dinsdag 17 januari 2023

Honderd achteruit: Freur


Komende donderdag gaat het gebeuren! Vermoedelijk Assen hoewel Meppel ook nog altijd een fraai alternatief is. Ik begin steeds meer afkickverschijnselen te krijgen en kan het niet langer meer volhouden: Ik moet met mijn vingers door een bak singles bladeren waarbij ik niet weet wat ik kan verwachten (zoals bij het thuis bladeren door de bakken). De collectie vraagt immers ook om uitbreiding nu de bakken beneden leeg zijn en alle 'New additions' in de gewone bakken staan. Rond het weekend moet ik nog even bezig met de jaren tachtig en dan ben ik zondag klaar voor een nieuwe ronde in 'The Vinyl Countdown'. Ik kan dan alle jaren zestig- en zeventig-bakken precies één avond gebruiken tot de maand juli. Wellicht dat ik een paar berichten ga 'reserveren'  voor de 'Singles round-up' maar eerst nog maar een 'algemeen' bericht. De volgende single in de rubriek 'Honderd achteruit' is de eerste van een rijtje jaren tachtig, hoewel ik de band van één van de singles vorig jaar eens te gast heb gehad. Dat geldt niet voor... of ... Ik heb overal gezocht op het toetsenbord of manuals op het internet maar de bandnaam is niet uit te drukken met een code op de computer. Gelukkig meet de band zich kort erna de naam Freur aan, anders zou het een stuk lastiger zijn geweest voor de muzikanten. Hun 'Doot Doot' staat op 16 in de Gele Bak Top 100 van 2022.

Jezelf identificeren met een symbool in plaats van een naam. Het doet me meteen denken aan de Nederlandse schrijver A. Moonen. Als hij wordt gevraagd in een interview waar de A voor staat, antwoordt hij: 'Voor de punt'. In de jaren negentig gaat Zijn Paarsheid Prince een tijdje door het leven als 'The Symbol' met een bijbehorend symbool. Er zijn door de jaren heen rare bandnamen geweest maar ik kan me geen andere bedenken vóór Freur. Het zal ongetwijfeld eens zijn gebruikt maar ook direct consequenties hebben gehad. Hoe promoot je een plaat met een symbool op de radio? In geval van Freur is het een kronkel. Het Engelse tijdschrift Sounds herkent een olifant naast een stronk rabarber. De band wordt in 1982 geformeerd in Cardiff met meteen de kronkel als naam, hoewel een deel van de groep actief was geweest met Screen Gemz en The Fabulous Poodles. De leden zijn Karl Hyde, Rick Smith, Alfie Thomas, John Warwicker en Bryn Burrows. De band valt meteen op bij de platenmaatschappijen en CBS is de eerste die het ziet zitten om 'Doot Doot' uit te brengen.

Er gaat een foto rond van een Engelse proefpersing van de single. Deze laat zien dat CBS aanvankelijk de kronkel accepteert als bandnaam en zelfs rubberen stempels heeft laten vervaardigen met het logo. Als het beestje uiteindelijk dan toch een naampje moet hebben, gaat de band akkoord en gaat de kronkel Freur noemen. Hoewel inventief en eigenwijs, in Engeland lijkt de stap té laat te komen. Hoe goed 'Doot Doot' ook is en hoezeer het de top tien zou hebben verdiend, in Engeland strandt de single al bij nummer negenenvijftig. In Nederland doet de band betere zaken, ook al heet de groep dan al officieel Freur en wordt die naam toegevoegd aan de kronkel. Op de Nationale Hitparade eindigt 'Doot Doot' op nummer 36 terwijl het tot nummer twee in de Tipparade komt. Er volgen nog zes singles van de groep in de jaren 1983 tot en met 1986 maar geen daarvan zal ergens ter wereld een hitparade aan doen. 'Doot Doot' is overigens nog wel een grote hit in Duitsland en de tweede elpee van Freur wordt uitsluitend in ons land en Duitsland uitgebracht.

In 1985 verzorgt Freur de soundtrack van een Engelse horrorfilm: 'Transmutations'. De film heeft 'Underworld' als extra titel. De soundtrack blijft op de plank liggen. Als Hyde en Smith klaar zijn met Freur en een nieuw project willen beginnen, noemen deze zich naar de titel van de film: Underworld. De rest is geschiedenis want Underworld zal in de jaren negentig een prominente plek in nemen in de elektronische muziek in Engeland. 'Born Slippy' wordt ook hier in het land nog een hit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten