dinsdag 10 september 2024

Week Spot: John Edwards


Wat een weer voor een eerste werkdag! De lange broek voelt voor het eerst in weken als een verplichting en ik kan iets met lange mouwen aan onder de jas zonder me kapot te zweten. Qua regen valt het vanmiddag wel mee. Okay, het regent van tijd tot tijd maar morgen lijkt het echt een diep tranendal te worden met het weer. Ik val met de neus in de boter want we hebben een mailing waar al een goed deel van weg is, maar nog altijd genoeg om een hele middag zoet te zijn met een paar wijken. Ook deze week zijn er nog mensen met vakantie en ik benijd ze niet. Ik heb het achteraf gezien erg goed getroffen! Vanmiddag zijn de Franse Discogs-singles binnen gekomen maar die moeten maar even wachten. Na de Week Spot wil ik namelijk eerst beginnen aan de vijfenzestig singles uit Assen. Drie delen van elk dertien met nieuwe aanwinsten en vermoedelijk één van zesentwintig upgrades en andere 'dubbele' singles. Ik ga vandaag echter beginnen met de kersverse Week Spot en kan dan altijd nog bekijken hoe en wat ik ga doen. Deze is voor John Edwards. Op dat moment nog slechts een vervanger in een bestaande groep maar kort daarop zal hij als vast lid toetreden. 'Baby Hold On To Me' van John Edwards (1976) is de hagelnieuwe Week Spot.

Ten opzichte van vorig jaar loop ik precies een aflevering achter op het alfabet. Ik heb in 2023 de Colemine-singles reeds in de tweede aflevering, in 2024 is dat pas in de derde aflevering. Ik heb nog wel even gekeken tussen de Colemines maar ze zijn al Week Spot geweest of de artiesten zijn anders aan bod gekomen. Ik kijk even verder en zie dan deze single van John Edwards op het Cotillion-label. Ik heb de man leren kennen middels zijn 'Stop This Merry Go Round' op het Aware-label van een paar jaar eerder en reserveer 'Baby' in eerste instantie alleen maar omdat het een Engelse persing is. Dan blijkt het opeens een erg bijzonder nummer te zijn dat me al de nodige plezierige momenten heeft gegeven in de afgelopen maanden. Jonathan Edwards heet hij voluit en hij is een kerstkindje. Op 25 december 1944 komt hij het gezin Edwards verblijden. Hij is geboren in St. Louis in Missouri maar start pas met zingen als hij zijn militaire dienstplicht vervuld in Duitsland. Nadat hij het leger achter zich heeft gelaten, vestigt hij zich in de stad Duluth in Georgia en begint op te treden met onder andere Wilson Pickett en James & Bobby Purify. In de late jaren zestig beproeft hij zijn geluk in Chicago en maakt kennis met Curtis Mayfield. Mayfield beveelt hem aan bij Jo Armstead van het Weis-label en Edwards neemt enkele platen op voor dat label. In 1972 maakt hij een single voor Bell en in 1973 tekent hij bij het Aware-label uit Atlanta. Hier scoort hij zijn eerste hit met 'Stop This Merry Go Round' dat het schopt tot een 45e plek in de Billboard R&B. In 1974 heeft hij zijn grootste solo-hit met 'Careful Man' dat het maar liefst tot een achtste plaats schopt op de R&B. Een jaar later verkeert Aware in zwaar weer en is Edwards' toekomst onzeker na een album en een aantal singles.

Edwards wedt op twee paarden tegelijk als hij de mogelijkheid heeft om in te vallen bij The Spinners. Tegelijk verschijnt op Cotillion de single 'Baby Hold On To Me'. De laatste is echter alleen een bescheiden succes op de R&B en in 1977 slaat de vlam in de pan bij The Spinners. Philippé Wynne is één van de drie leadzangers van The Spinners en toch staat hij erop dat de groep de naam zal veranderen naar Philippé Wynne & The Spinners. Dat zien de andere twee niet zitten en dus vertrekt Wynne en treedt Edwards toe als zijn vervanger. Met Edwards op de plek gooit The Spinners in de begin jaren tachtig hoge ogen met 'Working My Way Back To You' en 'Cupid' plus nog een aantal medleys. John Edwards blijft als zanger verbonden aan The Spinners tot het jaar 2000. Hij krijgt dan een beroerte waardoor hij zijn loopbaan als muzikant moet beëindigen.

'Baby Hold On To Me' is mede geschreven en geproduceerd door Memphis-legende David Porter en dat is ook terug te horen in de plaat. Terwijl de disco hoogtij viert, klinkt 'Baby Hold On To Me' als een product uit de late jaren zestig. Echte soul voor de fijnproevers en mijns inziens een terechte Week Spot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten