dinsdag 17 september 2024

Singles round-up: september 5


'Is het vandaag Prinsjesdag?'. Mijn collega's kijken me verbaasd aan. Ja, natuurlijk is het Prinsjesdag vandaag. Het voelt vreemd aan terwijl ik vorig jaar nog een week later vakantie heb gehad. Normaal gesproken valt Prinsjesdag ver buiten de vakantie en nu voelt de vakantie als gisteren. Ik kan soms nauwelijks bevatten dat het twee weken geleden is. Twee weken ná de vakantie heb ik nog wel een kleine voortzetting van de vakantie in gedachten voor deze week. Dit gaat vooral plaats vinden op donderdag en zaterdag. Enerzijds ter viering van '20092009' maar tegelijk ook nog even genieten van het fraaie weer nu het nog kan. Ik denk dat ik qua singles voorlopig wel even klaar ben. Vanavond ga ik jullie eerst trakteren op 28 'dubbele' singles. Zesentwintig uit Assen en twee die ik gisteren bij de kringloopwinkel in Tuk heb gekocht. Ik wil de platen wederom in alfabetische volgorde op de foto hebben met de twee uit Tuk als hekkensluiters. Dan zie ik dat ik zevenentwintig singles en herinner me opeens dat ik afgelopen zondag een 'dubbele' single heb gedraaid. Ik heb geen zin om de volgorde aan te passen en dus is dat de hekkensluiter op de foto. Ik heb de singles nu onderverdeeld in drie categorieën. Engelse persingen, iets afwijkende persingen en 1-op-1 upgrades en dergelijke. Zo ga ik ze vandaag aan jullie voorstellen.

Dan begin ik met de Engelse persingen. Het maakt niet uit hoe vaak ik een plaat heb en in hoeveel verschillende persingen, een Engelse persing maakt voor mij vaak de verzameling compleet. Ik kom ze deze zaterdag in Assen een paar tegen. Ik heb in eerste instantie nog twee uitgescholden voor Engelse persingen maar die blijken toch een andere oorsprong te hebben. Hierbij de volbloed Engelse uitgaven.

* Bee Gees- Stayin Alive (UK, RSO, 1977)
* Carpenters- Only Yesterday (UK, A&M, 1975)
* Roberta Kelly- Zodiacs (UK, Oasis, 1977)
* R. Dean Taylor- Gotta See Jane (UK, Tamla Motown, 1968, re: 1974)

Bij de Bee Gees is opvallend dat het 'plastic' RSO-label Polydor-rood is waar dat in de meeste gebieden geel is. 'Gotta See Jane' is opnieuw uitgebracht in de periode dat 'There's A Ghost In My House' een grote hit is voor R. Dean Taylor in Engeland. Het zal ook oversteken naar Nederland. Vervolgens de singles die ik 'dubbel' reken maar die ik in iets andere hoedanigheid in de bakken heb staan.

* The Allman Brothers Band- Jessica (NL, Capricorn, 1973, re: 1976)
* J. Bastos- Loop Di Love (NL, Pink Elephant, 1971)
* Christophe- Les Marionnettes (NL, Vogue, 1966)
* Cockney Rebel- Sebastian (NL, EMI, 1973)
* Andy Kim- Baby I Love You (Australië, Flamingo, 1969, re: 1974)
* Esther Phillips- What A Diff'rence A Day Makes (NL, Kudu, 1975)
* Spinners- Mighty Love (NL, Atlantic, 1974)
* Ruth Waters- Never Gonna Be The Same (Duitsland, Karma, 1978)

The Allman Brothers Band heb ik in de Duitse Capricorn-heruitgave van de vroege jaren tachtig met 'Ramblin' Man' op de b-kant. J. Bastos had ik tot nu alleen als de Dureco-heruitgave van omstreeks 1978. Christophe heeft in 1979 opnieuw een hit met 'Aline' en 'Les Marionnettes' verschijnt dan ook als opvolger. Ik heb de Franse Motors-uitgave van 1979. Ik geloof dat ik ergens een verfomfaaid exemplaar moet hebben van 'Sebastian', maar tot voor kort heb ik de Engelse altijd als enige gerekend. De fotohoes is echter helemaal nieuw voor mij. Andy Kim had ik even uitgescholden voor Engels, maar nee... deze is van Australië. Esther Phillips heb ik in mei gekocht als Franse CTI en The Spinners heb ik een paar jaar geleden als Duitse persing gekocht. Ruth Waters heb ik alleen in de Amerikaanse persing. Cockney Rebel en de laatste zijn de twee van gisteren uit Tuk. Voor de rest zijn het vrijwel 1-op-1 upgrades.

* Blue Mink- Good Morning Freedom (NL, Philips, 1970)
* Boy George- Sold (Duitsland, Virgin, 1987)
* Delegation- Put A Little Love On Me (Duitsland, Ariola, 1979)
* Electric Light Orchestra- Rockaria! (NL, United Artists, 1977)
* Rob Hoeke R&B Group- Jolita (NL, Jolita, 1968)
* Jefferson- The Colour Of My Love (NL, Pye, 1969)
* Laid Back- Sunshine Reggae (Duitsland, Metronome, 1983)
* Stacy Lattisaw- Jump To The Beat (NL, Atlantic, 1980)

Jefferson heb ik uitgescholden voor een Engelse persing doordat deze een klein rond middengat heeft. Dit is een fenomeen wat wel vaker incidenteel gebeurde bij een Nederlandse platenpers. Er werd dan vergeten om de gaatjes erin te meppen zodat de single een 'hartje' kreeg. Dit is zo'n geval want mijn andere Jefferson (met fotohoes) heeft wel een 'hartje'. Laid Black had in het vorige rijtje moeten staan want deze heb ik in de Nederlandse uitdossing. Met name Stacy Lattisaw en Boy George zijn broodnodige upgrades, de nieuwe Delegation mag de oude vervangen in de Blauwe Bak. Voor de rest zijn het vooral de onberispelijke fotohoesjes die de doorslag geven.

* Lipps,Inc.- How Long (NL, Casablanca, 1980)
* Little Steven- Bitter Fruit (Duitsland, Manhattan, 1987)
* Osibisa- Music For Gong Gong (Duitsland, MCA, 1972)
* Sandy Posey- Born A Woman (NL, MGM, 1966, re: 1975)
* Bebu Silvetti- Lluvia De Primavera (NL, Hispavox, 1975)
* Slade- My Friend Stan (NL, Polydor, 1973)
* Solution- Divergence (NL, Harvest, 1973)
* The Web- Baby Won't You Leave Me Alone (NL, Deram, 1969)

Little Steven is een oprechte vergissing want die heb ik al in uitmuntende staat. Sandy Posey heb ik in de jaren negentig in deze uitgave gekocht maar die is zoek geraakt. 'Lluvia De Primavera' blijkt in het Engels 'Spring Rain' te heten en is ook in ons land in 1977 onder die titel uitgebracht. Deze staat al in de Blauwe Bak, de dubbele mag in de jaren zeventig-bak. Lipps Inc., Osibisa, Slade en Solution gaat hem om de fotohoesjes. Mijn vorige van The Web heeft een volgekalkt fotohoesje en label en dus is dit een fraaie upgrade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten