donderdag 30 augustus 2018

Sketches Of Sleen: maandag 27 augustus



Omdat ik geen half lauwe koffie wil, stap ik koffie-loos op de fiets. Ik hoop snel een benzinestation te treffen waar ik mijn cafeïne-gehalte kan aanvullen. De reis gaat naar Duitsland: De grensoverschrijdende veenroute welke ik bij Zwartemeer ga oppikken. Via Veenoord kom ik in Nieuw-Amsterdam en daar vind ik een tankstation met koffie-automaat. Ik neem een dubbele espresso en knal verder naar Erica en Klazienaveen. In de laatste plaats duik ik nog de lokale Action in voor een stevig plastic bord en een fatsoenlijke koffiebeker van melamine. Het is nog mooi op de ochtend als ik in Zwartemeer kom. De veenroute blijkt slechts zestig kilometer te zijn. Ik meende dat die honderd was? Het is vrij eenvoudig: Een klein blauw bordje met daarop een kruiwagen en een riek. Ze hangen in Duitsland onder de handwijzers. Het 'zaandpad langs de Duutse grens' uit 'Op Fietse' is nu een stevig betonpad en dat is welkom! In Twist drink ik een flesje chocolademelk en ga monter verder. Ik hou de blauwe bordjes goed in de gaten, alleen... niet wat op de bordjes staat. Ik ben vanaf het Duitse veenmuseum een afschuwelijke weg over gehobbeld als ik ontdek dat ik niet meer op de veenroute zit, maar op een museumroute. De kwaliteit van het wegdek maakt dat ik niet meer terug wil fietsen en ga me intussen oriënteren op het Duitse fietsroutenetwerk.

Ik begeef me naar Dalum en fiets daarna door na Geeste. Daar tref ik een 'konditorei'. De eerste 'Kaffee-mit-Kuchen' van de vakantie is een feit. De eigenaresse van de bakkerij ziet er hulpeloos uit. Wespen hebben de vitrine met lekkernijen overgenomen en laten zich niet weg jagen. De Berliner bollen zijn de favorieten van de insecten en ze laten het vruchtengebak links liggen. Daar neem ik dan maar een stukje van en twee grote mokken koffie. Het regent van tijd tot tijd maar het het deert me niet echt. Het vakantiegevoel gaat heersen. Ik ga noordwaarts richting Meppen. Ik ga linksom de stad heen. Het mooie aan fietsen in Duitsland is de zorg die zij besteden aan het aanleggen van fietspaden. In Meppen volg je de Ems door parken en bossen terwijl je soms slechts een paar honderd meter van het centrum bent verwijderd. Ik merk niks van de drukte in Meppen en dat kan me op dit moment ook even gestolen worden. Ik ga over Versen en verschillende ruilverkavelingswegen. Uiteindelijk kom ik uit bij een rijksweg en wil nog even noordelijk om ter hoogte van Emmen uit te komen. Dan krijg ik te maken met de vermoeidheid. De wind is westelijk en het betekent dat ik nog zeker twintig kilometer moet kruien voordat de camping in zicht komt. Ik kies eieren voor mijn geld en ga terug naar Zwartemeer en Klazienaveen. Daar kijk ik op de klok. Iets meer dan een uur voordat de winkel in Sleen dicht gaat. Ik zet de turbo aan en knal in een klein half uurtje door Nieuw-Amsterdam, Veenoord en Erm en ben mooi op tijd in Sleen. Even na achten kook ik mijn maaltijd met het nieuwe gasflesje en heb geen moeite om die avond in slaap te komen. Ik heb deze dag 128 kilometer gefietst en daarmee is de Pioneer voorbij de zestienduizend kilometer gegaan. Op zichzelf is dat laatste niet zo bijzonder behalve dat het exact tienduizend Engelse mijlen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten