maandag 21 mei 2018

Singles round-up: mei 7



Is muziek wellicht het meest ultieme verjaardagscadeau? Als ik denk aan mijn kindertijd dan moet ik bijna wel tot die conclusie komen. Natuurlijk kan ik nog jaren spelen met de Lego of de speelgoedautootjes maar na twee weken is het 'nieuwe' ervan af. Ruim drie weken na mijn 43e verjaardag geniet ik nog bijna dagelijks van het pakket dat ik van Albert heb gekregen. Goed voor zes goed gevulde afleveringen van de 'Singles round-up'. Nu is het echter tijd voor het laatste deel. De platen 'die ik wel ken' staan inmiddels in de desbetreffende bakken, ik heb een paar eruit gelaten zodat ik die nog even 'live' kan beoordelen. Hierbij de laatste zeven en dan kan ik in principe morgen verder gaan met het achtste deel van de 'Singles round-up'. Het lijkt wel feest!

* Ringo Starr- Photograph (België, Apple, 1973)
Ik koop in december 1990 mijn eerste exemplaar van 'Photograph' voor een ouderwets kwartje op de vlooienmarkt. Het ding is dan pas zeventien jaar oud maar heeft een zwaar leven achter de boeg. Zo is het onder andere het hoesje kwijtgeraakt en staat krasjes te verzamelen in een bak met singles in de Veemarkthal. Ik weet niet wanneer, maar blijkbaar heb ik al eens een 'upgrade' gedaan met een fotohoes. Afwijkende persingen mogen altijd en dus staat deze Belg naast de Nederlandse in de jaren zeventig-bak. Qua conditie is-ie, denk ik, beter dan de Nederlandse. Als ik de bak met Ringo Starr-singles heb in 'The Vinyl Countdown - The 7" Collection' op zondagavond, dan komt 'Photograph' vaak eruit om zijn rondjes te draven. Met dank aan George Harrison blijft het gewoon één van de betere singles van de voormalige Beatles-drummer.

* Timex Social Club- Rumors (NL, Mercury, 1986)
Als het nummer voorbij komt in 'Countdown' op televisie leert mijn zus me dat 'Rumors' gaat over 'roddelen'. Pas rond 1990 realiseer ik me dat de Amerikanen de 'u' weg laten uit woorden als 'rumours' en 'colours', dat leer ik weer middels het album van de Engelse Colors. In de laatste klassen van de basisschool hebben we een uurtje per week Engels en dat heeft meteen mijn interesse. Toch gaat het op de basisschool nogal 'houterig' met dank aan een boerenkool-uitspraak van de onderwijzers. Dat ik weet dat 'rumors' roddelen betekent, is iets dat maakt dat ik het nummer meteen kan waarderen. Op het voortgezet onderwijs gaat een wereld voor me open tijdens de Engelse lessen, ook al moet ik in de eerste maanden in Engeland in 1998 ooncluderen dat het allemaal erg 'basis' is. Timex Social Club is zo'n plaatje dat meteen bij het intro al een jaren tachtig-feestje is en hoewel ik maar weinig écht goede herinneringen heb aan het decennium, smaakt deze single naar meer!

* Vitesse- Good Lookin' (NL, Philips, 1982)
Ik heb de oude een paar weken geleden nog gedraaid in 'From The Coppermill' en het is dan wel duidelijk dat die plaat flink versleten is. Albert levert me nu eentje waarvan zowel plaat als hoes in een topconditie zijn en daar ben ik erg gelukkig mee. Ik heb hem gisteravond zelfs nog gedraaid in de show! Vitesse is een prettig stuk jeugdsentiment voor mij, opnieuw een plaatje dat herinnert aan mijn kindertijd.

* War- The Cisco Kid (Duitsland, United Artists, 1973)
* War- Don't Take It Away (NL, MCA, 1979)
Ik koop mijn eerste exemplaar van 'The Cisco Kid' in Diever. Dat is tegenwoordig slechts een paar kilometer verderop, maar in 1997 is het een wereldreis! Ik ben in de regio voor het Dicky Woodstock-festival, het jaar met de scooter en de caravan en heb de voorgaande avond The Byrds aan het werk gezien. The Byrds? Ja, alleen Skip Battin is nog van de partij en het trekt het blik van Byrds-klassiekers nog eens open. Op vrijdag maak ik steevast een toertocht. In de eerste jaren is dat met de Solex en in 1997 heb ik net de Vespa PK50S. Ik vraag bij de VVV of ik ergens tweedehands platen kan vinden. Daar krijg ik het adres van deze mevrouw. Ze heeft een 'winkeltje' op een slaapkamer van een rijtjeswoning. De opbrengst van de spulletjes komt ten goede aan, als ik het goed heb, een zendingsproject. De singles is zonder meer interessant spul en ik doe er flink boodschappen. 'The Cisco Kid' zal vooral in de jaren 2000 en 2001 goed van pas komen. De conditie van de plaat zakt dan ook bijna per maand. Albert levert me een gaaf exemplaar en wat blijkt...? Beide hebben ze de Duitse fotohoes, maar de 'oude' is in werkelijkheid een Nederlandse persing. Ze mogen beide dus blijven! In 1979 is War uitgebreid met een zangeres en brengt het 'Don't Take It Away'. Een 'uplifting' nummer over de liefde voor muziek. Ik gun het een plekje in de reserve-Blauwe Bak. Eens zien hoe lang hij daar blijft staan.

* Tony Wilson- I Like Your Style (NL, Bearsville, 1977)
Wie Hot Chocolate zegt, zegt Errol Brown. Natuurlijk, hij is de leadzanger door de jaren heen. Hot Chocolate krijgt in 1976 echter al een klap te verduren als Tony Wilson op de solo-toer gaat. Wilson is elementair in het geluid van Hot Chocolate en verantwoordelijk voor menig nummer van de groep. Zijn debuut heeft hooggespannen verwachtingen en 'I Like Your Style' is de eerste single van het album. Hiermee gaat Wilson op de George McCrae-toer zonder dat het nu écht interessant wrodt voor de Blauwe Bak. Ik twijfel nog even bij de b-kant, maar nee... gewoon in de jaren zeventig-bak.

* Retta Young- Sending Out An S.O.S. (NL, Philips, 1975)
Ik ken de single alleen maar uit het 'Hitdossier' als Mark eens een exemplaar aanprijst. Daar hoef ik niet op in te gaan want het moest niet lastig zijn om een single te vinden in Nederland. Bijna een jaar geleden tref ik de Duitse persing met fotohoes bij de kringloopwinkel in Meppel. Het gaat de koffers in en is zelfs Week Spot. Albert heeft een Nederlandse voor me gevonden. Puntgaaf en met een prachtige 'fotohoes'. De Nederlandse staat vanaf heden in de Blauwe Bak, de Duitse is verhuisd naar de 'algemene' jaren zeventig-bak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten