggend.

Een jaar geleden is het Hemelvaartsdag. Ik wil die middag even een blokje fietsen en dat wordt een zeer uitgebreid blok. Ik fiets de Beilerdingspel-route en dat is nog altijd voor herhaling vatbaar! Ik publiceer die dag niet, maar schrijf op zondag een verzamelbericht over het fietsen van de voorgaande dagen. En zo kom ik in 2018. Wat ik zoal doe op Soul-xotica kunnen jullie in de afgelopen berichten lezen. Wat is er te melden buiten Soul-xotica? Welnu, ik ben mezelf 'in het nieuw' aan het steken. Ik heb jaren lang vrijwel geen kleding gekocht met als gevolg dat de nette broeken niet bepaald netjee meer zijn. Mijn winterjas van afgelopen winter is gescheurd en ook qua zomerjassen is het allemaal niet veel soeps. Hoewel ik nog met plezier op mijn sandalen loop, wil ik er vanaf om deze tijdens het werk te dragen. Ik verlang al een tijdje naar sportschoenen. Via United Wardrobe heb ik de afgelopen twee weken een paar Adidas Samba's gekocht, een winterjas, een zomerjas die vrij dik is en tot ver in de herfst kan worden gedragen, een 'stoere' broek en nog wat losse dingetjes. En iets dat ik heel voorzichtig ga zeggen omdat ik er nog héél goed over na moet denken: Het kan zomaar zijn dat ik binnenkort afstand doe van mijn lange haar. Het zal nooit meer zo aangroeien als dat het nu is en dus moet ik dit goed overwegen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten